פנייה של עיתונאים מאתר "וואלה" למנכ"ל החברה אילן ישועה בדרישה להסיר מהאתר מאמר פוגעני שחיבר מנחם בן הציפה אל מעל לפני השטח את יחסי הכוחות בין האגף הניהולי לאגף העיתונאי באתר. במכתב ששלח היום העורך הראשי של "וואלה", ינון מגל, לעובדי המערכת, מתח מגל ביקורת על פנייתם של העיתונאים למנכ"ל והצהיר בפניהם על מחויבות לחופש הביטוי והתנגדות עקרונית לסתימת פיות.

"מול גל העבריינות ההומואית". מנחם בן, "וואלה", 22.12.14

"מול גל העבריינות ההומואית". מנחם בן, "וואלה", 22.12.14

בתחילת השבוע פורסם באתר "וואלה" מאמר מאת מנחם בן, ובו מחה הפובליציסט נגד "גל העבריינות ההומואית", וטען כי "ההומוסקסואליות כובשת חלקים נרחבים בחברה הישראלית" כתוצאה מ"שנים של הטפה הומוסקסואלית", "תעמולה הומוסקסואלית" ו"טרור תרבותי הומוסקסואלי".

המאמר החריג, שבו קרא בן בין היתר לקידום הליכי חקיקה בתחום עבירות המין, עורר שאט נפש במערכת "וואלה", וקבוצה של עיתונאים פנתה למנכ"ל, אילן ישועה, בדרישה שיורה על מחיקת הטור. "הטור יצר בקרב מספר רב של עובדים הרגשה לא נעימה, הרגשה שמזלזלים בהם בבית שלהם, שלא מתייחסים לרגשות ולדעות שלהם, הרגשה של ביזיון, של השפלה, משהו שאי-אפשר לעבור עליו לסדר היום, כי זה לא סוד שחלקנו משתייך לקהילה הגאה", נכתב בפנייה שנשלחה למנכ"ל מטעם 14 עיתונאים, ובהם העורכים והכותבים אדם סרור, אביעד קדרון, רחלי רוטנר, דוד אברהם, דוד ורטהיים וחמי אוזן.

"הטור יצר בקרב מספר רב של עובדים הרגשה לא נעימה, הרגשה שמזלזלים בהם בבית שלהם, שלא מתייחסים לרגשות ולדעות שלהם, הרגשה של ביזיון, של השפלה"

"הטור המדובר יצר זעזוע בקרב קהל גדול של גולשים, שנחשף לטור והזדעזע מהדברים שנכתבו בו", כתבו הפונים למנכ"ל ישועה. "לא מעט פוסטים נכתבו בגנות 'וואלה' ולאו דווקא בגנותו של הכותב, שכן, איך אתר מכובד שכזה נותן במה לדברי הסתה נגד אוכלוסייה שלמה. אם לא די בכך, בימים אלו אף מתארגנת הפגנה אל מול משרדי 'וואלה', שתתקיים במוצאי שבת הקרובה, זאת במחאה על הבמה שניתנה לטור האלים הזה".

בסיום המכתב ביקשו הפונים מהמנכ"ל להורות על מחיקת טורו של מנחם בן, ולפרסם הודעת התנצלות מטעם "וואלה". "כולנו מבינים שחופש הביטוי הוא ערך עליון, אך נראה שבמקרה הזה מישהו חצה את הגבול ולא מדובר בעוד מאמר, כי אם בהסתה לשמה", נימקו. המנכ"ל ישועה השתכנע והורה על הסרת המאמר מהאתר, כפי שדווח שלשום באתר "אייס".

נגד סתימת פיות

פנייתם הישירה של העיתונאים למנכ"ל החברה היא כפי הנראה תוצר ייחודי של מערך הכוחות הפנימי של "וואלה": כפי שתואר בתחקיר "העין השביעית" שנערך ב-2013, מנכ"ל "וואלה" אילן ישועה נוהג להתערב בנעשה בגזרת התוכן, ובין היתר גם פונה בעצמו באופן ישיר לעורכים ומורה להם למחוק כתבות וטורים העשויים לפגוע במעמדה של החברה המפעילה את האתר. בראיון עימו הסביר ישועה מה עומד מאחורי אופן ההתנהלות הזה, שהוא חריג במושגים של כלי תקשורת חדשותיים מרכזיים.

ינון מגל, ינואר 2013 (צילום: משה שי)

ינון מגל (צילום: משה שי)

העורך הראשי ינון מגל נכח בראיון עם ישועה ונמנע מלהביע דעה בנוגע לתנאים שבהם ראוי למחוק מהאתר תוכן עיתונאי העלול לפגום בתוצאותיה העסקיות של החברה. היום, במכתב ששלח מגל לעובדי המערכת בעקבות הסרת הטור הבעייתי, נזף העורך הראשי בעיתונאים שפנו למנכ"ל לשם קידום בקשתם. "לפנות לסמכות שאינה עיתונאית כדי להשתיק דעה ‒ זהו מעשה כוחני, בעייתי ביותר. וגם מסוכן!", כתב מגל, ללא ציון שמו או תפקידו של המנכ"ל. "וכשעיתונאים עושים זאת זה בעייתי שבעתיים. וכשזה יקרה בפעם הבאה על מה נלין?!", הוסיף.

"אני לגמרי יכול להבין שיש מי שנפגע מהטור ואף נגעל ממנו, אך מהיכרותכם אותי נדמה לי שברור שאיני רודף הומואים", כתב מגל במכתבו. "לא ביומיום, ולא בקבלת אנשים לעבודה, וחבל להכביר במלים. [...] המאמר, קיצוני ככל שיהיה, ביטא דעה (אגב, לא בלתי שכיחה בציבוריות הישראלית) ולא חצה גבול של חוקיות. אפשר בהחלט להתווכח על שיקול הדעת בהחלטה לתת לו במה, אך מרגע שהוא פורסם הדרך להתמודד מולו היא בפרסום עמדה נגדית".

ינון מגל: "אני מאמין בחופש ביטוי, אך חופש ביטוי אינו יכול להיות סלקטיבי לדברים שמקובלים עלי ולאלה שלא"

בחלק אחר של המכתב פרש העורך הראשי את עמדתו בנוגע לחופש הביטוי. "אני מאמין בחופש ביטוי, אך חופש ביטוי אינו יכול להיות סלקטיבי לדברים שמקובלים עלי ולאלה שלא. אישרתי ואני מאשר יום-יום לפרסום מאמרים מנוגדים לדעתי ולפעמים גם כאלה שפוגעים בי. אגב, גם אני לא פעם עושה זאת בביטוי עמדות שמפריעות לאחרים. כך לדעתי צריכה לעבוד מערכת שרואה עצמה כפלטפורמה לביטוי דעות שונות בחברה הישראלית מתוך אמונה שחשיפת העובדות והשיח החופשי מקדמים את היכולת לחיות יחד".

בקיץ האחרון, במהלך מבצע "צוק איתן", נמחק מאתר "וואלה" טור ביקורת שחיבר עפר קניספל – לטענתו של קניספל, בעקבות התערבות של "גורמים מחוץ למערכת". ממכתבו של מגל עולה כי גם אז, לדבריו, לא היה זה הוא שהורה על המחיקה.

"נכון, במבצע 'צוק איתן' אמרתי שיש לקבוע קווים אדומים שונים, ואני עדיין מאמין שבזמן מלחמה, כשאזרחים וחיילים נהרגים, המציאות התקשורתית צריכה להתחשב במציאות בחוץ", כתב. "יחד עם זאת, מעולם (גם בזמן המבצע) לא מחקתי אייטם או מאמר. נהפוך הוא. תמיד! נלחמתי(!) נגד מחיקה (גם כשהיו אלה מאמרים שנגדו את עמדתי וממש הפריעו לי). כעיתונאי שהושתק בעבר חשוב לי מאוד לא לסתום פיות. אני מאמין שאנשים צריכים לבטא את עצמם ממקום פנימי כדי שהתוצאה תקלע לאמת".