הערה קצרה בקשר לתוכנית הריאליטי החדשה והמקסימה "בית-ספר למוזיקה": כאשר בני הקטן אומר בכעס, "אני רוצה להחליף אבא", האינסטינקט הראשוני הוא לומר, "איזה חמוד!". זה באמת חמוד איך שהוא אומר את זה. אבל זה כמובן מעשה לא חינוכי, ואפילו לא מוסרי, לומר את זה. זאת פשוט מחיקה של הילד מתחת לדימוי השחוק "חמוד!".

בגדול, זאת גם הבעיה המוסרית-חינוכית של תוכנית הריאליטי. התוכנית נזהרת מאוד בכבודם של הילדים. להבדיל מ"כוכב נולד", כאן לא מראים, למשל, את כל הטיפוסים המוזרים שתשוקת הטלוויזיה העבירה אותם על דעתם עד כדי כך שהם מאמינים כי ביכולתם לשיר. למעשה לא מראים בכלל כשלונות והדחות, רק ילדים מאוד-מאוד חמודים, שרוצים ויודעים לשיר. חברי הצוות הם לא "שופטים" כי אם "מורים", והם באמת מתייחסים לילדים בזהירות המתבקשת.

וזאת בדיוק הבעיה. כלומר, ההנחה של המפיקים עצמם היא שיש משהו לא יאה בהכנסת ילדים למנגנון טלוויזיוני כמו של "כוכב נולד", שבמקרים קיצוניים יכול להיות אלים ומשפיל, ובמקרים רגילים יוצר טלטלה רגשית בקרב הבאים בשערי הטלוויזיה.

נניח בצד את השאלה מה זה אומר בנוגע למעמדה המוסרי של "כוכב נולד" עצמה, ומדוע זה בסדר לעשות דברים כאלה למבוגרים, אבל לא בסדר לעשות את זה לילדים, ונשאל רק את השאלה הנוגעת לילדים. השאלה היא כיצד מתאפשרת התוכנית.

היא מתאפשרת משום שנזהרים בכבודם של הילדים, ולא מראים, למשל, ילד שבוכה מהתרגשות או מכעס או מעלבון. כלומר, לא מראים שום דבר שיגרום לנו לזוז באי-נוחות על הכורסה ולומר, "איך עושים דברים כאלה לילדים!". כלומר, לא בדיוק כבודם של הילדים עומד על הפרק, אלא יותר מכך הנוחות של הצופה. לא מראים, למשל, את הילדים שנכשלו במבחן, והרי זה ממש כאילו אף ילד לא נכשל!

במובן הפשוט ביותר, לפנינו התנהלות שיש בה חוסר יושר. הטלוויזיה מאפשרת לנו להתמוגג מנחת מול הילדים החמודים בלי להראות לנו באיזה מחיר הושג המחזה הזה. בדיוק בגלל זה אפשר לומר שהטלוויזיה משתמשת בציניות ב"נחמדות" הילדים. משתמשת בה כבשר רייטינג.

אנחנו מתבוננים בשופטים בתחרות ומבינים אותם. באמת אי-אפשר לעמוד מול הילדים החמודים האלה בלי להתמוגג. אבל האמת הצינית היא שזה גם המעמד שאליו שואפת הטלוויזיה להגיע אל מול הצופה. אי-אפשר לעמוד מול זה בלי להתמוגג. כמו שאמרנו בהתחלה: החמוד כצורה של מחיקה.

איך אומרים בקרקס? אין דבר יותר חמוד מילדים וכלבלבים. צריך רק לזכור שזאת אמירה שהיא כל כולה זלזול בילד.