בפגישה שהתקיימה שלשום בערב בין הנהלת חברת-החדשות של ערוץ 2 לבין נציגות עובדי החברה, הודיעה נציגות העובדים להנהלה כי היא מסרבת לדון בתוכנית לפיטורים והפחתות שכר בחברת החדשות כל עוד הנהלת החברה אינה מוסרת לה פרטים נוספים על מצבה ותנאי ההעסקה בחברה. כך טוענת הנהלת החברה בתגובה שהעבירה אתמול לבית-הדין האזורי לעבודה בירושלים.

"עצם העלאתן של דרישות אלה במסגרת מו"מ מרתוני שבא למצוא פתרון מוסכם למשבר חריף ודחוף – היא מופרכת מעיקרה ומעידה על ניסיון לסכל ולהכשיל את המו"מ"

לטענת חברת החדשות, באותו מעמד הבהירה נציגות העובדים כי היא עומדת על דרישותיה לקביעת דרגת שכר התחלתית לעובדי החברה בגובה 6,000 שקל ולהתחייבות של הנהלת החברה לעמוד בסדרת הוראות ותנאים בנושאי אתיקה עיתונאית, כתנאי להסכמה לתוכנית הפיטורים המוצעת.

היום בשעות הצהריים אמור בית-הדין לעבודה לדון בבקשה של ארגון העיתונאים בישראל למנוע מחברת החדשות לבצע מהלך פיטורים נרחב. ארגון העיתונאים טען, באמצעות עורכי-הדין אמיר בשה ומורן סבוראי, כי הנהלת חברת החדשות החליטה באופן חד-צדדי ובלי לספק את המידע הדרוש על תוכנית פיטורים של 10–15 מעובדי החברה. לטענת ארגון העיתונאים, הנהלת החברה סירבה באופן מתמשך לשתף את העובדים בתוכניותיה, והחליטה להוציא לפועל את הפיטורים במטרה לא רק לצמצם עלויות, אלא גם לפגוע בהתארגנות של עובדיה.

הנהלת חברת-החדשות-הישראלית בע"מ, באמצעות באות-כוחה עורכות-הדין אלינור אהרונסון ושירי שלו, דוחה את טענות ארגון העיתונאים מכל וכל. בתגובה שהעבירה אתמול לבית-הדין טוענת ההנהלה שמאז ההכרזה על הנציגות בחברה לפני כשנתיים, היא קיימה סדרה של פגישות עם נציגות העובדים, גם בשבועות האחרונים, כדי להגיע להסכמה. בפגישות, כך נטען, נמסרו לעובדים שלל פרטי מידע על מצב החברה, כולל פרטים שאינם רלבנטיים לתהליך הצמצום הנוכחי, אך התבקשו על-ידי נציגות העובדים. הנהלת החברה צירפה לתגובתה את מסמך בקשת המידע שהעביר לה ארגון העיתונאים לפני כשנה, ואשר לדבריה, נענה במלואו.

להורדת הקובץ (PDF, 98KB)

החברה טוענת כי הסכימה לעגן במסגרת ההסכם על תוכנית הפיטורים מנגנון המבטיח לנציגות העובדים מעמד קבוע בכל הליך של פיטורים בשגרה, מנגנון שברגיל מקומו בהסכם קיבוצי רחב ולא בהסכם ביניים על פיטורים וקיצוצים.

"אלא שכל היענות מצד החברה נתקלה בפרץ חדש של דרישות ותתי-דרישות חדשות מצד נציגות העובדים", טוענים בהנהלת החברה. כך, לדוגמה, עובדי חדשות ערוץ 2 דרשו לקבל ימי חופשה נוספים בשווי מאות אלפי שקלים וקביעת שכר מינימום בחברה בגובה 6,000 שקל, דרישות שהנהלת החברה מגדירה כ"מופרכות והזויות במסגרת מו"מ על קיצוצים ופיטורי עובדים". עוד טוענת הנהלת החברה כי העובדים העלו "דרישות מופרכות נוספות" כגון "סדרת הוראות בנושאי אתיקה מקצועית".

אתמול פירסם עיתונאי "דה-מרקר" נתי טוקר את דבר היוזמה של ארגון העיתונאים לדרוש מהמו"לים בישראל להתחייב לכללי אתיקה שיבטיחו את עצמאות עבודת העיתונאים במערכת, ימנעו פרסום סמוי וישמרו על העיתונאים מפני פיטורים בגין פעילות לפי כללי האתיקה המקצועית של מועצת העיתונות בישראל. בין העיתונאים שהיו מעורבים בניסוח הסעיפים ביוזמה של ארגון העיתונאים, כך פורסם, גם הכתב הפוליטי של חדשות ערוץ 2 עמית סגל.

להורדת הקובץ (DOC, 31KB)

במקום להמתין עם דרישות לשכר מינימום בחברה והתחייבות לפעילות לפי כללי האתיקה למשא-ומתן על הסכם קיבוצי רחב, אומרים בהנהלת חברת-החדשות, דרשו עובדי החברה להכלילם כבר בהסכם על הפיטורים הצפויים. "עצם העלאתן של דרישות אלה במסגרת מו"מ מרתוני שבא למצוא פתרון מוסכם למשבר חריף ודחוף – היא מופרכת מעיקרה ומעידה על ניסיון לסכל ולהכשיל את המו"מ", טוענות באות-כוחה של חברת-החדשות.

"התנהלות נציגות העובדים הבהירה כי היא שמה לה כמטרה למשוך זמן, לעכב ולהימנע מקבלת החלטות", טוענת הנהלת החברה, "כי היא מסרבת להפנים ולהבין את חומרת המצב ודחיפות נקיטת צעדי התייעלות לשם המשך פעילותה של החברה; כי היא מנותקת מן המציאות אשר בה נלחמת חברת-החדשות להמשיך ולהתקיים ולשמר מעמדה כחברת החדשות המובילה. התנהלות אשר יש בה משום חוסר אחריות לעתיד החברה ומאות עובדיה".

הנהלת חברת-החדשות מתארת בהרחבה את הנסיבות שאילצו אותה לנקוט קיצוצי תקציב ופיטורים. שנת 2014, כך נטען, הסתיימה בגירעון של 7.5 מיליון שקל בגין מבצע "צוק איתן". מערכת הבחירות של תחילת 2015 אילצה את החברה להשקיע תקציבים נוספים מעבר למתוכנן. בשל כך דירקטוריון החברה הורה לה על קיצוץ מיידי של כ-3.7 מיליון שקל בתקציבה לשנת 2015.

לטענת ההנהלה, כדי לצמצם עד למינימום האפשרי את הפיטורים, נקטה חברת-החדשות שורה של צעדי קיצוץ קשים. בין היתר בוטלה התקשרות עם חברה חיצונית להפעלת אחת משתי ניידות השידור של החברה; הסתיימה ההתקשרות עם אולפני ג.ג בנווה-אילן לאחר 15 שנים של עבודה משותפת; בוטלה ההתקשרות עם סוכנות הידיעות AP; בוצע קיצוץ נרחב של כ-85% מפעילות הפרילנסרים בחברה; בוטלה פעילות מחלקת הפרומו של החברה שהופעלה על-ידי חברות חיצוניות; צומצמו משמרות ושעות נוספות של צוותי צילום, גרפיקאים, עורכי וידיאו ועובדי דסק החוץ; בוטל מבזק הבוקר ששודר מדי יום באינטרנט; ובוצע צמצום "דרמטי" של שכירות כלי רכב, ציוד צילום ועריכה.

"נכון למועד הגשת תגובה זו – ולאחר שבועות של הידברות, היוועצות וישיבות מו"מ מרתוניות, בהן הועלו סדרת דרישות והצעות מצד נציגות הארגון, אשר חלק זכו למענה והסכמה – נמנעת נציגות העובדים באופן שיטתי ובמפגיע ממסירת התייחסות עניינית כלשהי לתוכנית פיטורי הצמצום והפחתת השכר שהוצגה לה על-ידי הנהלת החברה", נכתב בתגובת חברת-החדשות שהועברה לבית-הדין. "[...] בעת הזאת – נותרה מטרתה היחידה של בקשת הצד להפוך את החברה 'בת ערובה' עד שתיענה לכל דרישותיה, הרבות, המופרכות והמתרבות ממפגש למפגש, של נציגות העובדים. [...] כל עיכוב ודחייה נוספים בביצוע מהלכי הצמצום ההכרחיים מחריף את הנזק ועלול להוביל לכך שיידרשו צעדי התייעלות קשים יותר".

לפיכך מבקשות באות-כוחה של חברת-החדשות מבית-הדין לדחות את בקשת ארגון העיתונאים על כל סעדיה.

24787-04-15