אורלי וילנאי וגיא מרוז בכנסת, 7.7.10 (צילום: דוד ועקנין)

אורלי וילנאי וגיא מרוז בכנסת, 7.7.10 (צילום: דוד ועקנין)

העיתונאים גיא מרוז ואורלי וילנאי וחברת ההפקות שמים תוכן והפקות בע"מ יפצו את הוועידה לתביעות חומריות של יהודים נגד גרמניה ב-150 אלף שקל, כך סוכם בין הצדדים לאחר עימות משפטי שנמשך כארבע שנים.

בעקבות סרטם של וילנאי ומרוז, "מוסר השילומים – המלחמה נמשכת", הגישה ועידת התביעות לבית-המשפט המחוזי בירושלים תביעת לשון הרע בדרישה לפיצוי בסך ארבעה מיליון שקל. למרות פער ניכר בעמדות הצדדים והשמצות הדדיות שליוו את המשפט, לאחרונה הודיעו הצדדים לבית-המשפט כי הם קרובים להסכמות, והבוקר הגישו בקשה מוסכמת למתן פסק דין. להסכמות הגיעו בעקבות הליכי גישור שקיימו בפני המגשר מוטי שרף. את התובעים ייצגו עורכי-הדין אורי קידר, עמרי כבירי ואביטל רוזנברג, ואילו את הנתבעים ייצגו עורכי-הדין יורם בונן, עודד רביבו ודורון אב-זיו.

כחלק מהסכמותיהם מפרסמים וילנאי, מרוז וחברת ההפקות התנצלות. "מטרתה של התנצלות זו היא לתקן את הרושם, אשר ייתכן ונצרב בתודעתם ובלבם של צופי הסרט 'מוסר השילומים – המלחמה נמשכת' אודות ועידת התביעות", נכתב מטעמם. "[...] אנחנו מצרים כי במסגרת מאבקנו לתקן עוול היסטורי ואנושי ועידת התביעות נפגעה מכך שלא הבאנו את כל התמונה ולא שיקפנו את מלוא הפרטים כפי שהיה צורך להביאם, וזאת בלי שהתכוונו להביא לתוצאה זו.

"ועידת התביעות פועלת בשם העם היהודי זה 60 שנה ללא לאות לשם סיוע לניצולי השואה ולמען הנצחה, תיעוד וחינוך בנושא השואה. אנו סבורים כי ועידת התביעות תרמה תרומה מכריעה וחסרת תקדים לסיוע לניצולי שואה, בייצגה את העם היהודי מול ממשלת גרמניה וגופים נוספים, אנו מודעים לעבודה העצומה שנעשית יום-יום על-ידי ועידת התביעות עבור ניצולי השואה. בפועלה זה תרמה ועידת התביעות תרומה שאין לה אח ורע להצלחתה של שארית הפליטה של העם היהודי להשתקם ולבנות את חייה מחדש בארץ ובתפוצות.

"[...] אנו סבורים גם שהפער המתסכל בין הרצון לעזור לניצולי השואה, המשותף לעם היהודי כולו, לבין מצבם של ניצולי השואה בפועל מחייב הפעלת ביקורת, לעתים נוקבת, על מי שקובעים את המדיניות בתחום כמו גם על אלה שמבצעים אותה, שכן מדובר במלאכת קודש. על נאמנותנו ומחויבותנו לביקורת כזו איננו יכולים לוותר. גם על האמת איננו יכולים לוותר.

"[...] בעקבות הסרט, ובלהט הוויכוח התקשורתי וההליכים המשפטיים שהתנהלו בין הצדדים, הוטחו האשמות, חלקן אישיות, כלפי ועידת התביעות וכלפי אישים מטעמה, ואנו מצרים על כך. לא זאת היתה כוונתנו. ואנו מצרים על כך. כוונתנו היתה ועודנה לעזור לניצולי השואה ולקדם את רווחתם, כדי שבערוב ימיהם יזכו ליחס ולתנאי מחיה טובים וראויים ככל האפשר.

"[...] על מנת לסיים ברוח טובה את ההליכים בתביעת לשון הרע שהגישה ועידת התביעות נגדנו, ולאור הודעתה כי תקצה כל סכום שיועבר במסגרת זו לטובת עמותה הפועלת לרווחת ניצולי השואה בישראל, הסכמנו לשלם לוועידת התביעות סך של 150 שקל שיוקצו לעמותת עמך".

על אף שבהסכם מובהר כי הוא אינו גורע מזכויותיה של התובעת כלפי כל צד שלישי בגין שימוש בסרט או שידורו החל מה-18.3.12, בעת כתיבת שורות אלו הסרט עודנו זמין לצפייה באתר "וואלה".

ת"א 2376/08

עוד בנושא

קצת חמלה / אורן פרסיקו
"הסרט מעוות את המציאות, אינו נאמן לאמת. הזדעזעתי מהטון, מהסגנון ומהדרך", כתב נועם לניר בתצהיר במסגרת תביעת הדיבה של ועידת התביעות נגד גיא מרוז, אורלי וילנאי והסרט "מוסר השילומים"

חומות המערכת / אורן פרסיקו
גיא מרוז ואורלי וילנאי משיבים לתביעת הדיבה נגד סרטם "מוסר השילומים": נועם לניר "עמד מאחורי פרסום כתבה שקרית בעיתון 'ידיעות אחרונות', אותו ערך באותה התקופה חברו הטוב שילה דה-בר"