בשבוע שעבר קרא אלון עידן ב"הארץ" להפסיק לקפח את שדר הערוץ הראשון עמית הורסקי ולאפשר לו לשדר גם משחקים גדולים בליגת-העל: "כבר תקופה ארוכה שחוסר הצדק מתבצע קבל עם ועדה, בעקביות וללא רגשות אשם", כתב עידן. הטור עורר את חמתו של ששי אפרתי, עד לפני כמה חודשים מנהל מחלקת הספורט בערוץ הראשון. "הרגיז אותי שאלון עידן הוא חבר של הורסקי והשתמש בפלטפורמה שיש לו כדי לקדם אותו", אומר אפרתי. "זו לא פעם ראשונה שהוא עושה את זה. אם היה מדובר בשדר אחר עם אותו סיפור, עידן לא היה היה נדרש לזה".

בטורו תהה עידן מדוע הערוץ הראשון מטפח שדר צעיר ומאמין בו, אולם בכל משחק חשוב מעדיף על פניו את מאיר איינשטיין. "האם מישהו בערוץ הראשון יכול להסביר את ההתנהלות הזאת? אם הורסקי אינו שדר טוב מספיק עבור משחק גדול, מדוע הוא משדר את מרבית המשחקים בערוץ?".

מי שהחל ברוטציה בין הורסקי לאיינשטיין היה אפרתי, שלקראת סיום העונה שעברה פנה לאיינשטיין וביקש שיצטרף לשידורי המשחקים בערוץ הראשון. לדברי אפרתי, צורכי המערכת וריבוי משחקים וטורנירים מחייבים שדר נוסף. אפרתי הביא את איינשטיין כשלושה חודשים לפני המונדיאל, וכדי להפוך אותו שוב לקול מזוהה עם הערוץ הראשון, הציב אותו בשידורים מליגת-העל.

השידור הראשון של איינשטיין היה משחק העונה בין מכבי חיפה להפועל תל-אביב. השיבוץ הזה עורר את כעסו של אלון עידן, שבטור שכתב ב"העיר" באפריל 2010 קבע כי המהלך היה מעשה של כוחנות מצד אפרתי. "אלה מלים גדולות – 'כוחנות', 'תרבות', 'פשעים' – לכן קיימת סכנה של איבוד קשב. בסדר, נספר את הסיפור אחרת: לקחו בנאדם, ניצלו אותו במשך שנה, רגע לפני החלק המהנה זרקו אותו, והעולם ממשיך בפעולתו כאילו כלום. הבנאליה של הרוע".

אפרתי, השבוע: "עידן לא פנה אלי לקבל תגובה, לא שאל אותי מה השיקולים שלי, ורק כתב שזו כוחנות. הוא ציין שאיינשטיין קיבל 31 שידורים, וזה לא נכון. החלוקה היתה שני שלישים להורסקי ושליש לאיינשטיין, אבל למה לתת לעובדות לקלקל את הסיפור? בטור שכתב לפני שבוע הוא השתמש בערך באותו טקסט שכתב אז, רק שהפעם הוא לא האשים בשיבוץ את אורי לוי או את יורם כהן, אז למה הוא ייחס לי את זה לפני שנה?".

השדר עמית הורסקי, הערוץ הראשון (צילום מסך)

השדר עמית הורסקי, הערוץ הראשון (צילום מסך)

לעצם העניין, שאלתי את אפרתי, יש למחלקת הספורט שדר מבטיח. מדוע בכל פעם שמגיע משחק עונה הוא מוזז הצדה? "אני גוזר גזירה שווה ביניהם", משיב אפרתי, "אבל איינשטיין עדיין יותר טוב ממנו. אני טיפחתי את הורסקי, הוא היה בבת עיני. אבל מטפחים בנאדם לאט-לאט. אם תבדוק בין שלושת השדרים הגדולים (יורם ארבל, רמי וייץ ואיינשטיין) תגלה שכשהם היו בגיל של הורסקי הם לא הגיעו לרבע ממה שהוא שידר עד היום. הורסקי שידר מונדיאל, שידר אליפות אירופה, את מכבי ביורוליג, את נבחרות ישראל בכדורגל ובכדורסל, שידר גמרים.

"הגדרת התפקיד שלו מעולם לא היתה שדר הבית, או השדר הראשי של הערוץ הראשון, או כל מיני תארים שהצמידו לו. מערכת השיקולים של מנהל מחלקת ספורט כוללת כמות שידורים ואיכות שידורים, ולייחס כוחנות לשיבוץ שנובע מסיבות מקצועיות זו פשוט בורות. הורסקי הוא שדר עם פוטנציאל טוב שעוד לא הגיע למימוש. יש לו עוד הרבה לעבור".

אלון עידן, המואשם על-ידי אפרתי בקידום חברו, מגיב: "עמית הורסקי היה עורך הספורט הראשון שלי במקומון 'שתי ערים' עליו השלום. עבדנו יחד כחודשיים, ואת דעתי על העריכה שלו אמרתי לו אז, בזמן אמת, וזו לא היתה דעה טובה במיוחד. לפני כמה חודשים כתבתי ב'העיר' טור שלם על התופעה שבה מחלקת הספורט לא מאפשרת להורסקי לשדר משחקים גדולים, וסיפרתי את הסיפור המלא ביחס אליו, כולל ההיכרות השטחית בינינו, שהיתה לפני 12 שנה ומאז לא היה בינינו שום קשר.

"על-פי שיקול דעתי, העובדה שהכרתי אותו אז לא מונעת ממני לכתוב את הדברים, מה עוד שבטור ההוא פירטתי את מידת היכרותנו באופן שלא ניתן לטעות בו. ששי אפרתי אכן הגיב לטור ההוא ב'העיר', אך תגובתו היתה לא רלבנטית. העובדה היא שמאיר איינשטיין משדר מספר מועט של משחקים בערוץ הראשון, והמכנה המשותף שלהם הוא שמדובר במשחקים גדולים.

"הורסקי לא חבר שלי ואין בינינו קשר, הוא גם לא מעניין אותי במיוחד כשדר", מסכם עידן, "מה שמעניין אותי זה חוסר הלויאליות שמפגין ערוץ כלפי שדר שלו. על זה כתבתי, על זה אמשיך לכתוב, למרות הששי אפרתים של חיינו".

גם הורסקי הודף את הטענה כי החברות בינו ובין עידן היא שהביאה לפרסום הטור בעדו. "הייתי עורך של עידן במקומון בחולון, דרכינו נפרדו ולא היינו בקשר איזה 15 שנה", הוא אומר. "לא כל מה שכותבים נובע משיקולי חברות. אני לא מבין מה ששי אפרתי רלבנטי להיום. בכל אופן, אם הרוטציה בין השדרים היא משיקול מקצועי, אז זה בסדר. אני שכיר ועושה מה שצריך ומה שאומרים לי".

לעצם העניין, צורם לך שאת המשחקים המרכזיים משדר איינשטיין ולא אתה?

"זו לא החלטה נעימה ובוודאי שזה צורם. כבר שידרתי גמרים ומשחקים של 20 אחוז רייטינג, אז פתאום אני לא מספיק טוב? בזמנו ניסיתי להבין למה, לא קיבלתי הסברים והרפיתי. כרגע אני לא עוסק בזה יותר, חבל על האנרגיות".

[הקטע עודכן ב-8.2.11]

שלוש הצעות למועצת הכבלים והלוויין לקראת הדיון בערוצי התשלום

מועצת הכבלים והלוויין תבחן בקרוב מקצה שיפורים במפרט השידורים של ערוצי התשלום. המועצה מבקשת לשמוע את דעתו של הציבור, עד ה-23 בפברואר (כתובת המייל לפניות מופיעה בקישור). הנה שלוש הצעות הנוגעות כולן לערוץ 5 פלוס לייב.

1. ערוץ התשלום ניצל את העובדה שהמשחק המרכזי בליגה הלאומית לא נכלל במפרט השידורים, שנקבע באוקטובר 2009, והפקיע אותו מערוץ 5, שם שודר שנים רבות. אם הליגה הלאומית כל-כך חשובה לאנשי ערוץ הספורט, הם מוזמנים לשדר משחק שני, נוסף, בערוץ התשלום. כמו בליגה הראשונה, גם המשחק המרכזי בליגה השנייה חייב להיות משודר לכלל הציבור.

2. השלבים המוקדמים של משחקי גביע המדינה הפכו לחגיגת שידורים ב-5 פלוס לייב החל מסיבוב ח', שבו משחקות גם קבוצות ליגת-העל. על המועצה לקבוע כי המשחק המרכזי מאותו סיבוב (ולא רק משמינית הגמר) ישודר בערוץ הבסיס. ב-15 המשחקים הנותרים יהיו תמיד שני עוגנים נוספים, אטרקטיביים מספיק גם עבור הערוץ החמדן.

3. סיכום ליגת-העל בכדורגל במוצאי-שבת נגנב לפני כשנה מהציבור אחרי 40 שנה שבמהלכן שודר בערוץ הציבורי. בערוץ הספורט הפכו את התוכנית לאחת מפסגות השידור, כדי לפתות צופים להצטרף. בשנה שעברה אף מצאו תקציב לקומפלקס תומך, שכלל תוכנית ברבורים והתלהמויות בהנחיית נתן זהבי. אם ההתאחדות לכדורגל הנרפית לא מסוגלת להגן על המוצר שלה ולמנוע את זליגתו אל ערוץ המסחטה, על המועצה להתגייס לעזרת העם ולקבוע שהתוכנית של מוצאי-שבת תשודר לכולם באותה שעה. תוכנית הסיכום שמשודרת ביום ראשון בלילה בערוץ 5, נוסף על זו של מוצאי-שבת, היא עלה תאנה נידף שלא מכסה על העוול.

לסיכום: בעבר הוסברה הקמת 5 פלוס לייב בכוונה להעניק שידורים ישירים, נוסף על אלה שבערוץ הספורט. שלוש הדוגמאות שלעיל מוכיחות אחרת. 5 פלוס לייב נקרא "הבית של הכדורגל הישראלי". בית חייב להיות של כולם, אחרת מדובר בעצם באחוזה שאליה מורשים להיכנס רק אלה שמסוגלים לשלם. ראשי ערוץ הספורט איימו בעבר כי ביטול 5 פלוס לייב, שהוא עורק כספי חשוב, עלול לייבש את ערוצי הבסיס. אין מה לחשוש מהאיומים האלה. באחרונה אף התייקרה חבילת ערוצי הפרימיום של ערוץ הספורט עבור לקוחות HOT בכ-30%, מ-29.90 שקל בחודש ל-37.90. מי שרוצה גם את ה-HD, ישלם 55 שקל. במקום לרחם על ערוץ הספורט, יש לדרוש ממנו להתחשב באלפי צופים מקופחים.

5 קטנות

מדבר על חלק קטן. "מדבר על הכל" היא הבטחה מעצבנת שלעולם אינה מתקיימת. כך בחרו במוסף השבת של "ישראל היום" לשווק ראיון שער עם שמעון מזרחי, היו"ר הנצחי של מכבי תל-אביב. בגדול, מזרחי לא סיפק דברים שלא היו ידועים, כולל התייחסותו לבנק של מוני פנאן ("לא ידעתי"). חובבי הכדורסל שמעורים קצת בקורותיו ציפו ממרואיין שנכתב עליו שהוא "מדבר על הכל" שיספר למשל מדוע עזב את תל-אביב לטובת בנימינה. אבל המראיינים לא שאלו, מזרחי לא ענה, והקוראים הפסידו סיפור עסיסי.

אחראי ניקיון. בטור הקודם נכתב על דיווח ב"מעריב" הנוגע לחדרו המלוכלך של דובר ההתאחדות הקודם, גיל לבנוני, שמונה בינתיים לקצין העיתונות של הנבחרת. לבנוני מוסר כי "שלושה חודשים מרגע עזיבתי את תפקיד דובר ההתאחדות, לא נכנסתי לחדר הדובר. בעת הצורך אני נמצא בחדר המאמן הלאומי, שם יש לי פינת עבודה. אם היה בחדר הדובר לכלוך, הרי שיש לפנות למי שהשתמש בחדר באותו זמן, או למי שלא ניקה אותו. נוסף לכך, לא זכור לי שבהגדרת התפקיד שלי הייתי אחראי על ניקיון/צביעה/קישוט של החדר, שכאמור, לא היה בשימושי שלושה חודשים".

ערוץ ONE, עשרה ימים באוויר, מביא למסך חידוש מעיק. כך נראה אצלם שידור משחק. חמישית מהמסך הופקעה לטובת טבלאות וסטטיסטיקות, למטה תוצאות חיות, ובתחתית המסך שני "קרולים" של כתוביות מידע חדשותי בתוספת תצלום. גודש בלתי נסבל שמסיח את הדעת מהעיקר ופוגם בצפייה.

ב-nrg הפכו את מאמן מכבי פתח-תקווה, פרדי דוד, לכתב שלהם. בידיעה הראשונה ש"העביר" דוד לאתר הוא דיווח על רצונם של הבעלים להשאירו בקבוצה עוד שנים רבות.

אף שהפועל תל-אביב בכדורסל הודחה ביום שני בערב מגביע המדינה (המשחק הסתיים בערך ב-21:00), המשיכה להתנוסס באתר ערוץ הספורט עד הבוקר השורה שהזמינה להצביע בסקר שכבר לא היה רלבנטי.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il