"אין פה סוג של התנערות או הסרת אחריות", אומר ניצן חן, ראש לשכת העיתונות הממשלתית, בקשר למכתב שהפיצה אתמול הלשכה ובו הזהירה עיתונאים זרים מפני כניסה לרצועת עזה. במכתב הודיעה הלשכה כי אם ייפגעו במסגרת סיקור הקרבות במבצע "צוק איתן", יהיה זה על אחריותם האישית בלבד.

ניצן חן (צילום: קובי גדעון)

ניצן חן (צילום: קובי גדעון)

"למסמך הזה אין ככל הידוע לי נפקות משפטית, ולכן אני לא חושב שהאינטרפרטציה היא הסרת אחריות. יש פה הסבר שרובו הגדול מובן לכל עיתונאי שכיסה אי-פעם קרבות, ואני לא חושב שיש ציפייה מישראל לקחת אחריות נזיקית על דבר כזה, לא על ציוד ולא על חלילה פציעה או הרג. במסמך הזה אין שום אמירה מוחבאת, שלא כתובה בו.

"הרעיון הוא לבוא ולהגיד לעיתונאים הזרים, אגב, כמו גם לעיתונאים הישראלים: 'עם כל הכבוד לשליחות המקצועית החשובה שלכם' – ואני לא אומר את זה בציניות, מי כמוני יודע מה זה, אחרי 25 שנים כעיתונאי, וגם לא רחוק ממני נפלה רקטה ביום חמישי האחרון, באשקלון – 'דעו לכם שגם במחיר שליחות עיתונאית חשובה, לא שווה להסתכן בשטח. קחו את זה בחשבון'".

"לשכת העיתונות הממשלתית עושה כל שביכולתה כדי לספק לתקשורת הזרה מידע מעודכן ולאפשר לכתבים גישה", נכתב בהודעת לע"מ שנשלחה לכתבים הזרים. "עם זאת, ברצוננו להבהיר שעזה וסביבתה הן שדה קרב. סיקור הקרבות חושף עיתונאים למצבים מסכני חיים (ומסכן גם את הציוד שברשותם)".

"כחלק מהאסטרטגיה של חמאס, הכוללת הסתתרות בקרב אוכלוסייה אזרחית, הארגון מנצל ביודעין עיתונאים באופן קבוע לשם שימוש כמגינים אנושיים, באופן שמציב אותם בסכנת פציעה או מוות. ישראל אינה אחראית בשום אופן לפציעה או לנזק שעלולים להיגרם כתוצאה מדיווחים מהשטח. לשכת העיתונות הממשלתית מציעה לנציגי התקשורת לנקוט בכל אמצעי ביטחון אפשרי", נכתב בהמשך ההודעה, הנחתמת במלים "שמרו על בטחונכם במשימתכם".

חיזוק לתפיסה הישראלית התקבל היום בצהריים, עת נפוצו דיווחים על כך שממשל חמאס אינו מאפשר לעיתונאים לצאת מרצועת עזה דרך מעבר ארז. באתר "וואלה" דיווח דוד אברהם כי כעשרה עיתונאים מכלי תקשורת שונים נצורים במעבר ארז בשל סירוב חמאס לאפשר את חזרתם לישראל.

על-פי נתוני לע"מ, נכון לבוקר זה הגיעו לישראל כ-260 עיתונאים זרים במטרה לסקר את המבצע הצבאי ברצועה

על-פי נתוני לע"מ, נכון לבוקר זה הגיעו לישראל כ-260 עיתונאים זרים במטרה לסקר את המבצע הצבאי ברצועה, בהם 51 עיתונאים מאנגליה, 38 מארצות-הברית, 38 מצרפת, 20 מאוסטרליה, 12 מאיטליה וכעשרה מגרמניה. מניינם הכולל של העיתונאים הצפויים להגיע לישראל לסיקור הלחימה, על-פי הערכת לע"מ, יגיע היום או בימים הקרובים לכ-300. על-פי ההערכה, מעט יותר משני שלישים מהעיתונאים הללו אמורים להיכנס או נכנסו כבר לרצועת עזה, והיתר ימשיכו לסקר את הלחימה מהצד הישראלי של הגבול. מכתב ההתרעה של לע"מ נשלח, נוסף לכך, לכ-300 עיתונאים זרים המוצבים בישראל באופן קבוע ולמערכותיהם.

לדברי חן, עיתונאים הנכנסים לרצועת עזה דרך הגבול הישראלי נדרשים למלא טופס שבו מובהר להם כי מדובר באזור מסוכן, וכי מרגע שנכנסו אליו ישראל אינה ערבה לבטחונם. האם, נוסף על ההזהרות, יכולה ממשלת ישראל לנסות ככל יכולתה להימנע מפגיעה בעיתונאים הזרים הנמצאים בעזה?

"זו שאלה צבאית", אומר מנהל לשכת העיתונות הממשלתית. "ישראל לא פועלת לפגוע בעיתונאים במכוון – זה מובן מאליו, היא לא פוגעת באזרחים בצורה מכוונת, ובוודאי שלא בעיתונאים. יחד עם זאת, דיווח מהשטח זה דבר מסוכן, וכיוון שחמאס נוקט שיטה של התחבאות בתוך אוכלוסייה אזרחית, היה חשוב לנו לחדד בפני העיתונאים הזרים את המסר שאומר: דעו לכם, אם זו הטקטיקה או האסטרטגיה שחמאס נוקט, תהיו זהירים וקחו זאת בחשבון".