בתוך חמימות ההערצה לאנשי הצללים המציינים בחשאי פעולות נועזות שיום אחד יסופר בהן, נשכחים אנשי האור. אלה שבזכותם אנחנו יודעים קצת יותר על מה שקורה סביבנו. עיתונאים, מחזאים ויוצרים קולנועיים, שאמנותם היא חוכמת הנסתר. אנשים שמקדישים פרקי חיים שלמים למאבק על שורה, על משפט, על תצלום, שיאירו את מה שאחרים מבקשים להחשיך.

ניר טויב היה איש האור. ליוויתי מקרוב את מאבקו הקולנועי האחרון, על הזכות לשידור סרטו "ממלכת הסוד". הוא סיפר את סיפורו של יצחק (יצה) יעקב, מי שהיה המדען הראשי ונאשם בריגול חמור נגד המדינה, מרגע מעצרו ועד לזיכויו משתי העבירות העיקריות שבהן הואשם ושחרורו לאחר שנת מעצר.

טויב ליווה את יעקב בימי מעצרו ומשפטו, ובסרטו הוא מציג התנהלות רשלנית ותמוהה של הפרקליטות ושל הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב). הסרט נפסל להקרנה בפסטיבל הקולנוע בירושלים על-ידי הצנזורה הצבאית, ונדרש מאבק עיקש לשחרורו.

טויב התעקש לא רק על האמת האינפורמטיבית שבסרטו, אלא על הזכות להמחיש אותה באמצעים אודיו-ויזואליים על-פי הבנתו ולא על-פי דעת משפטנים וצנזורים. מעבר לקושי האדיר של דוקומנטריסט קולנועי להרים הפקת סרט, ונוסף לעומס הרב שמוטל על יוצר בדרך להקרנת הבכורה של סרטו, היה עליו לצלוח את מערכת המשפט והצנזורה. טויב היה מאותם יחידי סגולה שכשסרטם היה מוכן, החל מבחינתם המאבק האמיתי – על הזכות לשדרו.

יוצר קולנועי אינו עיתונאי. הוא אינו חלק מארגון גדול, והתחקיר אינו משימה שקיבל, אלא שליחות שנטל על עצמו. יוצר שנאבק על סרטו הוא מטרד לא רק למצנזרים. הוא מטרד למשקיעים בו, מטרד למפיצים, מטרד לערוץ המשדר. יוצר שנאבק על סרטו הוא לוחם בודד.

טויב האיר בסרטיו באופן חושפני וביקורתי כמה מן הפרשות הצבאיות המעצבות את חיינו – את רשומון הקרב בחווה הסינית, הפצצת הכור העיראקי ומלחמת לבנון השנייה. בכל סרטיו הוא ראה והבליט את היסוד האנושי מול המבנה המערכתי. נוסף לכך הוביל את מאבק ארגוני היוצרים עם גופי השידור ובראשם ערוץ 1, על עצם הזכות להפיק ולשדר. סרט שובר מיתוסים, "אשמה ותהילה", שהציע לערוץ הראשון, נבלם על הסף בגלל אי-רצון לגעת בקרבות הגדולים שבהם הוקז דם לשווא – מקרב המתלה ועד גבעת התחמושת.

טויב היה חדשן ולוחמני גם בניהול המחלה שלו. הוא ניהל את בסיס המידע עליה, העסיק רופאים וחוקרים בהתאמת תרופות למקרה הפרטי שלו, וקבע למעשה את אופן הטיפול בו. בכך, לא רק שהכפיל את תוחלת חייו עם המחלה, אלא שמר על עצמאות עד ימיו האחרונים. הוא עורר השראה לא רק ביכולת העמידה הנפשית שלו במשברים שעל הדרך, אלא היה דוגמה חיה לאופן שבו ידע ושימוש מושכל בו יכולים לשפר תפקוד ולהאריך ימים.

חברה שגומלת למיטיבים עימה מבטאת את הוקרתה בקריאת רחובות על שמם. לטויב, אם כך, ראוי להקצות שדרה – רחבה, פתוחה ופונה אל המקום שממנו זורחת השמש.

לקריאת ראיון עם ניר טויב

תורת הארגונים / אורן פרסיקו
בעתירה שהגיש הבמאי ניר טויב לבג"ץ נטען כי הצנזורה, שפסלה חלקים מהותיים מהסרט "ממלכת הסוד", העוסק בממונה על הביטחון במערכת הביטחון (המלמ"ב), פעלה משיקולים זרים