פרשן "מקור ראשון" אמנון לורד התייחס הבוקר במאמר הדעה המרכזי בעיתון לעמיתיו שמעבר למתרס הפוליטי. "עיתון 'הארץ'", כתב לורד, "עוסק אך ורק בדמורליזציה ובערבוב השכל של האליטה הישראלית כדי לשלול מהקוראים שלו כל יכולת לראות תמונה ברורה של בהירות מוסרית. הוא ממלא תפקיד.

"אחד השותפים הבכירים בעיתון, ליאוניד נייבזלין, אמר בתחילת השבוע, בעקבות מאמר החרקירי המוסרי של גדעון לוי, כי הוא אינו מתערב בתוכני העיתון", הוסיף לורד. "זו היתה אמירה כאילו משכנעת, עד שנזכרנו בצורת הכיסוי של 'הארץ' בנוגע לנשיא רוסיה פוטין. מאז תחילת רדיפת ההומואים ברוסיה, כיבוש קרים והדסטביליזציה של אוקראינה – מכסה 'הארץ' על פשעי פוטין יותר מאשר מכסה אותו עיתונאית. והנה, הפלת מטוס נוסעים על-ידי גורמים המופעלים בידי רוסיה, הקופסה השחורה מועברת למוסקבה, ובדיווחי האון-ליין של 'הארץ' אין למעשה דיווחים על הפעולה שהפכה למשבר עולמי. מעניין באמת מי כן משפיע על התכנים ב'הארץ'".

אמנון לורד (צילום: זאב גלילי, cc 3.0)

אמנון לורד (צילום: זאב גלילי, cc 3.0)

זו אינה הפעם הראשונה שלורד טוען לסיקור מוטה של "הארץ" את רוסיה בשל בעלותו החלקית של נבזלין על העיתון. בתחילת השנה טען לורד כי ב"הארץ" מסקרים  את מעשיו של פוטין בכפפות של משי בשל האינטרסים העסקיים והאישיים של נבזלין ברוסיה. כעדות לכך ציין שבאותה תקופה לא פורסם בעיתון ולו מאמר מערכת אחד ואף לא מאמר פובליציסטי של כותב בולט בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. עורך "הארץ" אלוף בן הסביר באותה הזדמנות כי העיתון נמנע עקרונית מפרסום מאמרי מערכת בעניינים בינלאומיים, אולם נראה שאת לורד לא הצליח לשכנע.

גם הפעם נאחז לורד בסיקור מוטה לכאורה של "הארץ". לטענתו, "בדיווחי האון-ליין של 'הארץ' אין למעשה דיווחים על הפעולה שהפכה למשבר עולמי". אולם חרף קביעה זו, בדיקה בארכיון המקוון מעלה כי בפועל פירסם אתר האינטרנט של "הארץ" שלל דיווחים, פרשנויות, תגובות, ידיעות, עדכונים, פרסומים, כתבות, חדשות והסברים על הפלת מטוס הנוסעים המלזי מעל שמי אוקראינה. למעשה, נכון לשעת כתיבת שורות אלו, באתר "הארץ" התפרסמו יותר אייטמים על הפלת המטוס מאשר באתר nrg, הזרוע המקוונת של "מקור ראשון".

בתשובה לפניית "העין השביעית" מסר לורד כי המאמר שפורסם הבוקר ב"מקור ראשון" התפרסם באתר nrg כבר ביום שישי בצהריים והסביר: "בחמישי ובשישי בבוקר ראיתי [ב'הארץ'] התעלמות מהנושא". לורד חזר על עמדתו כי "הארץ" אינו מכסה את שליט רוסיה כראוי. "זה מה שקורה כשאוליגרך שמסובך עם פוטין מממן עיתון", טען.

עם זאת, קשה להבין כיצד ראה לורד התעלמות מהפלת המטוס המלזי ב"הארץ" טרם כתיבת רשימתו. בשעות הערב של יום חמישי, כשהחלו הידיעות על הפלת המטוס לצאת מאוקראינה, הופיעה הידיעה במיקום מרכזי בדף הבית של "הארץ". הכותרת הראשית באתר הוקדשה למבצע "צוק איתן", אולם הדיווח על המטוס שהופל היה לכותרת הראשונה בדף הבית מתחת לדיווחים על המבצע הצבאי. הידיעה על המטוס התנוססה במיקום מרכזי זה במשך כמה שעות עד שעברה לראש טור הצד בדף הבית, שם נותרה עד לשעות הבוקר של יום שישי. גם עורכי עמוד הבית של אתר nrg, יש לציין, לא מיקמו את הידיעה על הפלת המטוס בכותרת הראשית שלו.

דומה כי ללורד חיבה לתיאוריות קונספירציה. לפני כחודשיים, לאחר הרג שני הנערים הפלסטינים בביתוניא, טען לורד כי צילומי האירוע בוימו, והעלה את האפשרות כי השניים "נהרגו" לצורכי תעמולה, כדי להסיט את תשומת הלב מתקיפת פלסטינים את העיתונאי אבי יששכרוף. לורד התעלם מהעובדה כי תקיפת יששכרוף באה למחרת הרג הנערים.

לפני שבועיים השווה לורד בין רצח הנער מוחמד אבו-חדיר לעלילות הדם ההיסטוריות וטען כי האירוע נועד למעשה לשמש תירוץ להפגנות אלימות של ערבים נגד יהודים. "האמת היא שרצח שלושת הנערים גירה את צמאון הדם הערבי", טען.