"ישראל היום" שוב מתעלם מהרשימה-המשותפת, הפעם במסגרת קליפ שהכין העיתון לקראת סיקורו את יום הבחירות.

בשבוע החולף עלה לאתר "ישראל היום" ולערוץ היוטיוב של העיתון קליפ שהוכן לקראת יום שידורים מיוחד שמתכנן אתר "ישראל היום" יחד עם אתר nrg (שניהם בבעלות איש העסקים המקורב לראש הממשלה, שלדון אדלסון). הקליפ בנוי מלקט התבטאויות של ראשי כל המפלגות בישראל, למעט יעקב ליצמן, יו"ר יהדות-התורה, ואיימן עודה, יו"ר הרשימה-המשותפת, המאחדת את בל"ד, חד"ש ורע"ם-תע"ל.

הקליפ הקצר כולל כמה הופעות קצרצרות של בנימין נתניהו, לצד רוב ראשי הרשימות האחרות: הרצוג ולבני, לפיד, כחלון, לפיד, ליברמן, בנט, גלאון, דרעי וישי. ליצמן, שצפוי לעמוד בראש רשימה בת שישה או שבעה מנדטים, נעדר. כמוהו גם עודה, שצפוי לעמוד בראש רשימה בת מספר כפול של מנדטים, כ-13 לפי הסקרים האחרונים.

ח"כ יעקב ליצמן בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, 7.1.14 (צילום: פלאש 90)

ח"כ יעקב ליצמן, יו"ר יהדות-התורה (צילום: פלאש 90)

מבחינה עיתונאית גרידא ההתעלמות מהרשימה-המשותפת חריגה ביחס להתעלמות מיהדות-התורה, שכן בעוד שהאחרונה מציגה רשימה דומה לזו של כנסות קודמות, הרשימה המשותפת היא חידוש בפוליטיקה הישראלית בפרט ובפוליטיקה של העולם הערבי בכלל.

הבדל נוסף בין ליצמן לעודה שיש לקחת בחשבון כשבוחנים את ההתעלמות של "ישראל היום" משני ראשי המפלגות הוא שקרוב ל-30% מהמצביעים הפוטנציאליים של הרשימה-המשותפת מעידים כי הם מעיינים באופן קבוע ב"ישראל היום", כך לפי סקר שביצעה לפ"מ בשנה שעברה. אין נתונים על סקר דומה שבוצע בקרב האוכלוסייה החרדית החסידית-ליטאית בישראל, אולם לאור העובדה שב"ישראל היום" מתפרסמים דרך קבע תצלומי נשים, אפשר להניח כי שיעור הקוראים בו מקרב מצביעי יהדות-התורה נמוך יותר.

איימן עודה, ראש הרשימה-המשותפת (צילום: יונתן זינדל)

איימן עודה, ראש הרשימה-המשותפת (צילום: יונתן זינדל)

מה גם שזו אינה הפעם הראשונה ש"ישראל היום" מתעלם מהרשימה-המשותפת והעומד בראשה. במשך שבועות ארוכים נמנע העיתון מלהציג את פניו של יו"ר הרשימה-המשותפת ברצועת הדיוקנאות של ראשי כל הרשימות (כולל ליצמן), שהוצמדה לעמודי העיתון שהוקדשו לסיקור מערכת הבחירות. נוסף לכך, "ישראל היום", יותר מכל כלי תקשורת אחר בישראל, נוהג לערוך באופן קבוע סקרי אפרטהייד, המתבצעים בקרב האוכלוסייה היהודית בלבד. חמור מכך, העיתון מדווח דרך קבע על ממצאי סקרים אלה כאילו הם מציגים את עמדות הציבור הישראלי כולו, ולא את עמדות היהודים בלבד.

השמטת עודה מהקליפ שהוכן לקראת יום הבחירות מעידה פעם נוספת כי עבור העיתון הנפוץ בישראל, כ-20% אחוזים מאזרחי המדינה אינם ראויים להתייחסות.