מעצרו המינהלי של העיתונאי מוחמד אל-קיק, השובת רעב זה למעלה מ-70 יום, יבוטל זמנית לנוכח מצבו הרפואי המידרדר, כך פסק היום בית-המשפט העליון. כתוצאה מכך יחדל אל-קיק להיות אזוק בידיו וברגליו למיטת בית-החולים ויקבל טיפול רפואי ככל מאושפז אחר.

אל-קיק, העובד עבור ערוץ החדשות הסעודי אל-מג'ד, נעצר מינהלית בנובמבר האחרון בחשד למעורבות בפעילות טרור. ימים אחדים לאחר מעצרו החל לשבות רעב במחאה על אי-העמדתו לדין. בשבוע שעבר דנו שופטי העליון בעתירה שהוגשה מטעם אל-קיק, באמצעות עורכי-הדין ג'ואד בולוס ואשרף אבו-סנינה, והחליטו לדחות את החלטתם כיוון שמצבו הרפואי טרם הצדיק את הפסקת מעצרו המינהלי. מאז קיבלו השופטים דיווחים יומיומיים על מצבו הרפואי המידרדר של העיתונאי, המאושפז בבית-חולים העמק בעפולה כשהוא אזוק למיטה.

העדכון הרפואי שהגיע היום, כך מוזכר בפסק הדין, כלל התייחסות מוועדת האתיקה של בית-החולים, ולפיה "החולה במצב של סכנה חמורה". עוד דווח מבית-החולים כי אל-קיק סירב לקבל טיפול כלשהו, וכתוצאה מכך הוא סובל מבעיות שמיעה, קושי בדיבור, כאבי ראש ורגליים וחולשה קיצונית. "המטופל בשלב זה ולמעשה בתקופה האחרונה בסכנה חמורה וכן במצב של סיכון גבוה למוות באופן פתאומי", דיווח בית-החולים. מדינת ישראל, באמצעות עו"ד יונתן ברמן, התנגדה לביטול הזמני של המעצר המינהלי, משום שאל-קיק טרם איבד את הכרתו.

"לאחר ששקלנו באנו לכלל מסקנה כי במצבו הרפואי של העותר, כעולה מן הדו"ח העדכני כפי שפורט, וכבני-אנוש אנו מאחלים לו רפואה שלמה, אין הוא – והוא שהמיט על עצמו את מצבו, הכולל מגבלות נוירולוגיות ותקשורתיות קשות – מהווה סיכון המחייב, בשעה זו, תקפותו של צו מעצר מינהלי, אשר מיועד למניעה ואינו מוגדר כעונש", פסקו השופטים אליקים רובינשטיין, צבי זילברטל ודפנה ברק-רז.

בשל זאת החליטו השופטים "להתלות את צו המעצר המינהלי". לפי פסק הדין, אל-קיק "זקוק לטיפול רפואי נמרץ ועל כן יישאר בשלב זה בטיפול נמרץ בבית-החולים העמק, ובני משפחתו ומקורביו יוכלו לבקרו שלא כעצור, כפוף להנחיות רפואיות רגילות לעניין ביקור חולים". בהמשך מצוין כי "ככל שיבקש העותר לאחר התייצבות מצבו לצאת את בית-החולים, יפנה לרשויות, ולפי הצורך זכויותיו לעתור שמורות".

במקביל קבעו השופטים כי עתירה שהוגשה בשמו של אל-קיק, להסיר את איזוקו ממיטתו בבית-החולים, מתייתרת לאור פסק הדין שניתן.

בג"ץ 452/16