עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות" הודיעו היום (שלישי 19.9) כי לאור סירובה של ההנהלה להעביר את הפרטים המלאים של תוכנית איחוד המערכות ובשל היקף הפיטורים הצפויים, כרבע מעובדי הקבוצה, הם צפויים לשבות. בהודעה לעובדים הם כתבו: "היו קשובים בימים הקרובים, הודעה על הצעדים הארגוניים הראשונים תצא בהתראה קצרה". השביתה, אומרים בארגון העיתונאים, צפויה "בקרוב מאוד".

אבי משולם, העורך הראשי של "ידיעות אחרונות" ושל ynet, לא הגיב לפניות "העין השביעית". גם לא ורד סוטו-אורגד, המשנה למנכ"ל האחראית על כח אדם בקבוצה.

לדברי ועד עיתונאי "ידיעות אחרונות", "כלכליסט", "לאשה" ו-ynet, הבוקר נשלחה להנהלת הקבוצה רשימת של דרישות שמטרתן לצמצם את מספר המפוטרים, לשפר את תנאי העובדים שיסיימו את העסקתם, כמו גם את התנאים והביטחון התעסוקתי של העובדים הנותרים.

בהנהלה לא מסרו עדיין את רשימת התפקידים הצפויים להתבטל כתוצאה מהאיחוד. זאת בשעה שכבר אחרי החגים מתכוונים להוציא לפועל את מהלך הפיטורים. "כמעט חודשיים אחרי שנמסר לנו כי יש כוונה לערוך צמצומים בהיקף חסר תקדים בקבוצה, טרם גובשה תוכנית שלמה שניתן לנהל עליה משא ומתן ראוי להסדרת המהלך", נכתב בהודעה לעובדים.

כינוס חירום של עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", 13.8.23 (צילום: ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל)

כינוס חירום של עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", 13.8.23 (צילום: ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל)

"כרגע לא קיבלנו את התוכנית המלאה של הפיטורים", אומר מנכ"ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות אלי גרשנקרוין, "מבחינתנו השעון דופק, מיד אחרי שתוכנית הפרישה מרצון תסתיים, יוציאו מכתבי פיטורים, לכן אנחנו לא יכולים להמתין ולכן אנחנו מחריפים את הצעדים".

"עשרות עובדים צפויים לקבל זימון לשימוע אחרי החגים", נכתב בהודעת הוועד, "אל מול מציאות כזו, לא נסכים למריחה אינסופית וחצאי תוכניות שאחריהן מהלך פיטורים מהיר שלא מסדיר את הסוגיות החשובות לעובדים ולעובדות. לכן, בימים הקרובים נכריז על צעדים ארגוניים ראשוניים, שמטרתם לגרום להנהלת החברה להתעשת, לשבת למו"מ אינטנסיבי עם נציגות העובדים ולהודיע שלא תבצע כל צעד חד צדדי בטרם יושגו הסכמות".

לדברי גרשנקרוין, פחות מעשרה עובדים בקבוצה הגישו בקשות לפרישה מרצון בתנאים שהציעה ההנהלה. "העובדים מצביעים ברגליים בגלל התנאים הלא טובים", הוא מוסיף בשיחה עם "העין השביעית". בין הבודדים שבחרו לעזוב בנקודת הזמן הנוכחית נמצאים גם כתב ynet אטילה שומפלבי, שעובד בקבוצה מאז שנת 2001, וכתב "7 ימים" איתי סגל.

עניין של איכות

בכינוס עובדים שנערך לאחרונה (8.9) הדגישו נציגי הוועד וארגון העיתונאים כי המאבק אינו רק על מספר המפוטרים ועל תנאי הפרישה, אלא גם על תנאי העבודה ביום שאחרי, שכן בהנהלת הקבוצה מצפים להמשיך ולהגיש את אותם מוצרים עיתונאיים - למרות הקיצוץ החד בכוח האדם.

כתב ynet אטילה שומפלבי, 2017 (צילום: פלאש 90)

כתב ynet אטילה שומפלבי, 2017 (צילום: פלאש 90)

נציגי הוועד וארגון העיתונאים הכינו את העובדים לפיטורים של עובדים מכל המחלקות, כשלדבריהם איש אינו חסין, גם עובדים ותיקים ובולטים בקבוצה. בנוסף, לדבריהם, התקופה שאחרי הוצאת מהלכי הפיטורים לפועל תהיה קשה, כשנטל העבודה יגדל עם הצמצום הדרמטי במספר העובדים.

לדברי גרשנקרוין, העורך הראשי של "ידיעות אחרונות" ושל ynet אבי משולם, וסמנכ"לית משאבי האנוש ורד סוטו-אורגד, הצהירו כי עובדי הקבוצה יידרשו להמשיך ולספק את אותו מוצר עיתונאי גם אחרי הפיטורים. המשמעות היא, בהכרח, עומס עבודה גדול יותר על העובדים הנשארים. אחד ממשתתפי הישיבה עם ההנהלה סיפר כי משולם נשמע אומר בהקשר של המצב אחרי הפיטורים ואיחוד המערכות כי "יהיה זוועה בהתחלה".

לדברי גרשנקרוין, ההנהלה לא סיפקה התחייבות לתגמל את העובדים על מטלות נוספות והסתפקה באמירה עמומה בנושא. גם בעניין הזה, לדבריו, יש צורך דחוף להגיע לסיכום לפני תום תקופת המשא ומתן כי לאחר מכן יהיה קשה יותר להגיע להישגים עבור העובדים.

הנהלת הקבוצה מסרה לוועד נתונים חלקיים לגבי התפלגות המפוטרים: שבעה עורכים וכתבים, שבעה גרפיקאים, חמישה אנשי הפקה, שלושה צלמים וקשב במערכת "ידיעות אחרונות". 19 עורכים, תשעה כתבים, עשרה עובדי הפקה, שלושה קשבים, ארבעה צלמים, שישה עורכי וידאו, שני אנשי קריאייטיב ועובד אולפן ב-ynet.