העיתון "ישראל היום" ישלם בשל קביעתו של דרור אידר כי ארגון השמאל "מולד" ממומן בידי "הקרן להחרבת ישראל" ‒ גוף שכלל אינו קיים. המאמר, שפורסם ב-6 ביוני 2014, תוקן בגרסתו המקוונת והביטוי נמחק ממנו, וגליון "ישראל היום" מתאריך זה הוסר מהארכיון הדיגיטלי של העיתון. בנוסף, בסוף טורו האחרון של אידר, במוסף שישי של העיתון, פורסמו הדברים הבאים:

"הבהרה: ביום 6.6.14 פורסם בעיתון טור דעה פרי עטו של דרור אידר ובו נכתב כי מכון המחקר 'מולד' קיבל תרומה מגוף המכונה 'הקרן להחרבת ישראל'. הרינו להבהיר כי המדובר בכינוי ציני שבו נעשה שימוש כחלק מהבעת הדעה של הכותב ולא בטענה עובדתית, ואם מכון 'מולד' או מי מאנשיו נפגעו מהביטוי, לא זו היתה כוונתנו". אידר לא הבהיר כיצד ההאשמה בקבלת תמיכה ממחריבי ישראל לא היתה מכוונת לפגוע, והאם כוונתו היתה להחמיא כשבחר בכינוי זה.

התשלום, התיקון וההבהרה הם פרי הסכם אליו הגיעו "ישראל היום" ו"מולד" אחרי שהארגון תבע את העיתון בעקבות הביטוי בו השתמש אידר. בכתב ההגנה של "ישראל היום" נכתב כי זו לא היתה הפעם הראשונה שאידר השתמש בביטוי "הקרן להחרבת ישראל" לתיאור "הקרן החדשה לישראל", וכי מדובר ב"ביטוי הומוריסטי וסרקסטי במובהק" שרווח בקרב "כותבים רבים נוספים".

במסמך אף מציינים כי ב"מולד" השתמשו במילים "תוכנית בנט להרס הכלכלה הישראלית" ‒ ולבנט "לא קמה עילת תביעה נגד מרכז מולד, המייחס לו כביכול כוונה להרוס בשיטתיות את הכלכלה בישראל".

למרות זאת, ב"ישראל היום" בחרו שלא לנהל משפט ולעמוד על זכותם לשימוש בביטוי "הקרן להחרבת ישראל". במקום זאת, חזרו בהם מהביטוי ואף שילמו בשל גוף שנקשר אליו, כך שלכאורה כעת סלולה הדרך בפני "הקרן החדשה לישראל" עצמה לדרוש פיצוי ותיקון מהעיתון.

פרט מעניין נוסף הקשור לכתב ההגנה של העיתון הוא הטענה המובלטת בו, לפיה תביעת ארגון "מולד", על סך 50 אלף שקל, היא "תביעת השתקה" (SLAPP). משמעותה של "תביעת השתקה" היא שימוש פסול בעצם העלות של ניהול הליך משפטי כדי להשתיק ביקורת. עורכי-הדין של העיתון השתמשו בטענה זו למרות ש"ישראל היום" ממומן על-ידי מי שמרוויח ‒ כך לפי "ישראל היום" ‒ 1.3 מיליון דולר בשעה, ולא מהסס להגיש בעצמו תביעות דיבה בשל ביטויים שאינם נושאים חן בעיניו.

ל"ישראל היום" נשלחו השאלות הבאות: "האם מר אידר התחייב שלא להשתמש שוב בביטוי 'הקרן להחרבת ישראל'? האם בעיתון מתכוונים להפסיק להשתמש בביטויים משמיצים אחרים מסוג זה, שעל פי כתב ההגנה בתביעת מולד נעשה בהם שימוש גם מחוץ לטורו של אידר? האם הקרן החדשה לישראל, נגדה כוון הביטוי, איימה גם היא בתביעה כנגד העיתון?". מהעיתון נמסר: "מסרבים להתייחס".

מארגון "מולד" נמסר: "על אף שברור לכל בר דעת כי על העיתון שממומן על-ידי מיליארדר אמריקאי יש להחיל את חוק מימון מפלגות ולא את כללי האתיקה העיתונאית, אנחנו שמחים שכעבור שנה של התדיינות משפטית הואיל בטובו 'ישראל היום' לקבל על עצמו כללים בסיסיים של הגינות ואמירת אמת".

* * *

ההבהרה

ההבהרה בטור של דרור אידר ב"ישראל היום", 6.10.15
כתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 1.02MB)

כתב ההגנה

להורדת הקובץ (PDF, 1.47MB)

כתב התשובה

להורדת הקובץ (PDF, 1.55MB)

בקשה לדחייה

להורדת הקובץ (PDF, 108KB)