היועץ המשפטי לממשלה החליט לעכב את ההליכים נגד העיתונאים אורי בלאו ושי גרינברג. ההחלטה התקבלה על-ידי מנהלת המחלקה לעיכוב הליכים בפרקליטות המדינה, רחל מטר, על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. הודעה על ההחלטה הוגשה השבוע לבית-משפט השלום בירושלים, שדן באישומים נגד בלאו וגרינברג, וזה סגר אתמול את התיק בעניינם.

בשנת 2011 נכנסו בלאו וגרינברג לבית בירושלים במסגרת תחקיר שערכו עבור עיתון "הארץ" על עמותת "חמלה", ותועדו במצלמות נסתרות. תושבת הבית, רחל ברנס, הגישה נגדם תלונה במשטרה, ובעקבות זאת הואשמו השניים ב"הסגת גבול פלילית" במטרה "להקניט". לאחר מאמצים ניכרים הסכימה המדינה, שיוצגה על-ידי עו"ד רועי קרדי, להעביר לידי העיתונאים ובאי-כוחם, עורכי-הדין ז'ק חן ויעל שגיב-שפאק, רשימה של כל כתבי האישום שהוגשו בעבירה של הסגת גבול פלילית בשנים 2012–2014.

מהרשימה עלה כי ברוב המקרים אין אדם מואשם בעבירה של הסגת גבול בלבד. בדרך כלל נלווה לעבירה זו אישום בעבירה של ניסיון לבצע פריצה או גניבה. בכל אחד מהמקרים המעטים שבהם כן הואשם אדם בעבירה זו בלבד, טענו באי-כוחם של העיתונאים, "קיים אינטרס ציבורי מובהק בהגשת כתב האישום", וזאת משום שהסגת הגבול לוותה באלימות או חשש לאלימות. לאור זאת, ביקשו בלאו וגרינברג מבית-המשפט לבטל את כתב האישום שהוגש נגדם בטענה לאכיפה בררנית.

"הארץ", 28.9.14

"הארץ", 28.9.14

במקביל פנו השניים בפברואר השנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בבקשה כי יורה על עיכוב ההליכים נגדם. בשבוע שעבר קיבלו באי-כוחם של בלאו וגרינברג הודעה מטעם המחלקה לעיכוב הליכים בפרקליטות המדינה, ולפיה הוחלט להיענות לבקשתם. בהודעה נכתב כי ההחלטה התקבלה, בין היתר, בעקבות מודעת התנצלות שפורסמה ב"הארץ" ובה הובהר כי "התנהגותם של השניים חרגה מן המוצדק במסגרת עבודתם כעיתונאים".

"מנהלת המחלקה לעיכוב הליכים מזהירה בזאת את מרשיך", נכתב בהמשך המכתב, "כי בהתאם להוראות החוק, בסמכות היועץ המשפטי לממשלה לחדש את ההליכים נגדם, ככל שימצא לנכון לעשות כן, ואם יעברו עבירה נוספת בתוך התקופה הקבועה בחוק, תהא זו נסיבה משמעותית בשקילת חידוש ההליכים".

על-פי חוק סדר הדין הפלילי, התקופה הקבועה לחידוש הליכים במקרה של העבירה שבה הואשמו בלאו וגרינברג היא שנה.

54516-02-13