ארגון העיתונאים פנה אתמול (15.11) לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו בבקשה דחופה נגד חברת ידיעות-תקשורת, מפעילת רשת המקומונים של קבוצת "ידיעות אחרונות". ברקע הבקשה הכרזה של הנהלת ידיעות-תקשורת על סגירת כל המקומונים בקבוצה ופיטורי כמאה עיתונאים.

בארגון טוענים כי ההכרזה הדרמטית אינה אלא "איום סרק" שנועד לבטל את התנאים שכבר סוכמו במשא-ומתן בין ההנהלה לוועד העיתונאים בקבוצת המקומונים ודורשים לחייב את ההנהלה להימנע מסגירת רשת המקומונים ולשוב לחדר המשא-ומתן. בנוסף דורש הארגון נתונים כספיים מפורטים על מצבה של החברה, וזאת בין היתר לאור הליכים משפטיים מקבילים שבהם נטען כי מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, השתמש בכספי החברה כדי לכסות את חובותיו האישיים ולשלם עבור ייצוגו בתיק השוחד שבו הוא מואשם.

על פי המתואר בבקשה של ארגון העיתונאים, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, ב-1 באוקטובר, במהלך דיון על עתיד אתר Xnet, העירה סמנכ"לית משאבי אנוש והמשנה למנכ"ל קבוצת "ידיעות אחרונות" ורד סוטו-אורגד, כמו בדרך אגב, כי על הפרק עומדים פיטורים נרחבים בקבוצה בהיקף של למעלה ממאה עובדים. בחברת המקומונים ידיעות-תקשורת, כך נאמר לארגון, הכוונה היא לפטר בין עשרים לשלושים עיתונאים.

מאותו הרגע החל משא-ומתן בניסיון לצמצם את הנזק לעובדים ולהבטיח תנאי פרישה הולמים למפוטרים. סוטו-אורגד, כך נטען, הדגישה בפגישה שנערכה ב-14.10 כי אין בכוונת הקבוצה לסגור מקומון זה או אחר אלא לאחד מערכות כדי לייעל את העבודה ולצמצם את מצבת כוח האדם. הדיונים בין הצדדים נמשכו בתדירות גבוהה ונדמה היה שחלה התקדמות מסוימת, אם כי בחלק מהסוגיות נותרו פערים גדולים.

ב-3.11 שלחו שלושת הוועדים של הארגון בקבוצת "ידיעות אחרונות" - ועד ידיעות-תקשורת, ועד "ידיעות אחרונות" וועד ynet - מכתב לארנון (נוני) מוזס תחת הכותרת "קריאה להתערבות דחופה בהסדרת תכניות הצמצומים בקבוצת ידיעות".

הוועדים טענו כי "בדיאלוג שקיימנו עם נציגי הנהלת החברה בנוגע לתכנית הפיטורים הצפויה בחברת ידיעות-תקשורת, לא השכילו נציגי ההנהלה לקבל את הדרישות הצנועות של העובדים, אשר כבר הסכימו לעצם מהלך הצמצומים, אך ביקשו להסדיר תנאי פרישה מכובדים למי שיסיימו את העסקתם וביטחון מינימלי לעובדים שיישארו לעבוד בחברת ידיעות-תקשורת ביום שאחרי".

ארנון (נוני) מוזס, בעל השליטה בקבוצת "ידיעות אחרונות", באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים עם פתיחת משפט "תיק 2000". לצדו: נוית נגב, אחת מעורכות-דינו. 24.5.2020 (צילום: עמית שאבי)

ארנון (נוני) מוזס, בעל השליטה בקבוצת "ידיעות אחרונות", באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים עם פתיחת משפט "תיק 2000". לצדו: נוית נגב, אחת מעורכות-דינו. 24.5.2020 (צילום: עמית שאבי)

הוועדים החמיאו למוזס, וכתבו שהם בטוחים שהוא "עושה לילות כימים על מנת להבטיח את המשך פעילות הקבוצה ושגשוגה". הם קראו לו "לפעול לגישור הפערים בין נציגי ההנהלה לנציגות העובדים" וביקשו ממנו "לשקול להזרים הון לחברות ולאפשר להן לדחות ככל האפשר את הצמצומים, עד יעבור זעם, כך שעיתונאים רבים לא ימצאו עצמם מול שוקת שבורה".

מוזס לא השיב לוועדים. "נוני העביר אלי את מכתבכם להתייחסות", כתבה להם סוטו-אורגד והבהירה כי מצבן של החברות בקבוצה לא טוב, על רקע "הירידה בהכנסות, אשר הוחרפה השנה כתוצאה מהשלכות משבר הקורונה". עם זאת, "החברות [בקבוצת ידיעות-אחרונות] יעשו ככל שביכולתן כדי לשמור על קיומן", הבטיחה. "השעה היא שעת מבחן, הגמישות הינה צו השעה וויתור על עמדות קשוחות מתחייב", הוסיפה. גם בימים שלאחר מכן נמשך המשא-ומתן בין ההנהלה לעובדים.

ב-10.11, במהלך ישיבה נוספת על עתיד אתר Xnet, הודיעה סוטו-אורגד כי יש לה "הודעה קצרה" בעניין ידיעות-תקשורת וביקשה לכנס בהקדם ישיבה נפרדת לעניין זה. כעבור כמה שעות, בישיבה שזומנה, בישרה סוטו-אורגד כי באותו הבוקר הוחלט על סגירת חברת ידיעות-תקשורת ופיטורי כלל העובדים. בארגון העיתונאים טוענים כי הוכו בתדהמה.

חברת ידיעות-תקשורת, כך טוענים בארגון, "מתנהלת בחוסר תום לב וטרפה את קלפי המשא ומתן שנוהל בתורה עניינית, שקולה ומידתית לחלוטין מצד נציגות העובדים, ברגע אחד, וזאת בצהרי יום 10.11.2020. משא ומתן שהיה קרוב ל'סגירות' וסיכומים אחרונים, ונציגות העובדים אף ישבה על המדוכה לניסוח טיוטת הסכם קיבוצי, 'פוצץ' בהודעה חד צדדית כי הוחלט לסגור את המפעל כולו. כך!.

"בתוך כך, הוברר כי נתונים רבים הנוגעים להתנהלות זו ולמניעים לה אינם ברורים וכן לא ברור כלל הקשר וההיגיון שבסגירתה של החברה (ככל שזו בכלל כוונתה של החברה ולא כצעד טקטי בלבד) לבין פעולות הנוגעות לעסקה המסתמנת בקבוצת ידיעות לרכישת מניות הבנקים על ידי החברה וכאשר תלוי ועומד בבית המשפט המחוזי הליך שהוגש על ידי דירקטור בחברת ידיעות אחרונות בע"מ, העומדת בראש קבוצת ידיעות שהמשיבה היא חלק ממנה, ובמסגרת הליך זה טוען הדירקטור כי ההתנהלות הכספית של מו"ל הקבוצה היא אופורטוניסטית ועלולה לפגוע באינטרסים של החברה".

הדירקטור המדובר, דוד ליבר, טוען כי מוזס הפסיד כמיליארד שקל מכספי החברה בהימורים כושלים בשוק ההון, ונאבק כעת משפטית כדי לקבל ממוזס מידע על עסקת הרכישה העצמית של מניות הקבוצה הנמצאות בידי הבנקים, ושעלותה לקבוצה תעמוד על עשרות או אף מאות מיליוני שקלים.

עוד מוסיפים בארגון כי "קיימות אינדיקציות לניסיונות לפגוע בהתארגנות ולרבות על דרך של התבטאויות המגיעות מצד הנהלת החברה בדבר לגיטימיות ועד העובדים (שהוא ועד פעולה בהתארגנות ראשונית) ובדבר התנהלות נציגות העובדים". בין היתר מצוין כי "עורכים בכירים ברשת" פנו להנהלת החברה בניסיון למצוא דרך להימנע מסגירת כלל המקומונים. בארגון מתארים זאת כ"ניסיונות לחתור תחת ועד הפעולה בחברה".

34315-11-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 4.38MB)