ביום חמישי האחרון החליטה מליאת ועדת המדרוג כי מעתה יש להפיץ בכלי התקשורת את נתוני הרייטינג לפי פרטים, ולא רק לפי משקי בית, כפי שהיה נהוג עד כה. כפי שהוסבר באתר זה לא אחת בעבר, פרסום נתוני הרייטינג לפי משקי בית, ובמיוחד לפי משקי בית באוכלוסייה היהודית בלבד, מעוות את הנתונים ומנפח את התוצאות.

לפני כשלושה חודשים פנתה "העין השביעית" לוועדה למדרוג בבקשה שתפיץ לכלי התקשורת את נתוני הרייטינג לפי חתך הפרטים, במקום או במקביל לנתונים לפי משקי הבית. בוועדה סירבו לעשות כן. המנכ"לית, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, הסבירה כי הביצוע יכביד על עבודת הוועדה.

בעקבות התערבות שר התקשורת גלעד ארדן ובהמשך לדו"ח בנושא שהכין מנכ"ל הרשות השנייה שי באב"ד, שינתה הוועדה את עמדתה. בראיון שהעניקה ד"ר בן-חי-שגב לתוכנית הרדיו של שי גולדן ושרון כידון ברדיו 102FM, "מייבשים את הבצה", בתוך שבועות אחדים יופץ בקרב כלי התקשורת דו"ח יומי של נתוני הרייטינג לפי חתך הפרטים.

אולם, ד"ר בן-חי-שגב ציינה בצדק כי כלי תקשורת שהיו מעוניינים בכך היו יכולים לפרסם את הרייטינג לפי חתך זה גם בלא קבלת הנתונים בדיוור ישיר מהוועדה, וזאת על סמך הנתונים המתפרסמים באתר הוועדה למדרוג. כך פועל בשבועות האחרונים אתר "העין השביעית".

כעת, כשהכדור עבר לידיהם של כלי התקשורת, מסתמן כי אין נכונות גדולה לשתף פעולה עם הקו החדש ולפרסם את הנתונים המדויקים יותר. על אף שברשות השנייה ובמשרד התקשורת מעודדים את פרסום הנתונים לפי פרטים ולא לפי משקי בית, על אף שאפילו בוועדה למדרוג שינו את גישתם והחליטו כי נכון להפיץ לכלי התקשורת את נתוני הפרטים, הדיווחים האחרונים על נתוני הרייטינג עדיין משתמשים בחתך המעוות והמנפח של משקי בית, ובאוכלוסייה היהודית בלבד.

ב"גלובס", לדוגמה, דיווחו כי שני פרקים של "הכוכב הבא" הובילו את טבלת הרייטינג השבועית עם 37% ו-33.7%, אף שלפי חתך פרטים בכלל האוכלוסייה הנתון עמד על פחות ממחצית: 15.6% ו-15.1% בלבד.

ב"אייס" דיווחו כי התוכנית "דייט בחשיכה" ירדה מ-21.5% רייטינג ל-19.2% בלבד, אך לפי נתוני הפרטים שמפרסמת הוועדה באתרה, התוכנית "דייט בחשיכה" זכתה לשיעור צפייה של 8.3% בלבד, לעומת 8.1% בשבוע שעבר (כאמור, המדידה לפי משקי בית אינה רק מנפחת את הנתונים, אלא גם מעוותת אותם).

ב"וואלה" דווח כי התוכנית "הכפר" מתאוששת מעט ומגיעה ל-8.7% רייטינג, לעומת 6.6% באמצע השבוע. גם כאן הנתונים הם של משקי בית באוכלוסייה היהודית בלבד. לפי נתוני הפרטים בכלל האוכלוסייה, "הכפר" זכתה אמש ל-3.3% רייטינג, לעומת 2.4% באמצע השבוע.

בלא שיתוף פעולה מכלי התקשורת, הנכונות של הוועדה למדרוג לשנות את עמדתה תאבד ממשמעותה.