מפלגת מרצ תשלם לצלם העיתונות אפי שריר פיצוי בגין הפרת זכויותיו על תצלום שצילם, כך קבעה בשבוע שעבר השופטת שאדן נאשף–אבו-אחמד מבית-משפט השלום בעפולה.

בשנת 2007 צילם שריר את שר הביטחון דאז, עמיר פרץ, משקיף על תרגיל צבאי מבעד למשקפת שעדשותיה חסומות. לפני כשנתיים, לקראת הבחירות לכנסת, פירסמה מפלגת מרצ כרזה מטעמה ובה נראה חלק מהתצלום המקורי שצילם שריר מוטבע לצד דמויות פוליטיקאים אחרים שהיו מועמדים מטעם מפלגת התנועה, כשכולם מביטים על המציאות מבעד למשקפת סגורה. הכרזה התפרסמה בעמוד הפייסבוק של המפלגה תחת הכותרת "מביטים לעבר פוליטיקה חדשה". שריר טען, באמצעות עו"ד דב הירש, כי המפלגה השתמשה בתצלומו בלי רשות ואף בלי לתת לו קרדיט ראוי. בשל כך ביקש פיצוי בסך 70 אלף שקל.

מפלגת מרצ טענה להגנתה, באמצעות עורכות-הדין דפנה הולץ-לכנר ומיכל ארגמן, כי הכרזה שהפיצה לקראת הבחירות לא כללה את התצלום שצילם שריר כפי שהוא, אלא "הורכבה מקולאז' נרחב של תמונות, כאשר חלק קטן מתוך התמונה [שצילם שריר] שולב בתוך הקולאז', וכאשר חלק זה היווה אף הוא חלק מזערי בלבד במסגרת הכרזה". שימוש שכזה בתצלום של שריר, טענו במרצ, אינו מפר את זכויותיו של הצלם. "הכרזה מהווה יצירה עצמאית ומקורית, אשר אינה מבוססת באופן מהותי על יצירה אחרת כלשהי, ובכלל זה על תמונת התובע", נכתב בכתב ההגנה. לחלופין טענה המפלגה כי עשתה "שימוש הוגן" בתצלום של שריר.

תצלומי המשקפת בקמפיין מרצ, מתוך כתב התביעה

תצלומי המשקפת בקמפיין מרצ, מתוך כתב התביעה

השופטת נאשף–אבו-אחמד דחתה, בפסק דין מפורט, את מרבית טענות מרצ וקבעה כי המפלגה אכן הפרה את זכויות הצלם. עם זאת, לפי השופטת רק הזכויות המוסריות של הצלם הופרו, ולא הזכויות המסחריות. השופטת קיבלה את טענת המפלגה ששריר אינו בעל זכויות היוצרים בתמונה, שכן צילם אותה מתוקף תפקידו כצלם "ידיעות אחרונות", ועל כן זכות הבעלים הראשונית שייכת למעביד.

אשר לזכויות המוסריות קבעה השופטת כי מפלגת מרצ "עשתה שימוש בתמונה לקידום מסרים פוליטיים במסגרת קמפיין הבחירות של המפלגה, ללא אזכור שם היוצר, ובכך קיימת פגיעה בזכות המוסרית מהסוג הראשון, היינו זכות ההורות שלו בתמונה שצולמה על-ידיו". השופטת קיבלה גם את טענות הצלם בנוגע ל"סילוף" שעשתה מרצ בתצלום, בכך שהשתמשה בחלק מהתצלום של שריר והלבישה את המשקפת המכוסה על דמויותיהם של פוליטיקאים אחרים. הטיעון של מרצ, כי השתמשה רק בחלק מהתצלום של שריר, פעל כאן נגדה. "לטעמי חיתוך התמונה המקורית ונטילת קטעים הימנה סילפו ופגמו במרכיביה היצירתיים של היצירה", כתבה השופטת בפסק דינה.

לא זו אף זו, השופטת מצאה כי שימוש שכזה עלול להוביל את מי שראה את הכרזה למסקנה כי הצלם אישר את השימוש בתצלומו בכרזה "מתוך הזדהות עם עמדותיה הפוליטיות" של המפלגה. "נטילת קטעים מכוונת מתוך היצירה הכוללת ועשיית שימוש בעל צביון פוליטי בהם, כפי שעשתה הנתבעת, עלולות לפגום בתדמיתו של התובע ובמוניטין שלו כצלם עיתונאי אמין ובלתי תלוי, ובכך נפגעו שמו וכבודו של התובע", נכתב בפסק הדין.

לאחר בחינת שלל שיקולים חייבה השופטת נאשף–אבו-אחמד את מרצ לפצות את שריר ב-14 אלף שקל בגין הפרת זכותו המוסרית וכן בתשלום 3,000 שקלים נוספים עבור שכר טרחת עורכי-דין.

28236-12-12