איש העסקים ג'קי בן-זקן וכמה משותפיו בחברת נדל"ן-נט – מאגרי מידע מתקדמים בע"מ לא מילאו התחייבויותיהם כלפי שותף נוסף בחברה, שפיתח תוכנה שהוטמעה בלוח הנדל"ן של אתר ynet. כך נקבע בפסק דין שניתן בשבוע שעבר בבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו. ברקע המחלוקת מערכת היחסים בין השותפים בחברה לבין אנשי מפתח באתר ynet.

ערן מיוחס, שתבע את בן-זקן ושותפיו האחרים, פיתח לפני כמה שנים מערכת האוספת באופן אוטומטי מידע נדל"ני מרשות המסים ומציגה אותו לכל דורש. כדי להפוך את הרעיון ליוזמה עסקית יצר קשר עם יזמים, ובהם בן-זקן ואייל בן-שמחון, קרוב משפחתו של מנכ"ל ynet אבי בן-טל. לטענת מיוחס, בן-שמחון הצליח ליצור קשר עם בן-טל ולעניין אותו במוצר, עד כדי כך שמנכ"ל האתר הציע לרכוש 50% מהחברה תמורת מודעות בשווי של 2 מיליון שקל.

להורדת הקובץ (PDF, 1.34MB)

לאחר משא-ומתן זריז נחתם הסכם שלפיו אתר ynet יטמיע את המערכת בלוח WinWin שהוא מפעיל וישתף את חברת נדל"ן-נט ברווחים. כעבור זמן לא רב התברר למיוחס, לטענתו, כי שותפיו לחברה אינם מקדמים את האינטרסים שלה כראוי, וכי ב-ynet מבקשים לסיים את ההתקשרות עם החברה, אך ממשיכים לעשות שימוש במוצר שלה.

לדברי מיוחס, "בן-שמחון הצהיר בישיבת דירקטוריון כי הוא וג'קי לא יתבעו את ynet [בגין הפרת ההסכם] כי זה נוגד אינטרסים עסקיים שלהם – שאינם קשורים לחברה"

לטענת מיוחס, בעת החתימה על ההסכם לא ידע כי "למשיבים אינטרסים ביחסי גומלין עם פורטל החדשות ynet, אינטרס נפרד לקידום עסקיהם ומניעת פרסומים שליליים אודותיהם".

כיוון שכך, טען, לא קידמו בן-זקן ויתר השותפים את האינטרסים של החברה ואיפשרו ל-ynet להפר את ההסכם שנחתם עימה, לא להעביר אפילו שקל אחד מרווחי התוכנה, ואף לנכס את הפיתוח לעצמם. לדברי מיוחס, "בן-שמחון הצהיר בישיבת דירקטוריון כי הוא וג'קי לא יתבעו את ynet [בגין הפרת ההסכם] כי זה נוגד אינטרסים עסקיים שלהם – שאינם קשורים לחברה".

בעקבות זאת, והשתלשלויות נוספות, הגיש מיוחס לבית-המשפט, באמצעות עורכי-הדין עופר מוסקוביץ וגיא אופיר, בקשה כי יוצהר שהסכם בעלי המניות בינו לבין שותפיו לחברה בטל, כדי שיוכל להגיש נגדם תביעת פיצויים.

שותפיו של מיוחס בחברה דחו את טענותיו מכל וכל ועמדו על כך שפעלו כדי לקדם את האינטרסים של החברה עבור כלל בעלי המניות. לדבריהם, כפי שנמסרו על-ידי עורכי-הדין ארז צ'צ'קס ועודד סימון, מיוחס הוא שפעל בחוסר תום לב כדי לקדם את שיקוליו הכלכליים האישיים, תוך פגיעה בחברה. עם זאת, גם שותפיו לחברה מחזיקים בטענה כי ב-ynet הפרו את ההסכם שנחתם עימם כשהחליטו להשתמש בתוכנה כבשלהם, בלי להתחשב בזכויות של חברת נדל"ן-נט.

מנכ"ל ynet אבי בן-טל (צילום: "העין השביעית")

מנכ"ל ynet אבי בן-טל (צילום: "העין השביעית")

השופט רונן אילן קיבל את טענותיו של מיוחס ודחה את טענות שותפיו לחברת נדל"ן-נט. השופט תהה מדוע החברה, שכל שותפיה מסכימים כי ב-ynet הפרו את ההסכם עימם, "לא נקטה כל הליך למימוש זכויותיה כלפי ידיעות-תקשורת ואפילו מכתב התראה של עורך-דין לא העבירה". לדברי השופט, "בחינת העובדות המבטאות את התנהלות המשיבים מאז חתימת הסכם המייסדים מגלה תמונה עגומה בכל הנוגע לקיום התחייבויותיהם ויחסם למבקש".

בהמשך פסק הדין כותב השופט רונן כי "נראה שהמשיבים ראו לנגד עיניהם הזדמנות עסקית הכוללת אך ורק תיווך בין המבקש והחברה לידיעות-תקשורת, כשמכאן ואילך יזרמו לחברה ולכיסיהם הכנסות עקב התקשרות זו. המשיבים כלל לא תיכננו להשקיע משאבים בפיתוח נוסף של עסקי החברה, ומרגע שכשלה ההתקשרות עם ידיעות-תקשורת ניסו למשוך ידם מההסכם [...] אף בכל הנוגע להתנהלות מול ידיעות-תקשורת נראה שהמשיבים כלל לא רצו לעמוד על זכויות החברה במחיר עימות מול ידיעות-תקשורת, וודאי שלא להשקיע משאבים למימון שכזה. לא ניתן ליתן הסבר אחר לאותה ישיבה כה ממושכת בחיבוק ידיים כשלשיטת המשיבים ידיעות-תקשורת הונתה את החברה".

לפיכך קבע השופט רונן כי שותפיו של מיוחס הפרו הפרה יסודית את ההסכם עימם, כי הסכם זה מבוטל, וכי על המשיבים לשאת בהוצאות המשפטיות של מיוחס, כולל שכר טרחת עורכי-דין בסך 40 אלף שקל. כעת יוכל מיוחס לגשת לשלב הבא ולדרוש פיצויים משותפיו, ואפשר שגם מאתר ynet.

32161-04-12