הצנזורה הפוליטית בקול-ישראל מחריפה. ביום רביעי האחרון נשלחה הכתבת מורן עופר-שפיצר לסקר עבור יומן הבוקר של יום חמישי את הנאום שנשא היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בפני הפורום הפלילי הארצי של לשכת עורכי-הדין בתל-אביב. עופר-שפיצר חזרה עם ידיעה קצרה, של מעט יותר מדקה, וזו שובצה במתווה השידור של "הבוקר הזה".

בידיעה נכללה, בין היתר, התבטאות ביקורתית של היועץ המשפטי וינשטיין על ראש הממשלה בנימין נתניהו. וינשטיין חשף בדבריו בפני לשכת עורכי-הדין כי גורמים בדרג המדיני, ובהם ראש הממשלה, ביקשו ממנו למנוע הפגנות, ואמר כי דחה את בקשותיהם. "כוחות הביטחון, לרבות ראש ממשלה, לרבות שרים ונגידים, היו פונים אלי בבקשה לאסור הפגנה כזו, הפגנה אחרת", אמר וינשטיין. "אני ככלל לא הייתי מתיר את הדברים האלה והייתי מאפשר להפגנה לצעוד".

ציטוט זה הופיע בכתבה שהכינה עופר-שפיצר, כמו גם התייחסות לעמדתו של היועץ בנוגע ל"הוצאות פרטיות של אנשי ציבור" (בשבוע שעבר עסקה התקשורת רבות במימון הציבור את ההוצאות הפרטיות של משפחת נתניהו).

לדברי גורמים יודעי דבר, בשעת ערב מאוחרת של יום רביעי, אחרי שהאייטם כבר שובץ במתווה השידור, התקשר מנהל קול-ישראל, ד"ר מיכאל (מיקי) מירו, אל עורכת יומן הבוקר של אותו יום, פאר-לי שחר, והורה לה להסיר את הכתבה. מירו סירב להתייחס לפניית "העין השביעית". כך או כך, הכתבה נגנזה. בשיחה עם "העין השביעית" הודתה שחר כי שידור הכתבה בוטל, אולם אמרה כי הדבר נעשה מסיבות ענייניות.

בידי "העין השביעית" אין מידע באשר למקורה של היוזמה להסרת הידיעה. יצוין כי הגישה לכתבות המיועדות לשידור ברדיו זמינה הן לאנשי קול-ישראל והן למערכת החדשות בערוץ 1, הנשענת פעמים רבות על הדיווחים של כתבי הרדיו לצורך מהדורותיה. כיוון שכך, לא רק למנהל הרדיו, אלא גם למנכ"ל הרשות יוני בן-מנחם ולעוזרו הבכיר זליג רבינוביץ' (שלטענת אגודת העיתונאים, מנהל בפועל את הטלוויזיה הישראלית), כמו גם למנהל חטיבת החדשות משה נסטלבאום, גישה למתווה השידור ברדיו.

מימין: ד"ר אמיר גילת, יו"ר רשות השידור, ומיקי מירו, מנהל קול-ישראל (צילום ועיבוד: "העין השביעית")

מימין: ד"ר אמיר גילת, יו"ר רשות השידור, ומיקי מירו, מנהל קול-ישראל (צילום ועיבוד: "העין השביעית")

באותה מהדורה של "הבוקר הזה", מה-23 במאי 2013, הוקדשו כשש דקות לשיחות של המגיש אריה גולן עם הכתב לירן כוג'הינוף על הוצאותיהם של נבחרי ציבור בעבר, שיחות שנשמעו כאילו נועדו לצמצם את הנזק התדמיתי שנגרם לראש הממשלה עקב פרסום הוצאותיו. המידע על הוצאות נבחרי ציבור פורסם בתוכנית פעמיים, הן במסגרת שיחה קצרה, בת כדקה וחצי, ששודרה בשעה הראשונה של "הבוקר הזה", והן בהרחבה, בשיחה בת חמש דקות, ששודרה בשעה השנייה של היומן, לאחר מבזק השעה 07:30.

גולן וכוג'הינוף דיברו על תוצאות "בדיקה שהתקיימה ברשת ב'", אולם בפועל המידע נמסר לכתב יום קודם לכן, בשעת לילה מאוחרת. משום כך כוג'הינוף ידע להקריא בפני גולן את סך ההוצאות של לשכת אולמרט, שרון ואחרים בשנה האחרונה, ולהדגיש כמה פעמים כי את הוצאות הארנונה משלמים ראשי ממשלה מכיסם הפרטי, אולם כאשר גולן התעניין בהוצאות המדינה על המעון הרשמי של ראש הממשלה, לא ידע כוג'הינוף מה להשיב.

כאשר כוג'הינוף סיפר לגולן כי ההוצאה על רכישת גלידה עבור מעון ראש הממשלה עמדה בשנה האחרונה על 3,680 שקל (בניגוד לפרסומים קודמים, שנקבו בסכום גבוה יותר), וכי הגלידה נועדה גם לכיבוד אורחי המעון, השיב גולן: "כל השנה? אה, בסדר, מה לא תיתן להם גלידה? אתה תאכל והם לא ייקחו?".

העוזר הבכיר למנכ"ל רשות השידור זליג רבינוביץ' (מימין) והמנכ"ל יוני בן-מנחם (צילום: "העין השביעית")

העוזר הבכיר למנכ"ל רשות השידור זליג רבינוביץ' (מימין) והמנכ"ל יוני בן-מנחם (צילום: "העין השביעית")

יצוין כי בשני המקרים המתוארים לעיל הכתבים אינם נמנים עם בכירי המערכת. עופר-שפיצר משמשת בימים כתיקונם כתבת תרבות, אולם בשל מצוקת כוח האדם, ממלאת מדי פעם גם תפקידים אחרים. כוג'הינוף הוא כתב חדש יחסית במערכת. מטבע הדברים, קל יותר להנהלה להשפיע על עבודת כתבים זוטרים מאשר על הבכירים.

בקרב עובדי קול-ישראל גובר החשש כי התערבויות ההנהלה רק יחמירו בתקופה הקרובה. ההנהלה, כך חוששים העובדים, חשה את שינוי כיוון הרוח שנושבת מלשכת ראש הממשלה, משרד האוצר והשר הממונה על רשות השידור. במשרד האוצר ביקרו את התנהלות הנהלת רשות השידור בכל הקשור ליישום הרפורמה, ועל-פי פרסום ב"גלובס", אף הביעו אי-אמון ביכולתה של ההנהלה הנוכחית ליישמה. אם לא די בכך, השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור הודיע כי בכוונתו לבצע שינויים מרחיקי לכת ברשות.

העובדים חוששים כי לנוכח הדברים הללו, ההנהלה עלולה לחוש כי מסתמן מהלך להדחתה, ועל כן תבקש בחודשים הקרובים להפגין בפני לשכת ראש הממשלה את נאמנותה, מעל ומעבר אף למקובל ברשות השידור.

מרשות השידור נמסר בתגובה: "מדובר בספינים שקריים שמפיצים גורמים אינטרסנטיים כדי לחבל ברפורמה. מערכת החדשות של קול-ישראל היא מערכת שפועלת על-פי שיקולים עיתונאיים מקצועיים ועל-פי כללי האתיקה של רשות השידור. המקצועיות והיושרה של המנהלים, העורכים והמגישים אינה מוטלת בספק".