משחק מלחמה

"לפיד הכריע: קיצוץ של 30 אחוז בתקציב הישיבות", נכתב בכותרת הראשית של "מעריב". "לפיד בא לריב", נפתחת תמצית טורו של שלום ירושלמי על שער העיתון, סמוך לתצלום המרכזי, של שר האוצר לפיד וח"כ אריה דרעי במליאת הכנסת ("המדינה לא רשומה על שמכם בטאבו" הוא כיתוב התמונה). "הוא רץ לתוך אולם המליאה, קיפץ אל דוכן הנאומים, דילג על מלות הנימוס הקבועות והתחיל להיכנס בחרדים. התוכנית הכלכלית עדיין לא עשויה, לפיד לא יכול להציג אותה בפני השרים, הוא יכול רק לדבר בקווים כלליים על מלחמה בגירעון ועל קיצוצים כואבים [...] במצב העניינים הזה כדאי לך למצוא אויב נוח שיבנה לך אהדה ויסיט את האש מהגזירות הקשות שעוד מעט יבואו על הראש של כולנו. לפיד לא פיספס שום קריאת ביניים של החרדים, והם שיחקו לידיו בקלות".

"מלחמה כוללת בכל החזיתות" הוא אחד מחמשת הציטוטים של חברי-הכנסת החרדים המופיעים ככותרת המשנה לראשית של העיתון החרדי "יתד נאמן". ארבעת האחרים הם: "לא נאפשר לפגוע בלומדי התורה", "זו תקופה קשה שלא היתה כמותה", "הגזירות הוכרזו ביום קדוש" ו"לא נשנה את מסורת החינוך". הכותרת הראשית עצמה היא "ממשלת שנאה והדרת חרדים", ציטוט של יהדות-התורה (ש"יתד נאמן" הוא ביטאון של אחד מפלגיה). "נפתח כנס הקיץ של הכנסת עם הצעות אי-אמון של האופוזיציה", מודיעה כותרת הגג.

רפורמת התעופה, המעוררת עניין רב בציבור שקהילות רבות בקרבו מפוצלות בין ישראל לגולה, נדחקת לכותרת קטנה בשולי עמוד השער. הוא תפוס, נוסף לכותרת הראשית, על-ידי שתי כותרות גדולות: אחת המזהירה מפני פגיעה בחינוך החרדי: "עוד בטרם התקבלה החלטת הממשלה, נחשף: הצבא נערך להקמת גדוד חרדי חדש ולגיוס מסיבי של תלמידי ישיבות"; והשנייה עוסקת בכנס תעמולה למען דרך החינוך החרדית: "הסוד של חינוך הוא דווקא על-ידי היראים לדבר ד', הם יודעים איך שצריך לחנך לדרך ד', כמו שקיבלו מאבותיהם" (אמר הרב שטיינמן, ראש הפלג שהשתלט באחרונה על העיתון). לצד הכותרת הראשית מתפרסמת רשימת "גזירות לפיד", שש במספר, אחת מהן היא "פגיעה קשה בכל התקצוב למגזר החרדי".

השתלטות אנשי שטיינמן על "יתד נאמן" הביאה לפרישת אנשי השלטון הקודם (מחצר הרב אלישיב), שהקימו עיתון מתחרה, "הפלס", אולם עוד קודם לכן פרשה משפחת פרוש מהעיתון והקימה את "המבשר". בעיתון זה מוקדשת הכותרת הראשית להסכם בין האוצר לאל-על, אולם חלק גדול מהשער מוקדש לאותה מלחמה כוללת: ל"מעמד אדיר" ל"הנחלת דרך החינוך ואהבת התורה", ל"כינוס אדיר" "להתחזקות נגד גזירות הגיוס", וכמובן לציטוט דברים שאמר ח"כ פרוש ("בנאום נסער") במסגרת "התגוששות פומבית ראשונה בין שר האוצר לסיעות החרדיות במליאת הכנסת". "מטרתכם להוציא את הלחם של אותו ילד קטן שגדל בבית שאביו לומד בישיבה או בכולל" הוא הציטוט שנבחר לכותרת. לפיד, אין ספק, מתנסח טוב יותר מח"כ מאיר פרוש.

"לפיד הציג גזירות הקיצוצים ב-18 מיליארד שקל והעלאות מסים עד 14 מיליארד שקל", נכתב בכותרת הראשית של "המודיע", בטאון אגודת-ישראל, המזוהה עם חסידות גור. הידיעה עצמה מנוסחת באופן המאופק המקובל בעיתון, בוודאי ביחס לטון המתלהט אצל המתחרים, וכוללת בעיקר ציטוטים של בכירי הממשלה אתמול בכנסת, בהם גם זה הפותח את הידיעה ובו מבטיח לפיד כי "כל עוד אנחנו כאן - אף ילד בישראל לא יישאר רעב". הידיעה הסמוכה לראשית מוקדשת לנאומו של חבר-הכנסת החרדי מנחם אליעזר מוזס, ש"הבהיר במליאת הכנסת": "לא נשנה מסורת החינוך שלנו למרות שאיימו להעניש את הנכדים שלי אם לא ילמדו ליבה". "אני לא יודע לפי איזה חוק - חוק זכויות הילד או חוק זכויות האזרח - חושבים ללכת ולגזול את לחמם של הילדים" הוא הציטוט המגיע לכותרת המשנה.

"הייגל: 'אם איראן לא תעצור את ההתגרענות, תיתכן אופציה צבאית" היא כותרת נוספת על שער העיתון.

יעד וייעוד

בין אם החרדים שיחקו לידיו של לפיד בין אם לאו, בעיתונים הכלליים, בימות השיח הציבורי של "הראש של כולנו", תופסים הקיצוצים בתקציב מקום מרכזי. בסך-הכל, אנשיו של יו"ר מפלגת יש-עתיד יכולים להיות מרוצים: בממשלה הקודמת, שר האוצר יובל שטייניץ ספג אש חריפה הרבה יותר על צעדים מתונים פי כמה.

"לפיד התעמת עם החרדים: על הורים לפרנס את ילדיהם", נכתב בכותרת במעלה שער "הארץ", העיתון השרוי בעימות עם לפיד, אך נכנע היום לספין של שר האוצר. הקיצוצים בתקציב אינם מוזכרים בידיעה בשער, שנתפס בחלקו הגדול בכותרת הראשית "הסתיימה שביתת חברות התעופה" ובהפניות לשלושה מאמרי דעה המברכים בהתרגשות על הרפורמה האווירית ("הישג ממשלתי ראשון", סמי פרץ; "מס אי-תחרות", מירב ארלוזורוב; "צדק אווירי", נחמיה שטרסלר).

ואולם, שער "דה-מרקר" מוקדש לתקציב: "מע"מ ומסי הכנסה וחברות יועלו ב-1%, קצבאות ילדים יקוצצו", נכתב בכותרת הראשית. "שר האוצר יאיר לפיד הגיש את הצעת התקציב לשנה וחצי הקרובות, הכולל קיצוץ ענק של 26 מיליארד שקל", נכתב בכותרת המשנה. הידיעה הראשית, הנפרשת על פני כפולת עמודים, מצטטת בסופה ביקורת של חברי-כנסת מהאופוזיציה, אולם לפיד מקבל את עמ' 3, עם תמונה מפרגנת מתחת לכותרת "לפיד: 'צריך לסגור את הגירעון גם במחיר גבוה, בתוך שנתיים נצא מהבוץ'" וידיעה נוספת תחת הכותרת "האוצר מתכנן לצמצם את מספר תאגידי המים מ-55 ל-13" ("לטענת האוצר, המהלך יביא להוזלת המים ב-5% לפחות"). כותרת נוספת על השער מודיעה כי "האוצר מנסה לטפל בפרה החולבת של ביטוחי הבריאות הפרטיים".

"אנו משלמים ריבית גבוהה על הגירעון בתקציב", מצוטט לפיד מתחת לידיעה על אודותיו בעמ' 3 של "דה-מרקר". "במקום להוציא כסף על חינוך, בריאות ורווחה, אנו מוציאים על תשלום ריביות גבוהות. זה חסר אחריות. לחלק כסף לאנשים זו לא תפיסה חברתית". הדברים תואמים היטב את תפיסת העולם שמציגים עיתונאי "דה-מרקר", המטיפים לשמירת יעד הגירעון, וכותרת המשנה לראשית מבשרת בדיוק על כך: "בהתאם להכרעת הנגיד פישר: יעד הגירעון נקבע על 3%". במסגרת מיוחדת בעמוד הפותח מרחיב מוטי בסוק וקובע כי "לפיד גם ניסה בשבוע וחצי האחרונים, בהתדיינות רצופה עם הנגיד סטנלי פישר, להעלות את היעד, אולם מאמציו עלו בתוהו".

האם לפיד אכן נמנע מהעלאת הגירעון או שב"דה-מרקר" יותר משמאמינים באידיאולוגיות כלכליות כאלו ואחרות - מאמינים באמירת אמן אחרי החלטותיו של פישר? "העלאת המסים המתוכננת נמוכה בהרבה מזו שהציע האוצר תחילה [...] הודות להצעה של לפיד להעלות את יעד הגירעון", מסביר אמנון אטד ב"כלכליסט". "הגדלת יעד הגירעון היא נושא טעון, שעד לאחרונה כל אנשי המקצוע הבכירים בירושלים התנגדו לו, ובראשם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. בקיץ האחרון גרם נושא זה לפיצוץ של ממש ביחסים בין פישר לבין ראש הממשלה נתניהו [...] ואולם, בדיונים שנערכו בשבועיים האחרונים, גם בצמרת האוצר וגם בין לפיד לפישר הבינו כולם כי למעשה אין מנוס מהגדלת יעד הגירעון בשנתיים הקרובות [...] אין למעשה כל אפשרות טכנית לעמוד השנה ביעד גירעון של 3% מהתוצר, שנקבע לשנת 2013".

"את המהלך הדי סבוך של העלאת יעד הגירעון תשעה חודשים בלבד לאחר הכפלתו על-ידי הממשלה הקודמת", מסכם אטד, "יסביר בקרוב האוצר לא כהעלאת יעד הגירעון, אלא כהורדה דרמטית של הגירעון בפועל לשנת 2013, שנמצא כעת בתוואי שנתי של כ-4.5% מהתוצר".

עובר ושב

כאמור, לפיד יכול לקרוא ללא חשש גם את העיתונים המתחרים ב"הארץ"-"דה-מרקר". "שר האוצר מציג: 'תקציב של תקווה'", נכתב בכותרת הגג לראשית של "כלכליסט": "לפיד מבטיח: 'הגזירות יבואו, יכאבו וילכו". טור הפרשנות, של שאול אמסטרדמסקי, תקיף, לא כלפי המחליטים על התקציב הנוכחי, אלא כלפי מי שהיו אחראים על זה הקודם: "ועדת חקירה עכשיו", תובעת כותרתו. "איך זה שגירעון כפול מהתחזיות, מפלה רבתי של שומרי הסף הכלכליים, חולף בשקט ציבורי שכזה", תוהה כותרת המשנה.

נוסעים בנתב"ג, 22.4.13 (צילום: יוסי זליגר)

נוסעים בנתב"ג, 22.4.13 (צילום: יוסי זליגר)

ב"גלובס" הכותרת הראשית מוקדשת לשבחי רפורמת התעופה ומצטטת הבטחות למחירי טיסות מוזלים, מעליה כותרת המודיעה כי "תוכנית הגזירות יוצאת לדרך". כותרתו הראשית של "גלובס על הבוקר" כבר מתונה הרבה יותר: "בתוך שנתיים נצא מהבוץ", נכתב בה, מתחת לתמונת ענק של ראשו של שר האוצר. "לפיד: 'בתוך שנתיים כל ישראלי ירגיש בשינוי", נכתב בכותרת ידיעה אחרת בכפולה הפותחת. ידיעות אחרונות בכפולה מבשרות כי "מחירי הסיגריות לא ישתנו" וכי ייתכן שמחירי המים יוזלו.

"כואב, אבל יש תקווה" הוא הציטוט מדף המסרים של משרד האוצר שנבחר לכותרת ההפניה לטור הפרשנות של חזי שטרנליכט על שער "ישראל היום". "הגזירות בדרך" היא הכותרת הראשית. "הנה באים המסים והקיצוצים" היא הכותרת המנוסחת באופן המשונה הרגיל של הכפולה הפותחת של העיתון. בצדה מתפרסמת ידיעה עם הכותרת המופלאה הבאה: "ישי בציניות: 'אני אשם בגירעון". אם הימורים לא היו עסק נאלח, הייתי מהמר ש"ישראל היום" יהיה הראשון להכניס דרך קבע ובאופן רשמי אמוטיקונים לכותרותיו.

דווקא "ידיעות אחרונות" ומוספו "ממון" מציגים חזית שלילית יותר כלפי הקיצוצים בתקציב. "הגזירות מתחילות" היא אחת משתי הכותרות הראשיות על שער העיתון (הראשונה היא "השביתה נגמרה", ביחס לשביתת חברות התעופה). "בכיר באוצר: 'תהיה שורת גזירות שאיש בישראל לא יינצל ממנה", נכתב בכותרת המשנה, שבנוסח דומה מופיעה גם ככותרת הראשית של מוסף "ממון". "כך תיראה מכת הגזירות שתנחת עלינו בחודשים הקרובים", נכתב עוד על שער המוסף, וכותרת הכפולה הפותחת היא "מה שיקרה בקרוב לא היה כאן עשור", ציטוט נוסף של אותו בכיר אוצר אלמוני.

גד ליאור מונה שמונה מכות, ביניהן ביטול הפטור ממס על קרנות השתלמות, הקפאת קווי רכבת לפריפריה, קיצוץ בקצבאות הילדים, ביטול הפטור ממע"מ באילת, פגיעה מחודשת באיכות ההוראה ועלייה במס הכנסה ("השכר מעל 8,000 שקל? תשלמו יותר"), מס רכישה ומס שבח. ליאור אף מתייחס בביקורתיות להודעה שלפיה יקוצצו תקציבים המיועדים לחרדים ולהתנחלויות, או שייפגע תקציב הביטחון.

גם כך, הטיפול שמקבל שר האוצר עדין ביחס למתקפות הארסיות על נתניהו ב"ידיעות אחרונות" על רקע ציפיות ל"גזירות" פחותות בהרבה לפני חודשים מספר. הסיקור נדחק כולו למוסף "ממון", ואילו הסיקור של לפיד בקונטרס החדשות מתרכז במה שעורכי "ידיעות אחרונות" עצמם מגדירים על השער "ההצגה הטובה בעיר", דהיינו השתלחויותיו בחברי-הכנסת החרדים.

אם כן, עצה תקשורתית לשר האוצר המתחיל: בבואך לקצץ 26 מיליארדי שקלים מתקציב המדינה, להעלות מסים, לקצץ בקצבאות ולבטל פטורים - השתדל להיות יאיר לפיד.

ובינתיים, בבת-ים

"ידיעות אחרונות" הוא העיתון היחיד שאינו מדווח בשערו על הגשת כתב אישום נגד ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני. "3 שנים לאחר מעצרו המתוקשר, לחיאני יואשם בקבלת שוחד ובמרמה בכפוף לשימוע". הפרשנים המשפטיים אינם שבעי נחת מהתנהלותה של הפרקליטות בטיפול בתיק. ברוך קרא גוער בה ב"מעריב" ויובל יועז דורך עליה ב"גלובס". "אין ליקוי, כשל או בור שתיק החקירה [...] איננו נגוע בו", הוא כותב.

רק בישראל

"סוכני דוגמניות בשבדיה הציעו עבודה לחולות אנורקסיה", מדווחת הילה אוחיון ב"גלריה" של "הארץ". לפי אוחיון, הנסמכת על כמה אתרי חדשות זרים, "סוכני הדוגמניות נהגו לחכות לשעת הטיול בחוץ של הנערות החולות ופנו אליהן כשהיו לבדן. "סוכנות הידיעות השבדית ציינה", חותמת אוחיון, "כי עד כה ישראל היא המדינה היחידה בעולם שחוקקה חוק נגד העסקת דוגמניות שה-BMI (מדד מאסת הגוף) שלהם נמוך מדי, וכי מדינות אחרות הציעו חוקים לא מחייבים בנושא זה ותו לא".