מעצרו של סאמר עלאווי, עיתונאי בכיר ברשת אל-ג'זירה ומנהל המשרד של הרשת באפגניסטן, הוארך אתמול בפעם השישית מאז נעצר בתחילת אוגוסט בחשד לפגיעה בבטחון מדינת ישראל, זאת בעת שהתכוון לעזוב את ישראל בתום ביקור משפחתי.

עלאווי הובא אתמול בפני סגן נשיא בית-המשפט הצבאי בשומרון, השופט מנחם ליברמן, לאחר שמשטרת ישראל ביקשה את הארכת מעצרו בשמונה ימים נוספים, "לצורך השלמת החקירה ומיצויה עד תום". סניגורו, סלים ואקים, התנגד לבקשה גם הפעם, כמו בכל חמש הפעמים הקודמות, אך התנגדותו נדחתה.

לפי פרוטוקול הדיון, שצורף לתיק המתנהל בבית-המשפט המחוזי חיפה ונוגע לזכויותיו הרפואיות של עלאווי, עו"ד ואקים טען כי העיתונאי הכחיש בחקירות האחרונות כל קשר לעבירות המיוחסות לו. החוקר אישר בפני בית-המשפט כי עלאווי נמצא זה 41 יום בחקירה אינטנסיבית, וטען כי לאחרונה הוא "לא משתף פעולה בחקירה". יחד עם זאת, לטענת החוקר, עלאווי לא חזר בו ממה שמסר קודם לכן.

עוד טען הסניגור כי עלאווי הועבר לאחרונה לעשרה ימים מכלא קישון לכלא מגידו, שם הוכנס לחדרי מדובבים שניסו להלך עליו אימה. לטענת הסניגור, המדובבים "איימו עליו, איימו לעקור את עיניו אם הוא לא יספר מה הוא עושה ומה פעילותו, והוא הרגיש שהוא מאוים ושחייו בסכנה". החוקר המשטרתי אמר כי עלאווי לא אמר לו זאת וכי הוא מנוע מלענות אם אכן כך היה או לא. עוד הוסיף החוקר כי לא צפויה להיות עוד בקשת הארכת מעצר, שכן "במהלך הימים הבאים תגובש החלטה".

"היום אנו נמצאים יותר מ-40 יום ממעצרו של החשוד", אמר הסניגור לשופט הצבאי, "[...] אחרי 40 יום של חקירה שבמהלכם התקיימה חקירה אינטנסיבית נגד החשוד. בנוסף, היה אפילו איסור מפגש עם סניגור אחרי 20 ימים, כדי לאפשר חקירה בלי הפרעה, ככה לפחות נטען. החשוד הועבר לבית-כלא אחר ששם הופעלו כל מיני שיטות חקירה, את כשירותן יקבע מותב אחר, אם יהיה צורך. [...] אני לא יודע למה צריך לחקור אדם 40 יום. מדובר בזכותו של אדם לחירות. כמו שיש חוק וזכויות, גם לחשוד זה יש זכות להיות חופשי ולחזור למשפחתו. אבקש מבית-המשפט לדחות את הבקשה או לחלופין לתת את התקופה המינימלית שתבטיח את האיזון בין צורכי החקירה לבין האינטרס האישי של החשוד להלך חופשי ולא להיות בתנאי מעצר".

"עיינתי בדו"ח המידע [החסוי] אשר הוגש לעיוני ואף בעיקרם של דו"חות המידע הקודמים", אמר השופט ליברמן בהחלטתו, "ומצאתי כי אכן, כפי שנקבע כבר בערכאות שונות, קיים חשד סביר שהחשוד לא רק פעל כעיתונאי, אלא ביצע פעילות מתוך מודעות כי הדברים יפגעו בבטחון האזור. כמו כן מצאתי כי במהלך תקופת המעצר האחרונה היתה התפתחות ממשית בחקירת החשוד, עובדה אשר יש לקחת אותה בחשבון בעת קבלת החלטה בבקשה.

"[...] למרות תקופת המעצר הארוכה בה שוהה החשוד, אני סבור כי אין מנוס מלהיעתר לבקשת המשטרה, לפחות באופן חלקי, וזאת לאור החשד החמור המיוחס לחשוד, המסוכנות הנובעת ממנו והצורך לאפשר לגורמי החקירה להשלים את המלאכה".

עם זאת, השופט הדגיש כי ראוי שבמהלך תקופת המעצר הבאה החקירה תושלם. "בהעדר התפתחויות לא צפויות", הוסיף, "אינני סבור שראוי יהיה לבקש הארכת מעצר נוספת לצורכי חקירה". בסופו של דבר השופט ליברמן נעתר לבקשת המשטרה והורה על הארכת מעצרו של עלאווי בשבעה ימים, עד ל-26 בחודש זה.