"השילוב של תוכן הדברים, זהות כותביו, זהות עובד הציבור המושמץ בהם והמקום בו הם התפרסמו יוצר באופן חד-משמעי ובלתי ניתן לערעור לפחות אותה ודאות קרובה לפגיעה בתפקיד של הרבצ"ר ואף יותר מכך. יש בהם כדי ליצור דה-לגיטימציה מוחלטת של הרבצ"ר, כרב הראשי של צה״ל וכאדם". כך טענה הבוקר עו"ד ג'ני אבני מפרקליטות המדינה בדיון שנערך בבית-המשפט המחוזי בירושלים, במסגרת ערעור על הכרעת דין שלפיה אליצור סגל העליב את הרב הצבאי הראשי לשעבר, ישראל וייס, במאמר שפירסם בשנת 2004.

לפי פרוטוקול הדיון, עו"ד אבני טענה כי מאמרו של סגל, שבו נכתב בין היתר כי מעשיו של הרב וייס שקולים בחומרתם ההלכתית לרצח ולגילוי עריות, "מצוי ממש בקצה העליון של הסקאלה האינסופית של ההתבטאויות או ההתנהגויות שבאות לבזות עובדי ציבור". עו"ד אבני הוסיפה כי ההשלכות מקריאת המאמר עשויות להיות מרחיקות לכת. "יכול בחור או נער שעומד להתגייס לצה"ל", אמרה, "בחור ששירותי הדת בצבא חשובים לו והוא לא מוכן לשרת בצבא שאין בו מענה לצרכים הדתיים, יכול להחליט שהוא לא מתגייס לצה"ל כי אין שום גוף רציני שנותן שירותי דת בצורה ראויה לאותו צבא".

לטענת עו"ד אבני, "יש דרך לקיים שיח ציבורי, ועל המערער להפנים וכנראה שלא יפנים לעולם, אבל אנו סבורים שהוא חייב להפנים שלא זו הדרך. הדרך בה בחר המערער היא פוגענית יתר על המידה ומצדיקה את הסנקציה הפלילית".

עו"ד יצחק בם, בא כוחו של סגל, חזר על טיעוני הערעור, והוסיף בין היתר כך: "אני מזמין את בית-המשפט לקחת כל עיתון ולנסות לנתח כל מאמר לפי הכלים שהתביעה מציעה. חוששני שלא נצא מזה ומן הראוי שלא ניכנס לזה. [...] לעניין אמון הציבור בתפקודו של המוסד הציבורי, האמון נרכש על-ידי אפשרות ללבן את הדברים בצורה חופשית. כשאין חופש ביטוי וחופש ביקורת, אין שום סיבה שיהיה אמון. [...] פיוס התשיעי חשב שהוא יכול להכתיב למאמיניו מה לחשוב. הניסיון של המדינה להכתיב לאזרחים מה מותר ומה אסור להם להגיד עליה ועל מוסדותיה, זה הדבר הקרוב ביותר לניסיון להכתיב לאזרחים מה לחשוב".

בפני בית-המשפט טען גם עו"ד דן יקיר, בא-כוחה של האגודה לזכויות האזרח, שהצטרפה במעמד "ידיד בית-המשפט" (המדינה התנגדה לצירופה, אולם ההתנגדות נדחתה על-ידי שופטי המחוזי). יקיר טען באשר לבעייתיות העקרונית בעבירת "העלבת עובד ציבור", כפי שנטען גם בבקשת האגודה, וציין כי ביום ראשון הקרוב תדון ועדת השרים לחקיקה בהצעת חוק פרטית שעניינה ביטול העבירה.

עו"ד יקיר הוסיף כי "הרבצ"ר אינו אוטוריטה רוחנית הלכתית, בלי להמעיט בתפקידה של הרבנות הראשית, ולכן הפגיעה הנטענת היא לא פגיעה בתפקוד הציבורי או הרבנות הצבאית".

כעת ימתינו הצדדים להכרעת השופטים נאוה בן-אור, תמר בזק-רפפורט ורם וינוגרד.

2696-03-13