שיטות הפעולה של תנועת אם-תרצו ותפיסות העולם של העומד בראשה עמדו במוקד החקירה הנגדית שנערכה אתמול ליו"ר התנועה, רונן שובל, בבית-המשפט המחוזי בירושלים. שובל נחקר במסגרת תביעת דיבה שהגישה אם-תרצו נגד כמה פעילי שמאל שהקימו את קבוצת הפייסבוק "אם-תרצו תנועה פשיסטית (אז יש)". בשל הוצאת לשון הרע דורשת התנועה ממקימי הקבוצה פיצוי בסך 2.6 מיליון שקל.

כפי שדיווח הבוקר ניר חסון ב"הארץ", שובל הודה בחקירתו כי התנועה שבראשה הוא עומד שלחה בלשים פרטיים למשרדו של בא-כוחם של הנתבעים, עו"ד מיכאל ספרד, כמו גם למשרדיהם של כמה ארגוני שמאל.

בתשובה לשאלת ספרד, "מה השיטות שאתם נוקטים על מנת לחשוף את אותה אנטי-ציונות סמויה?", השיב שובל: "אנו קוראים את הפרסומים ומקשיבים לטיעונים, מסתכלים על המניעים עליהם אנשים מדברים ומסיקים מסקנות". ספרד שאל מפורשות: "האם אם-תרצו עשתה או עושה שימוש אי-פעם בחומרים שהושגו באמצעות חוקר פרטי?", ושובל השיב: "ודאי".

לשאלת ספרד, "האם אתם עשיתם שימוש בחומרים מחוקר פרטי שהושגו ממשרדי?", השיב שובל: "כן. אנו רואים בך אדם המתעסק באופן שיטתי בפגיעה בחוסנה של ישראל. הסרבנות האידיאולוגית שלך עוד מהצבא נמשכת עד היום, בהעמדת שירותך לארגונים שרודפים שיטתית את חיילי צה"ל ומזהים את הציונות כגזענות".

"נראה לך לגיטימי לשלוח חוקר פרטי למשרד עורכי-דין של מי שנתפס בעיניך כיריב פוליטי?", הוסיף עו"ד ספרד ושאל, ועל כך השיב שובל: "אם זה חוקי, כן. יש חוק בישראל". ספרד ביקש משובל אישור כי בידו "מכתבים פרטיים שאני שלחתי לעובדי משרדי ושעיתון 'ישראל היום' סירב לפרסם אותם משום שיועציו המשפטיים קבעו כי מדובר בהפרת הפרטיות". "יש הרבה מסמכים", השיב שובל, "[...] אני לא זוכר את כל הפרטים. יכול להיות שהיה מה שאמרת".

בהמשך הדיון, כשנחקר על-ידי עו"ד ישי שנידור, אף הוא בא-כוחם של הנתבעים, הודה שובל כי תנועת אם-תרצו הפעילה חוקרים פרטיים גם נגד ארגונים אחרים. "נדמה לי שהיו שלושה או ארבעה מקרים", אמר. כשהתבקש לנקוב בשמם השיב: "אני לא רוצה לומר סתם, איני זוכר בדיוק. אני לא נזכר". כשנשאל "האם יכול להיות שהחוקרים הפרטיים נשלחו על-ידיכם למשרדי הקרן החדשה?", השיב שובל: "לא, אבל זה רעיון טוב. הכל במסגרת החוק".

קודם לכן נשאל שובל על תפיסתו הפוליטית. עו"ד ספרד הקריא מספרו של שובל, "אם תרצו, כוכב מישראל, מניפסט לציונות מתחדשת", קטע המתאר את עם ישראל כחלק מ"סימפוניה אחת גדולה". "זו דוגמה למטפורה", הסביר שובל. "[...] הכוונה בהקשר זה היא להסביר איך פרטים, יש בהם קשר לא רק במי שנמצא כאן עכשיו בעם ישראל, אלא איך אני יונק את המשמעות שלי מהשיח שאני מסוגל לייצר ומבקש לייצר עם התרבות, המורשת וההיסטוריה שלי".

כשנשאל על חלק אחר בספר, שבו הוא מתייחס לשאלת היחיד כנגזרת של הכלל, השיב שובל: "לתפיסתי, האדם נולד לתוך עם, לתוך הקשר שנותן לו מקום, שפה, רעיונות. העם קודם לפרט ברצף העניינים, אתה נולד לתוך הקשר. אחר-כך הפרט שהוא יונק את משמעותו מתוך הקהילה האנושית שהוא חי בה, תורם את חלקו הרעיוני לכלל. כלומר, הכלל קודם לפרט בזמן והפרט קודם לכלל בחשיבות".

אחרי שנחקר על כמה נושאים אחרים (גילוי נאות: בין היתר על תצהירו של העד מטעם הנתבעים תומר פרסיקו, אחיו של החתום לעיל), נשאל שובל על מחאת תנועת אם-תרצו נגד שירו של יזהר אשדות "עניין של הרגל".

בתשובה לשאלה מדוע ניהלה התנועה קמפיין נגד השיר השיב שובל: "זה שיר המסית להבנתי נגד חיילי צה"ל. היה אמור להיות משודר בתוכנית בגלי-צה"ל, הרדיו של החיילים. אנו פנינו למנהל גלי-צה"ל [...] ביקשנו מקהל תומכינו הרב לפנות אף הם לתחנה. לשמחתנו גלי-צה"ל מצאה כי השיר לא מתאים שישודר ברדיו של החיילים, ואני חושב שחשוב ש[אשדות] יכתוב מה שהוא רוצה ושיש עורכים מוזיקליים שלא משדרים כל שיר, אלא נשמעים לרחשי לב הציבור".

שובל הוסיף: "אני מאמין כי מותר לכל אדם לבטא את המיית לבו ולכתוב שירים, וגם לנו יש את אותו חופש ביטוי להסב את תשומת לבו של מפקד גלי-צה"ל". שובל טען עוד כי גם עורכים בתחנת רדיו ממלכתית, ולא צבאית, היו יכולים לבחור שירים מתאימים יותר להשמעה.

בהמשך החקירה, כשעו"ד ספרד ביקש להדגים כי גם שובל משתמש בביטויים קשים נגד מתנגדיו הפוליטיים, הזכיר בא-כוחם של הנתבעים כי במסגרת דיון שהתנהל ביומן הצהריים של קול-ישראל על החלטת מפקד גלי-צה"ל לאסור לשידור את שירו של אשדות, האשים אותו שובל בבוגדנות. "אתה אמרת 'בוגדנות זה עניין של הרגל'", ציטט ספרד מהשידור ברדיו. "האם התכוונת כפשוטו, או שזו הפעם גם מטפורה?".

"לצערי", השיב שובל, "עד שבית-המשפט לא יקבע בדין שאתה בוגד, אז אינך כזה. למרות שמסכת הפעילויות שלך מעלה תמיהה מדוע הפרקליטות לא פועלת בעניין. כל עוד אתה לא אשם, אתה זכאי". "הצטרפת לקבוצה הנקראת 'גם אני חושב שענת קם היא בוגדת' לפני שהורשעה", הזכיר לו ספרד. "אני שמח לראות שהיא הורשעה", השיב שובל.

"כשאתה עושה פרפרזה על טקסט בדיון ברדיו, שהשיר נקרא 'עניין של הרגל'", אמר בהמשך יו"ר אם-תרצו, "אז אני באותה פרפרזה השתמשתי בהמשך לדבריך. [...] אני מוקיע והוקעתי בהרבה דיונים ושיחות שימוש במלה בוגד, כמו למשל כלפי רבין".

כאשר נדרש להסביר מדוע אירגנה אם-תרצו הפגנה נגד הצגה של מוחמד בכרי באולם צוותא, הסביר יו"ר התנועה: "[...] משפחתו גם הורשעה על רצח תשעה ישראלים. לא משפחה גרעינית, בני דודים או אחיינים. בכרי עושה פיגועים אחרים, פיגועי תודעה. [...] אני חושב כי זה לא ראוי שצוותא, שמקבל מימון ממדינת ישראל, גם בסופו של דבר ישלם משכורת למי שמתעסק יומם ולילה בהכפשת מדינת ישראל. [...] חופש הביטוי לא מאפשר לאנשים לעשות חור בסירה המשותפת".

42868-05-10