ח"כ רונית תירוש התארחה הערב בישיבת נשיאות מועצת העיתונות, שנערכה בבית סוקולוב בתל-אביב, כדי להציג את הצעת החוק שיזמה להחלת תקופת צינון של חצי שנה על עיתונאים המבקשים להצטרף לפוליטיקה, ולבקש מהמועצה לעגן את עקרונות ההצעה בתקנון האתיקה של העיתונות.

"קוראים לזה חוק יאיר לפיד, אבל זה לא חוק יאיר לפיד", אמרה תירוש וסיפרה לחברי המועצה כי המקרה שהביא אותה ליזום את הצעת החוק היה דווקא של שלי יחימוביץ', שריאיינה את עמיר פרץ כשבועיים לפני שהצטרפה למפלגת העבודה בראשותו. תירוש הסבירה כי היא מבקשת למנוע מצב שבו עיתונאי יכול לעשות שימוש בבמה שניתנה לו מתוקף תפקידו כדי לקדם את עצמו או את מפלגתו לעתיד, לקראת בחירות לכנסת.

ח"כ רונית תירוש, הערב בישיבת נשיאות מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

ח"כ רונית תירוש, הערב בישיבת נשיאות מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

חברי המועצה הסתייגו מההצעה. יחיאל לימור טען כי תקנון האתיקה הנוכחי כבר מטפל בסוגיה באוסרו על עיתונים להעמיד את עצמם במצב שבו יש חשש לניגוד עניינים, ובהמשך ציין כי מחקר שבדק תקנוני אתיקה של העיתונות במדינות שונות מצא כי רק במזרח אירופה הם כוללים איסור מפורש על עיסוק פוליטי.

חיים שיבי הציע להימנע מקביעת צינון ותחת זאת לחדד את סעיף 17 לתקנון, האוסר על עיתונאי עיסוק נוסף המעורר חשש לניגוד אינטרסים, ולבחון את האפשרות להוסיף למקצועות שנמנים שם גם עשייה פוליטית. יוסי בר-מוחא הביע תקווה כי עיתונאים רבים יותר יצטרפו למערכת הפוליטית כדי ש"יטאטאו את הלכלוך שמסתתר מתחת לשטיח שקיים בפוליטיקה הישראלית".

מנשה רז, שהודיע לאחרונה כי ירוץ לכנסת ברשימת קדימה, יצא להגנת יחימוביץ' ואמר כי הוא יוצא מנקודת הנחה שבעת שריאיינה את פרץ עשתה את עבודתה העיתונאית על הצד הטוב ביותר, ושחדלה להיות עיתונאית רק ברגע שבו הכריזה על כניסתה לפוליטיקה. קלמן ליבסקינד העיר בסרקזם כי הוא יוצא מנקודת הנחה שכשהשר נפגש עם איש עסקים בערב לגבי מכרז שהוא מתכוון לתת לו מחר בבוקר זה עניין אחד, כשהוא קם בבוקר ונותן לו את המכרז זה עניין אחר.

עמוס שוקן תהה מה האסון הגדול שנגרם מכך שיחימוביץ' ריאיינה את פרץ. "ריאיינו אותו בכל תוכנית, אז הוא קיבל ראיון אחד צמוד למעבר שלה", אמר, והוסיף כי גם אם יאיר לפיד יראיין את ציפי לבני אין בכך פגם, שהרי היא מנהיגת מפלגה חשובה וראוי לראיין אותה. "אני לא רואה הבדל גדול בין יאיר לפיד לבין דוגמאות אחרות של אנשים שעשויים לנצל את המסך שהם מקבלים", אמר.

"ניקח מתחום אחר לגמרי", הוסיף שוקן, "בחור כמו אלירז שדה, שהגיע למקום ראשון ב'אח הגדול', והוא היה המאמי של הרבה נשים, ומאז הוא מופיע על המרקע בהרבה תוכניות של קשת, ויכולים להגיד שיש פה מצב בלתי מאוזן כלפי אחרים. אני חושב שזה אותו מצב לגבי יאיר לפיד, ובכלל אני חושב שהגישה צריכה להיות להמעיט בצינונים".

"באתי לגוב האריות", העירה תירוש לנוכח התגובות ששמעה מחברי המועצה, "[...] או שאני לא מצליחה להסביר את עצמי טוב או שיש פה היתממות". לדבריה, היא אינה מעוניינת לחסום איש מלרוץ לכנסת, אלא להגן על ערך השוויון ולאפשר לכל מי שמעוניין לרוץ לכנסת נקודת זינוק דומה.

לאחר צאתה מהישיבה סיכמה נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, כי ההוראה על איסור ניגוד עניינים הקיימת בתקנון מכסה לכאורה גם אפשרות של ניגוד עניינים בין עבודת עיתונאי לפעילות פוליטית, אבל הבטיחה לבחון אם יש מקום לשינוי הנוסח כך שהאיסור על פעילות פוליטית יחוזק.