אוריאל דסקל, 31, משמש עורך מדור "עסקי ספורט" ב"כלכליסט". דסקל החל לעבוד בעיתונות בגיל 16, וכתב בין היתר עבור מקומוני רשת שוקן והעיתונים "הארץ" ו"גלובס". ל"כלכליסט" הצטרף עם ב-2007, עם הקמתו.

אתמול נכלל שמו של דסקל ברשימת חברי הוועד הזמני של עיתונאי "ידיעות אחרונות", שהוקם במסגרת ארגון העיתונאים בישראל. בשיחה עם "העין השביעית" מספר דסקל כי זו הפעם הראשונה שהוא מעורב בפעילות מאורגנת במקום העבודה ומסביר מדוע דווקא הפעם החליט לקחת חלק בהקמת ועד.

אוריאל דסקל (צילום: "כלכליסט")

אוריאל דסקל (צילום: "כלכליסט")

"מאז המחאה של 2011", אומר דסקל, "הוקמו הרבה ועדים בישראל. לא רק בעיתונות. אנשים מתעניינים יותר בזכויות העבודה שלהם ומעבירים את האקטיביזם שראו בהפגנות אל מקומות העבודה שלהם. כך גם ב'כלכליסט', שלדעתי היה אחד מהגורמים לכך שאנשים ירצו לצאת לרחובות, בזכות הכתבות על חוסר ההגינות במשק הישראלי. 'כלכליסט' משחק תפקיד חשוב במחאה הישראלית, וגם הכתבים מבינים את זה. לרוב האנשים שעובדים פה יש מודעות חברתית גבוהה, ולכן היה טבעי שנקים את הוועד".

מה אתם מבקשים להשיג?

"בגלל שזה עדיין לא ועד נבחר, אין לנו מטרות רשמיות. אבל בעיקרון חשוב שיהיו פחות צעדים חד-צדדיים של המערכת, שיהיה לעובדים מקום שאליו הם יכולים לפנות. חוץ מזה אני חושב, כתפיסה אידיאולוגית, שוועד הוא דבר מאוד חשוב למקום העבודה, הוא גורם לאנשים להיות אכפתיים יותר לעבודה עצמה ולמקום העבודה שלהם. אני לא חושב שמישהו מצטרף לוועד בגלל שהוא שונא את מקום העבודה. ההפך. הרבה מאוד אנשים מ'כלכליסט' הצטרפו לוועד כי הם נורא אוהבים את מקום העבודה הזה ורוצים להישאר ולהפוך אותו ליותר טוב, מבחינה מקצועית וחברתית".

בדיווחים על הקמת הוועד היו שהגדירו זאת חדשות רעות להנהלת "ידיעות אחרונות".

"אני חושב שזה בעיקר ניסיון ליצירת דרמה היכן שאין. בשיחה שקיימתי עם גלית חמי, עורכת 'כלכליסט', היא היתה מבסוטה מזה לחלוטין ושאלה איך מצטרפים. כמובן שאי-אפשר לצרף אותה, אבל לא קיבלנו שום פידבקים שליליים, לא מיואל אסתרון ולא מגבוה יותר בתוך 'ידיעות אחרונות'. נכון שלקח זמן לגייס את כולם לוועד, אבל לא חטפנו טריזים בגלגלים. הכל היה מאוד גלוי, ואני לא חושב שמישהו התנגד לזה. בטח שלא באופן אקטיבי".

היה כבר ניסיון להקים ועד ב"כלכליסט", ואז ההנהלה טענה שאתם צריכים לגייס שליש גם מיתר חלקי הקבוצה. כיום יש בהנהלה מי שטוען ההפך, שרוב המצטרפים הם מ"כלכליסט" ולכן הוועד לא יכול לייצג את "ידיעות אחרונות" ו"לאשה".

"אנחנו לא קיבלנו שום טענות כאלה".

מה בכל זאת שיעור המצטרפים מ"כלכליסט" לעומת "ידיעות אחרונות" ו"לאשה"?

"אני לא יודע את המספרים המדויקים, אבל נכון שיש רוב די גדול של חברים מ'כלכליסט'. אנחנו גייסנו הרבה מאוד, לדעתי בעיקר בגלל המודעות החברתית והנושאים ש'כלכליסט' עוסק בהם. אגב, עוסק בהם בתמיכת הבוסים הגדולים".

איך בכל זאת קרה שמתוך שמונה חברים יש שבעה מ"כלכליסט" ורק אחת מ"ידיעות", ואף לא עובד אחד מ"לאשה"?

"זה ועד זמני, אחרי שנעשה בחירות אני מניח שזה יתאזן. אלה האנשים שהרגישו בנוח ורצו להיות חלק וקידמו את העניין. צריך לזכור: ארגון העיתונאים החדש הוקם על רקע המחאה החברתית, ולכן היה טבעי מאוד לאנשי 'כלכליסט' להגיע לשם".

גלית חמי ויואל אסתרון (צילומים: משה שי)

גלית חמי ויואל אסתרון (צילומים: משה שי)

לא פחדת לצרף את השם שלך לרשימת חברי הוועד הזמני?

"לא, אני לא רואה מה יש לפחד. אם מסתכלים על זה מבחינה היסטורית, איגודים זה משהו שהוא בסופו של דבר טוב לכלכלה ולחברות עצמן. לא סתם בנורבגיה יש חוק שמחייב כל חברה עם מעל 50 עובדים שיהיה לה ועד עובדים. הנורבגים יודעים משהו על ניהול כלכלה וניהול חברה. אני באמת לא רואה בזה שום דבר אסור או מחתרתי".

"ידיעות אחרונות" הולך לקראת מהלך של איחוד מערכות שבוודאי יכלול קיצוצים. בימים אלה הוא מנהל מאבק מול עובדי הדפוס של העיתון, שלהם קיצצו פחות בשנים האחרונות בגלל שהם מאוגדים בוועד. הוועד החדש בטח לא יסייע להנהלה לעשות את המהלכים שהיא רוצה.

"אני לא יכול לדבר בשם ההנהלה. אני לא יודע מה ההנהלה מתכננת. אני יודע שהוועד הוא גורם מאזן, גורם ששומר על עיתונאים. עיתונאים צריכים ועדים כדי שישמרו על המעמד של העיתונאי, על המשכורת שלו, על יכולת העבודה שלו. עיתונאים מאוגדים וחזקים חשובים לדמוקרטיה. עיתונאי חלש ומוחלש לא יכול לדווח בצורה הוגנת ואובייקטיבית כמו עיתונאי חזק.

הגיליון הראשון של "כלכליסט", 18.2.08 (צילום: פלאש 90)

הגיליון הראשון של "כלכליסט", 18.2.08 (צילום: פלאש 90)

"יש צורך בוועד, הקמנו ועד, וכל פעולה גדולה תצטרך בסופו של דבר לקחת בחשבון את הוועד הזה. אנחנו רוצים רק את טובת העיתונות. זו העבודה שלנו, זו המחיה שלנו, העתיד שלנו. אין לנו כוונה עכשיו לעמוד על בריקדות, זה הכל עבודה ביחד שמטרתה לקדם את העיתונות, את העיתונאים, את מעמד העיתונאים, גם בעידן מאוד קשה מבחינה כלכלית".

קיבלתם מסר מההנהלה בעקבות ההכרזה על הקמת הוועד, הזמנה לפגישה?

"לא שאני יודע, אבל כולם אומרים מברוכ. גם הקולגות וגם מההנהלה היותר בכירה ב'כלכליסט' מברכים".