"מטבע כסף כבן אלפיים שנה, ששימש בימי בית-המקדש השני כמטבע מחצית השקל, התגלה לאחרונה ביישוב נווה-צוף שבבנימין", כתב אתמול בערב (27.8) ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לעוקבי עמוד הפייסבוק שלו. "תגלית מרגשת זו", הוסיף, "היא עדות נוספת לקשר העמוק שבין עם ישראל לארצו – לירושלים, לבית-מקדשנו וליישובי יהודה ושומרון".

הפוסט של ראש הממשלה התבסס על כמה פרסומים שראו אור בכלי תקשורת בישראל ובחו"ל – אתר "ערוץ 7", שם נכתב בשבוע שעבר לראשונה על התגלית ועל הילדה הקטנה שמצאה אותה, ואחריו אתר nrg, סוכנות הידיעות JTA וכלי תקשורת נוספים. אך בדיקה שערך אתר החדשות Times of Israel מעלה כי לא מדובר במטבע מימי בית שני. למעשה, גורסים באתר, כלל לא מדובר בממצא ארכיאולוגי.

"מזה למעלה מ-20 שנה, ילדים שביקרו במוזיאון ישראל בירושלים במהלך אירועי חג החנוכה קיבלו הזדמנות לחזור הביתה כשבידם מטבע 'עתיק'", כתבה כתבת Times of Israel אמנדה בורשל-דן. המטבעות הללו, הוסיפה העיתונאית, הוטבעו על-ידי הילדים במסגרת אחת מפעילויות אגף הנוער של המוזיאון – אם כי צד אחד שלהם נותר חלק.

"אין סיכוי שזה אותנטי, זה לא מטבע עתיק", מצוטט ב-Times of Israel ד"ר חיים גיטלר, אוצר המטבעות והארכיאולוגיה של מוזיאון ישראל. "אפילו יהיה מוגזם לכנות את זה 'מטבע'". לדבריו, הוא בטוח שמדובר באחת מאותן מזכרות שהוטבעו במוזיאון באחד מחגי החנוכה האחרונים – אם כי הוא אינו מוכן להתחייב על השנה. "האם זה מ-2015 או משנת 2016, זאת השאלה", צוטט באתר Times of Israel, שבעצמו פרסם את הברווז העיתונאי – אך פרסם תיקון לאחר שנודע לו על טיבו של הגילוי מנווה-צוף.

פרופ' זהר עמר מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, שצוטט בידיעה המקורית של "ערוץ 7" כמי שמתארך את דיסקית המתכת לשנים 66–70 לספירה ("בבית-המקדש השתמשו רק במטבעות הללו כי מדובר באיכות מאוד גבוהה של כסף"), התראיין גם הוא ל-Times of Israel. "ייתכן מאוד שגיטלר צודק, אבל עד שלא נבדוק את זה במעבדה לא נדע במאה אחוז", אמר.

מבחינת ד"ר גיטלר, לעומת זאת, אין מקום לספק – לא מדובר במטבע עתיק. "אני בטוח במיליון אחוז, וגם זה אנדרסטייטמנט", אמר ל-Times of Israel.

עדכון: מעט לאחר הפרסום מפעילי עמוד הפייסבוק של נתניהו מחקו את הפוסט.

* * *

הפוסט של נתניהו, 27.8.17

הפוסט של נתניהו, 27.8.17

הפרסום הראשון ב"ערוץ 7", 21.8.17

הפרסום הראשון ב"ערוץ 7", 21.8.17

הפרסום השני ב"ערוץ 7", 27.8.17

הפרסום השני ב"ערוץ 7", 27.8.17

24.8.17, הפרסום באתר nrg

24.8.17, הפרסום באתר nrg

הפרסום בסוכנות הידיעות היהודית, 25.8.17

הפרסום בסוכנות הידיעות היהודית, 25.8.17