בית-משפט השלום בירושלים גזר בשבוע שעבר קנס בסך 5,000 שקל ומאסר על תנאי של 12 חודשים למשך שנתיים על יצחק נחשוני, עורך החינמון החרדי "מרכז העניינים", בעקבות הרשעתו בעבירות מס, שלהן היה אחראי במסגרת עבודתו בעיתון "יום השישי".

בחודש יוני האחרון הורשע נחשוני בשלוש עבירות מס שביצע בתקופה שערך וניהל את העיתון החרדי "יום השישי". לאור נסיבות מקלות רבות, שאותן מנה השופט אלכסנדר רון בהכרעת הדין ובגזר הדין, נקבע לנחשוני עונש קל יחסית. נחשוני הואשם, לצד חברת עיתון "יום השישי" (1992) בע"מ, באי-הגשת דו"חות מס הכנסה במועד בשנים 2001 ו-2002, ובאי-העברת מס בהיקף של 310,555 שקל ביחס למס שנוכה במקור בין מאי 2001 לדצמבר 2002.

נחשוני לא כפר באישומים, אך טען להגנתו כי הסכום שצוין בכתב האישום מוגזם, וכי מקור אי-העברת המס בדו"חות שמולאו באופן שגוי, וכללו משכורות ותשלומים שלא שולמו בפועל. לטענתו, הדו"חות מולאו על-ידי מנהלת החשבונות של העיתון, והיא שכללה בהם נתונים שגויים. עוד הוסיף כי חברת העיתון התנהלה בהפסד מתמשך לכל אורך שנות קיומה, וכי החזרים שהגיעו לחברה משלטונות המס עלו בהיקפם על הסכום שלא העבירה לרשויות.

נחשוני העיד בפני בית-המשפט ותיאר את קורות חייו התקשורתיים, וכיצד נקלע לקשיים כלכליים שאילצו אותו לסגור את עיתון "יום השישי". "הרקע שלי הוא שירות בגלי-צה"ל במסגרת צבאית כולל קבע, רב-סרן, כעיתונאי וכעורך", סיפר. "אחרי שמונה שנות שירות, כחרדי, כפי שאני, שברתי מוסכמות, החלטתי שהיות שיש לי ידע בתקשורת, אני רוצה לשנות את מפת התקשורת החרדית, שהיתה מאוד מקובעת בזמנו. החלטתי שעם הידע שלי אני רוצה להקים עיתון שיהיה העיתון המסחרי הבלתי תלוי הראשון [...] בציבור זה".

בהמשך עדותו תיאר נחשוני כיצד שיתוף הפעולה שיצר במסגרת "יום השישי" עם קבוצת "הארץ" וה"ג'רוזלם פוסט" הסתיים מוקדם מהצפוי, וכיצד המשקיעים החדשים בעיתון הותירו אותו להתמודד עם חובות הולכים וגדלים. נחשוני הצליח להפעיל את העיתון במשך 18 שנה, עד שנאלץ לסגור. "בשבילי, מפעל חיים שלי נהרס", אמר.

בית-המשפט קיבל את רוב טענותיו של נחשוני, וקבע כי הסכום שלא הועבר לרשויות המס אכן עמד על פחות מ-130 אלף שקל, ולא כפי שצוין בכתב האישום. יתר על כן, השופט רון מצא כי "בסך-הכל קוזז כנגד חוב בגין ניכויים הסך של 460,893 שקלים" [ההדגשה במקור], וציין כי סכום זה גבוה בהרבה מזה שצוין בכתב האישום וממילא גבוה מהסכום שלא הועבר לרשויות המס על-פי קביעת בית-המשפט. יחד עם זאת, דחה בית-המשפט מכל וכל את הטענה שלנחשוני לא היתה אחריות למעשי החברה שהוציאה לאור את העיתון.

לאחר הרשעתו ביקשה המדינה להפעיל שלושה חודשי מאסר על תנאי שהושתו על נחשוני בתיק קודם, על עבירות מע"מ, אף הן נוגעות לתקופת הניהול של "יום השישי". "מדובר בנאשם שלא לומד את הלקח, לא מפנים את חומרת העבירות וממשיך לזלזל ברשויות המס", טענו בפרקליטות ודרשו, לבד מהפעלת מאסר בפועל של שלושה חודשים מהתיק הקודם, גם הטלת קנס גבוה על נחשוני וקנס נוסף על חברת "יום השישי".

השופט, כאמור, מצא שנכון דווקא להקל בעונשו של נחשוני (בין היתר בשל העובדה שנחשוני, "אף כי מקורו בחברה החרדית, עשה מאמץ לשרת בצה"ל, וכמוהו גם בניו"). בגזר הדין שניתן בשבוע שעבר נכתב כי "הנסיבות שבעטיין לא הועברו הכספים ושהוכחו כדבעי במהלך ההוכחות, כשל מקצועי, גם אם חריף, שמקורו במנהלת החשבונות דאז ובנאשם שלא השכיל לפקח עליה, אך לא כוונת תרמית".

לאור הנסיבות המקלות, כתב השופט רון, "אסתפק בקנס סמלי בהיקף מצומצם ובמאסר על תנאי". על נחשוני נגזר קנס בסך 5,000 שקל בלבד, התחייבות על סף 20 אלף שקל להימנע מעבירות דומות במשך שנתיים, ו-12 חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שנתיים. על חברת "יום השישי" הוטל קנס בסך 50 אלף שקל.