בחודש שעבר קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון על רפורמה בשידורי הספורט. כותרת הדיון היתה צעקנית: "פגיעה קשה בספורט הישראלי נוכח ביטול שידורי ספורט, עקב החלטת מועצת הכבלים והלוויין". בבסיס הדיון עמדה מלחמת העולם של ערוץ הספורט במועצה נגד הכוונה לעקור את השידורים החיים מערוץ התשלום 5 פלוס לייב.

השורה התחתונה: מועצת הכבלים תעכב בשלושה חודשים את החלטתה, שעמדה להיכנס לתוקף ב-1 ביוני. עד אז אמורה המועצה להחליט אילו תכנים יהיה הערוץ חייב לשדר בערוצי הבסיס, כתנאי להסדרת השידורים הישירים בחמש פלוס לייב. כיוון שהעיכוב נחשב לניצחון קטן לערוץ הספורט, סביר להניח שיו"ר מועצת הכבלים, ניצן חן, לא ייצא פראייר ויגבש תקנים מחמירים כדי שהצופים לא ירגישו ששוב עבדו עליהם.

מפרוטוקול הישיבה, שפורסם השבוע, אפשר ללמוד כמה דברים מעניינים שלא פורסמו בתקשורת: 

מסע הלחצים: ערוץ הספורט השקיע בחודשים האחרונים מאמצים רבים כדי לגייס תמיכה מסיבית מצד איגודי הספורט הגדולים בהמשך דרכו של ערוץ הלייב. ואכן, 13 איגודים חתמו על מכתב תמיכה, שנשלח לשרת התרבות והספורט ולח"כים. נוסף לכך שילם ערוץ הספורט לחברת לוביסטים תמורת פעולות ריכוך במסדרונות הכנסת. לדיון עצמו הגיע מנכ"ל ערוץ הספורט, אבי בר, עם תגבורת כבדה של כוכבי הערוץ: מודי בר-און, רון קופמן, מירי נבו, מאיה חסון, רוני בר-און וגילי בורנשטיין. יו"ר הוועדה, אופיר אקוניס, התייחס לכך בפתח הישיבה: "מאז שהדבר עלה לסדר היום כמעט יכולתי לחשוב שהאומה כולה דרוכה לזה, בעקבות עשרות רבות של טלפונים ושיחות שכנוע שכמותם לא ידעתי סביב שום ישיבה של הוועדה הזאת, בנושאים שאינם פחות חשובים לעם, כגון חשמל, מים, רשות התעופה האזרחית וכדומה".

"התנהגות כמו ערוץ 2 לפני המכרז": ניצן חן סיפר בדיון כי ערוץ 5 פלוס לייב נולד בחטא. זה קרה ב-2007, אחרי שמועצת הכבלים והלוויין אישרה לערוץ הספורט להקים שני ערוצים, לאחד קראו news ולשני ערוץ קלאסיקה. למועצה הובטח שלשני הערוצים בתשלום יהיו תכנים שלא ישודרו בערוצי הבסיס. "אמרנו שאם מדובר באקסטרות, בפריקים שרוצים יותר תכנים של ספורט, אדרבה ואדרבה, נאשר להם. לא חלפו מספר חודשים וערוץ ה-news הפך ל-live".

שרון שמש ממינהלת הסדרת השידורים במועצה לשידורי כבלים ולוויין סיפרה על המאבק נגד זליגת התכנים לערוצי התשלום: "במשך שנה עשינו ספירות מלאי ובדקנו כמה משחקים מהליגה הצרפתית שודרו בשנת 2002, וכתנאי לשידורם של משחקים מהליגה הזאת בערוץ live דרשנו את אותה כמות משחקים בערוץ 5 ו-5+. לקראת קבלת ההחלטה ניסינו למצוא מנגנון שיקבע את זה. לפני שקיבלנו את ההחלטה, בנובמבר, אני מודה שערוץ הספורט התנהג כמו ערוץ 2 לפני המכרז שלו. שידרו שם כל מה שרצינו, שיתפו איתנו פעולה וכל מה שדרשנו היה, אבל כשהגענו לנסח את הדברים, לא הצלחנו למצוא מנגנון מוסכם שימנע באופן הרמטי את הזליגה".

ערוץ הספורט הוא בכלל ערוץ התרבות: מודי בר-און לא איכזב את מקום עבודתו. בעוד הנוכחים עסוקים בעיקר ברגולציה וביזנס, בר-און תפס עמדה דידקטית ודיבר בשם התרבות והתרומה לחברה. כך זה נשמע: "אני רוצה להזכיר שאנחנו לא רק גנבי סוסים ומזליגי תכנים, אנחנו גם ערוץ טלוויזיה, ערוץ שעניינו תרבות ישראלית. זה נושא הדיון כאן, ואני לא מדבר על כך שגם בשידורים הלועזיים שלנו אנחנו מקדמים תיאטרון ישראלי, קולנוע ישראלי ואפילו ספרות ישראלית, ובוודאי מוזיקה ישראלית. אני מדבר על הספורט הישראלי, ומכיוון שהספורט הפך לטקס כל-כך מרכזי בתרבות שלנו, חשוב שהספורט הזה לא רק יזכה לחשיפה, אלא גם יזכה לחשיפה בקונטקסט הנכון, באיכות הראויה ובצורה כזאת שהוא ישקף את התרבות ואת החברה שבתוכן הוא פועל. שהוא יהיה רהוט ומלווה במבט מפרגן ואוהב. אנחנו באים לכאן מאהבה, לא מרגולציה, לפחות אני".

היעלמותו של הגילוי הנאות של ONE: פעמיים במהלך הדיון ספג אודי מילנר, מנכ"ל ONE, הערות על העדר גילוי נאות. לפני תחילת הדיון חולקה לנוכחים חוברת עבה ובה פירוט החריגות של ערוץ הספורט. כששרת התרבות והספורט לימור לבנת שאלה את ניצן חן אם מועצת הכבלים והלוויין היא זו שחיברה את הספר, חן הכחיש, ואז הודה מילנר שמדובר בחוברת מטעם ONE.

היו"ר אופיר אקוניס נזף בו: "הייתם צריכים לכתוב את זה על החוברת". בפעם השנייה זה קרה כשמילנר שיבח את החלטת מועצת הלוויין וקבע שהיא טובה מאוד לספורט הישראלי. אבי בר, מנכ"ל ערוץ הספורט, קטע אותו: "היא טובה לך ולצ'רלטון". מילנר: "אני לא קשור לצ'רלטון". בר: "לא התמודדת איתם במכרז נגד ערוץ הספורט?". מילנר: "נכון, התמודדתי על מכרז הבסיס, אני מאוד רוצה לשדר בערוץ הבסיס".

התאיידותה של הליגה האנגלית: הדיון על ערוצי הלייב פתח גם את שאלת שידורי התשלום על שידורי הליגה האנגלית בצ'רלטון. ח"כ יריב לוין, יוזם הדיון, חידד עד כמה המצב אבסורדי: "הליגה האנגלית היא הפופולרית ביותר בישראל מתוך הליגות הזרות. יתרה מכך, מאז שיוסי בניון משחק בליברפול, עלתה מידת העניין פי כמה, אבל המציאות היום היא שילד במדינת ישראל שגר באופקים או בחצור, אם אין לו 50 שקל לשלם, הוא לא רואה את בניון בליגה האנגלית לאורך כל העונה אפילו לא פעם אחת. כל זה משום שהתקבלה החלטה שאיפשרה להוציא את הליגה האנגלית מהמסגרת המחייבת של שידורים בערוצים פתוחים, ויצרה מצב שליגה אנגלית לא קיימת היום בכלל על לוח שידורי הספורט, אלא אם אתה משלם כסף, ולא מעט. המצב שבו יוסי בניון, הילד שגדל בדימונה, הוא לעשירים בלבד, הוא מצב בלתי נסבל. זה מצב שאני מצפה שהרגולטור יתערב וידאג שיימצא לעניין הזה פתרון".

ועוד קטנה על ONE

ב-ONE הריחו השבוע שניצן חן הולך לגבש דיל עם ערוץ הספורט, ומיד שמו אותו על הכוונת. אחרי שזכה מהם בחודשים האחרונים לכמה ראיונות חנופה, הוצג לפתע כאויב העם. ביום ראשון כיכב חן בכותרת הראשית של ONE, בידיעה שכל כולה מלפפון שלבוש בחליפת איומים, כולל אזהרה לפנות למבקר המדינה. איזה פחד. זהו האתר שבשם הציבור יוצא נגד הערוצים בתשלום, אבל מייחצן בלי בושה את השידורים של בעל בריתו, צ'רלטון, שזכה במכרז לשידורי הליגה מברזיל (ראו צילום תחתון). אגב, בשבוע שעבר חילטה ההתאחדות לכדורגל שישה מיליון שקל מכספי צ'רלטון, לאחר שזו סירבה להעביר תשלום שלישי על שידורי ליגת-העל. את הידיעה הזו לא מצאנו ב-ONE.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il