סוף עידן בעיתונות המקומית הולך ומתקרב. אחרי ההודעה של קבוצת "ידיעות אחרונות" על סגירת רשת המקומונים שלה, ידיעות-תקשורת, גם בקבוצת "הארץ" מתכוננים למהלך צמצום ברשת המקומונים שלהם, רשת שוקן. רשת המקומונים הארצית הגדולה השלישית, של "מעריב", נסגרה כבר ב-2013.

העיתון המקומי הראשון בישראל, "ערב ערב באילת", נוסד כבר ב-1962, אולם הוא היה יוצא דופן בנוף העיתונות ונולד בשל האופי המיוחד של אילת כעיר המבודדת בישראל. העיתונות הארצית נהגה לפרסם "דפים מקומיים" שנוספו בימים מסויימים לעיתון הארצי באיזורי התפוצה הרלוונטיים, אולם רק בשנות השמונים של המאה שעברה נוסדה עיתונות מקומית משמעותית בישראל עם הקמתן של רשתות מקומונים ארציות.

ב-1979 החל לצאת בירושלים "כל העיר", על חורבותיו של המקומון הפרטי "ירושלתון", שהיה לראשון בעיתוני רשת שוקן. אחריו קמו "העיר" בתל-אביב ו"כלבו" בחיפה, ועיתונים נוספים כמו "צומת השרון", "מלבס" ועוד. בהמשך נוספו לרשת גם עיתוני רשת השקמה. כיום מפעילה הרשת למעלה מ-13 עיתונים ואתרים ברחבי הארץ.

כרגע לא ידוע מה יהיה היקף הצמצומים ברשת, כמה מהעיתונים ייסגרו, כמה עובדים יפוטרו וכמה יוכלו להיקלט בזרועות אחרות של הקבוצה.

שוקן: "חלק מהשינויים שעוברים על שוק העיתונות"

"זה חלק מהשינויים שעוברים על שוק העיתונות, לאורך זמן", אומר מו"ל "הארץ" עמוס שוקן בשיחה עם "העין השביעית", "המקומונים היו פעם מקור רווח מאוד גדול, זה היה לפני התבססות הטלוויזיה המסחרית. אחת הסיבות שהקמנו את רשת המקומונים היתה שהערכנו שלא נוכל להתמודד עם 'הארץ' מול התפוצה של 'ידיעות'. כש'ידיעות אחרונות' הלכו למפרסמים עם הסיסמה 'העיתון של המדינה', המקומונים, שהיו בתפוצה מאוד גדולה, איפשרו לנו לפנות אליהם בסיסמה 'האלטרנטיבה של המדינה'. קיבלנו מודעות של מפרסמים שבהמשך נעלמו לחלוטין מהמקומונים ואחר כך גם מהעיתונות הארצית".

לדברי שוקן, "זו תופעה שקורית גם במקומות אחרים בעולם. וורן באפט עשה החלטה מוטעית לפני כמה שנים וקנה עיתונים מקומיים בארה"ב, הוא אמר שהעיתונות המקומית תמשיך להתקיים משום שהעיתונות הארצית לא יכולה לשחק במגרש הזה. אבל מה שקרה זה שאמצעי פרסום דיגיטליים יותר אפקטיביים גם במקומות קטנים".

התחרות על כספי הפרסום מול הרשת פגעה בעיתונות בכלל ובעיתונות המקומית בפרט. הפגיעה הקשה הראשונה היתה חיסול מודעות הלוח, שהיו מקור הכנסה עיקרי למקומונים, ע"י אתרי לוח מקוונים. אפשרויות הפרסום הממוקד שהשתכללו אח"כ ברשת, פגעו גם הן בעיתונות כולה ועוד יותר בעיתונות המקומית. זו נסמכה על עסקים מקומיים שהפרסום בעיתונות הארצית לא היה אטרקטיבי עבורם, אך הפרסום בפייסבוק ובגוגל כן.

שוקן: "רשת המקומונים נתנה מקום לאנשים מוכשרים שהעיתונות הארצית היתה סגורה בפניהם"

החל משנות האלפיים החלו רשתות המקומונים הארציות להצטמצם עוד ועוד, והן כיום צל חיוור של עצמן, עם שבריר מכוח האדם העיתונאי שהפעילו לפני 15 ו-20 שנה. כעת, משבר הקורונה והסגרים, שפגעו קשות בעסקים המקומיים, הנחיתו מכה קשה נוספת על רשתות המקומונים ששרדו, אולי מכה סופנית.

עיתוני רשת שוקן, ובמיוחד "כל העיר" ו"העיר", צברו מוניטין והשפעה והיו לכר גידול חדש ומשמעותי של עיתונאים. "רשת המקומונים נתנה מקום לאנשים מוכשרים שהעיתונות הארצית היתה סגורה בפניהם", אומר עמוס שוקן, מו"ל "הארץ", בשיחה עם "העין השביעית", "דב יודקובסקי אמר לי אז: אני חשבתי שהעיתונאים שאני מכיר זה אלו שיהיו בענף הזה מכאן ואילך, ואתה באת והבאת אנשים לגמרי חדשים, ואז אני באתי ולקחתי אותם אליי [ל'ידיעות אחרונות']".

"העיתונות המקומית גם הביאה אינפורמציה על מה שמתרחש באיזורים שהתקשורת הארצית לא טיפלה בהם באותה מידה", מוסיף שוקן, "זה ענה על צורך של אנשים במידע בתחומים כמו חינוך ובריאות, שהעיתונות הארצית פחות טיפלה בהם. וכמובן מה שקורה ברשויות עצמן".

סגירת ידיעות-תקשורת: סוף או ספין?

בתוך כך נמשך גם מאבק העובדים ברשת ידיעות-תקשורת, רשת המקומונים של קבוצת "ידיעות אחרונות".

אתמול הודיע ועד עיתונאי ידיעות-תקשורת על הפגנה מול ביתו של האיש החזק בקבוצה, המו"ל ארנון (נוני) מוזס. הרקע: הכרזה של הנהלת קבוצת "ידיעות אחרונות" על סגירת רשת המקומונים כליל. רשת ידיעות-תקשורת מונה כיום 17 מקומונים ו-18 אתרי אינטרנט הפועלים מקריית שמונה ועד אילת, ומעסיקים כמאה עובדים.

על פי הודעת ארגון העיתונאים, במסגרתו פועל הוועד ברשת ידיעות-תקשורת, הבשורה על סגירת הרשת ופיטורי כל עובדיה באה בהפתעה גמורה. "לאחר חודש של מו"מ הגענו לישורת האחרונה בגיבוש תכנית הבראה מוסכמת כשרוב הפערים שהיו בין הצדדים נסגרו", טענו בארגון, ומכך הסיקו כי אפשר שמדובר ב"צעד טקטי שנועד להרתיע את העובדים", ולשפר את עמדת ההנהלה במיקוח על היקף הקיצוצים.

בארגון, שמייצג את כל עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות", מבקשים להסב תשומת הלב להקשר הגדול יותר של המהלך, עליו דווח ב"עין השביעית": "עסקת הענק של רכישת מניות הבנקים מכספי החברה שנועדה לבצר את שלטונו של נוני מוזס בחברה".

"לא נוכל לשבת בחיבוק ידיים בזמן שהבעלים של החברה מממן השתלטות על ידיעות אחרונות מכיס החברה ובמקביל סוגר לנו את הרשת שאנחנו מחויבים לה ואוהבים אותה כמו משפחה", כתבו אנשי ועד עיתונאי ידיעות-תקשורת והזמינו את כל העובדים "להילחם על הבית" ולהגיע עם שלטים ומגאפונים אל רחוב הגדרות 47 בסביון, שם מתגורר המעסיק שלהם מוזס.

אולם כמה שעות לאחר הכרזת המלחמה, היא בוטלה.

"אנחנו רוצים לעדכן שבשעות האחרונות אנו מנהלים תכתובת עם נציגת הנהלת ידיעות, במטרה לקרוא להם לחזור לשולחן המו"מ ולדון בדברים מהנקודה בה הופסקה הישיבה ביום שני", הודיעו אנשי ועד ידיעות-תקשורת לעיתונאים ברשת. "[...] אנו מקווים כי ההנהלה תחזור בה ותשוב לנהל מו"מ ענייני בקרוב, כך שנוכל לחזור ולדבר על הצעדים שיובילו להבראת הרשת ולפתרון הוגן עבור העובדים המפוטרים ואלו שיוותרו לעבוד בתום הצמצומים.

"כמו כן, אנו רוצים להאמין שהנהלת החברה תתעשת ותשוב לשיח על עתיד המקומונים. כדי לתת הזדמנות של ממש לניסיון ההידברות, החלטנו בשלב זה לדחות את ההפגנה שנקבעה למחר. ככל שההנהלה תדחה את הניסיון שלנו לשוב להידברות, נשוב להיאבק למען עובדי החברה במלוא העוצמה".

מ"ידיעות אחרונות" טרם נמסרה תגובה.