שלמה בן-צבי רכש את "מעריב" כדי לנצל את המותג הוותיק למשיכת מפרסמים וכדי לזכות ברשימת מנויים, ולא כדי לשמור על העיתון בחיים – כך עולה מדברים שאמר העורך הראשי לעובדי העיתון השני שבראשו הוא עומד, "מקור ראשון". בן-צבי, המנהל את שני העיתונים עבור בעל השליטה בהם, אבי רעייתו קונרד מוריס, כינס את עשרות עובדי "מקור ראשון" השבוע (8.7.13) לשיחה שבה מסר להם עדכון על המשא-ומתן המורכב שמנהלים הוא ואנשיו עם ועד עיתונאי "מעריב" והנחה אותם כיצד לנהוג בתקופה הרגישה שנקלעו לה.

"רכשתי את 'מעריב' כי ראיתי הזדמנות להציל את 'מקור ראשון' – יש ל'מעריב' קהל של מפרסמים וקהל של מנויים שאנחנו הולכים לתעל לטובתנו", אמר בן-צבי לעובדי העיתון בעל הצביון הדתי-לאומי, כך על-פי כמה מהנוכחים בכנס, שנערך במערכת "מקור ראשון" בירושלים.

שלמה בן-צבי, מו"ל "מעריב", 12.5.13 (צילום: "העין השביעית")

שלמה בן-צבי (צילום: "העין השביעית")

"הוא אמר שהוא כבר כמה שנים מחפש דרך להציל את 'מקור ראשון', מחפש משקיעים, ומבחינתו 'מעריב' היה הזדמנות שנפלה לידיו כדי להציל את 'מקור ראשון'", מספר עובד שנכח שם. "למה? כי זה מותג מוכר – הוא לא דיבר על המוצר, הוא דיבר על המותג. הוא מבחינתו מקבל גם שם מוכּר, גם מפרסמים וגם מנויים – כל השאר לא מעניין אותו. הוא אמר: 'כבר 25 שנה לא יצא דבר טוב מ'מעריב''. הוא בפירוש אמר שהוא קנה את 'מעריב' בשביל השם, לא בשביל העיתון".

"בן-צבי הסביר ש'מקור ראשון' לא הצליח לחדור לשוק בשני מובנים", הוסיף עובד אחר. "הוא אמר שהאדם הממוצע ברחוב לא יודע מה זה 'מקור ראשון', ושזה כישלון שלנו. כישלון שני הוא המפרסמים – שעכשיו, כשיש את 'מעריב', אפשר להביא יותר מפרסמים גם ל'מקור ראשון'".

"גם 15 מעובדי 'מקור ראשון' יפוטרו"

עובדים ששוחחו עם "העין השביעית" סיפרו כי הכנס הוקדש בחלקו הגדול לעידוד העובדים להשיב על שאלון מקוון שהפיצה ההנהלה במטרה לעקוף את הוועד היציג ב"מעריב", ושבו התבקשו עובדי שני העיתונים שבראשות בן-צבי להביע תמיכה בתוכנית קיצוצים נרחבת במערכת "מעריב".

בן-צבי, מספרים ב"מקור ראשון", ניצל את ההזדמנות גם כדי לבקש מהעובדים שלא להתאגד. "יתבעו אותי אם ישמעו שאמרתי את זה", אמר לעובדיו, מספרים שניים מהם, רגע לפני שהתריע מפני השלכותיה של ההתאגדות (לטענת אחד מהעובדים ששוחחו עימנו, זו אינה הפעם הראשונה שהוא שומע את המלים הללו מפי העורך הראשי).

"בן-צבי הבהיר לנו שהוא חושב שזה רעיון רע להתארגן ולהקים ועד עובדים, או להצטרף לוועד של 'מעריב'", אומר עובד שנכח בכנס. "הוא אמר שזה לא יהיה טוב לחברה, ויקשה על המכירה שלה", הוסיף העובד. אישור לדברים אלה ניתן גם מפי גורם בכיר בקבוצת בן-צבי, הנמצא בקשר רציף עם המו"ל, שביקש להציג את עמדת ההנהלה אך לא הסכים להיות מזוהה בשמו.

עובד אחר, שאינו מייצג את ההנהלה, הוסיף: "בכנס שנערך ביום שני בן-צבי אמר שהפיטורים יבואו רק על חשבון 'מעריב', ולא על חשבון 'מקור ראשון'. הוא אמר שכאן 'אין אף אחד שאני יכול לפטר – כולם חשובים'".

עובדים ב"מעריב" ששוחחו עם "העין השביעית" בימים האחרונים מעידים כי בשיחות עימם בן-צבי נוקט לשון אחרת – ומצהיר כי הוא שם לו למטרה להציל את שני העיתונים. עובדים ב"מקור ראשון" מעידים כי במערכת היומון הירושלמי חשים אי-נוחות בנוגע להתעסקות הבלתי פוסקת בגורלו של "מעריב" – וזאת לנוכח האפשרות כי קריסתו של היומון הוותיק תפגע גם ב"מקור ראשון". "כולם מדברים עכשיו על התוכנית של בן-צבי לפטר 25 מעובדי 'מעריב' – אבל לא מדברים על עובדי 'מקור ראשון', שקיבלו מכתב שאומר שגם 15 מהם יפוטרו", אומר אחד מעובדי "מקור ראשון".

בן-צבי בתגובה: המערכות יאוחדו; מי שלא התאגד הרוויח

בשיחה עם "העין השביעית" מבקש בן-צבי להבהיר למה התכוון בדברים שנשא בכנס רב-המשתתפים. "כחלק מתוכנית ההבראה הצהרנו שכולנו נשב בניוזרום אחד, בירושלים", הוא אומר בנוגע לאפשרות שמערכת "מעריב" תחדל להתקיים כגוף נפרד ועצמאי. "הצהרנו שהמותגים יאוחדו והמגזינים והמוספים יישארו נפרדים, רובם אם לא כולם – אנחנו עדיין דנים על איזה כן ואיזה לא".

הקונספט של רכישת "מעריב" עבור "מקור ראשון", אומר גורם בכיר בהנהלת העיתונים שביקש שלא להזדהות בשמו, הוא "על גבול ההזוי לחלוטין". לדבריו, "'מעריב' היה ויהיה המוצר הדומיננטי". לדברי אותו גורם, הדרך היחידה לקיום שני העיתונים הוא צירוף המנויים, ודברים ברוח זו נאמרים בסגנון שונה לעובדים בכל אחד מהעיתונים. אנשי "מעריב", כך הגורם, יישארו בכל מקרה הגורם הדומיננטי במערכת המאוחדת בכל הקשור למהדורה של ימות השבוע.

בן-צבי: "העובדים באו אלי ואמרו, 'שלמה, מה נעשה, איך נתגבר על הוועד הזה? אנחנו רוצים להתקדם במתווה ההבראה ולא נותנים לנו – תעזור לנו'"

בנוגע לדבריו על האפשרות שעובדי "מקור ראשון" יתאגדו, אומר בן-צבי, הוא אינו זוכר אם אמר להם שמדובר ברעיון רע. "אני לא זוכר שהשתמשתי בביטוי כזה", הוא אומר בתשובה לשאלה "האם אמרת לעובדי 'מקור ראשון' שזה רעיון רע להתאגד". עם זאת, הוא מסביר, אכן אמר להם דברים שמהם משתמע כי מי שמתאגד זוכה לחיים קשים – ומי שלא, לא.

"אני מודע לכך שבמסגרת החוק אסור לי להציע לעובדים להתארגן או לא להתארגן, או אצל מי להתארגן, ולא הייתי אומר דבר כזה – רק הצבעתי על העובדה שעד יום רביעי בצהריים, עד שעופר עיני נכנס לתמונה, לא היה לנו שום דבר חוץ מסחבת והתמהמהות, ושהיא לא הועילה בשום דבר לעיתון, וזה היה – ממוסמך – נגד רצון 90% מהעובדים", אומר בן-צבי.

לדבריו, רק "הצבענו על ההתנהגות של מי שכן היה מיוצג לעומת מי שלא מיוצג. אצל מי שלא היה מיוצג הכל עבר באופן חלק ודמוקרטי – יכולנו להתקדם מולם. מי שהיה מיוצג – נתקע, וזה על אף הרצון המוחלט והטוטאלי של העובדים להתנהג אחרת", הוא מוסיף, ומשבח את יו"ר ההסתדרות עופר עיני ואת אבי ניסנקורן, ראש האגף לאיגוד מקצועי, שעימם ניהל חלק מהמשא-ומתן בימים האחרונים.

"העובדים באו אלי ואמרו, 'שלמה, מה נעשה, איך נתגבר על הוועד הזה? אנחנו רוצים להתקדם במתווה ההבראה ולא נותנים לנו – תעזור לנו'", אומר בן-צבי. "ואני עומד שם, מצד אחד על-פי החוק אסור לי לפתוח את הפה נגד ההסתדרות, ואני לא מתכוון לעשות את זה, ומצד שני העובדים שלי אומרים לי, 'תעזור לנו שלמה, אנחנו רוצים את המתווה הזה, תן לנו רק עבודה'. לכן אמרתי להם להסתכל על מה שקרה השבוע: מי שלא היה מיוצג קיבל הרבה יותר ממי שהיה מיוצג".

* * *

מן הארכיון: לשלמה בן-צבי ולשותפיו העסקיים יש היסטוריה של השתלטות על עיתונים וסגירתם. התנהלותם לאורך העשור הקודם עשויה להצביע על תוכניותיהם בנוגע ל"מעריב" (9.9.12)