התחזיות בדבר גל פיטורים מאסיבי בקבוצת "ידיעות אחרונות" מתממשות. עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות" התבשרו אתמול (8.8) כי בהנהלה מתכננים פיטורים נרחבים, בעיקר באתר ynet אך גם בעיתון המודפס, ב"כלכליסט" ובמגזין "לאשה". הקבוצה, שבמשך שנות דור היתה החזקה והגדולה בתקשורת הישראלית, צפויה לאבד כרבע מכוח האדם העיתונאי.

הסיבה הרשמית לקיצוצים המאסיביים בכוח האדם היא המשך מהלך איחוד מערכות האתר והעיתון המודפס ומצבה הכלכלי של הקבוצה. קבוצת "ידיעות אחרונות" שומרת בסוד את נתוניה הכספיים, אך בשנים האחרונות נציגיה מצהירים בבתי המשפט כי מצבה הכלכלי בכי רע ולפי הודעה שהוגשה בעבר לביהמ"ש, היא חוותה ירידה של 8% בהכנסותיה ב-2021.

מלבד דעיכתה של העיתונות המודפסת ודחיקתה של התקשורת מעוגת הפרסום על-ידי הרשתות החברתיות, הקבוצה מתמודדת גם עם הפסד עבר של כמיליארד שקל על-ידי בעל השליטה, נוני מוזס, בהשקעות מט"ח. למרות כל אלו, נחשף בעבר כי הקבוצה מחלקת מיליוני שקלים כדיבידנד לבעלי המניות.

על פי הודעת ועד עיתונאי הקבוצה, בהנהלה מתכננים צמצום של כ-115 תקנים בשתי המערכות, כשהיקף הפיטורים באתר יהיה כפול מזה של העיתון, שכבר עבר כמה סבבי פיטורים בשנים האחרונות. ההודעה מעוררת תסיסה גדולה בקרב העובדים, בעיקר במערכת ynet. בוועד העובדים אומרים כי ידרשו מהנהלת הקבוצה לחשוף נתונים כספיים על מנת לבדוק את ההצדקה להיקף הפיטורים.

מתחם קבוצת "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון ממעוף הציפור, אפריל 2018 (צילום: מתניה טאוסיג)

מתחם קבוצת "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון ממעוף הציפור, אפריל 2018 (צילום: מתניה טאוסיג)

"סיימנו פגישה עם נציגי הנהלת קבוצת ידיעות אחרונות בנוגע לשינויים הצפויים במערכות", עדכנו בוועד, "בנוסף לצמצומים כתוצאה מאיחוד המערכות, צפויים גם צמצומים ב'כלכליסט' וב'לאשה'. היקף הצמצום ביחידות אלו עדיין לא נמסר לידינו". בשנים האחרונות נסגר אחד משני בתי הדפוס של הקבוצה, ומוזס תיכנן למכור גם את בית הדפוס הנותר. בנוסף, נמכר בית "ידיעות אחרונות" ההיסטורי בתל-אביב והקבוצה רוכזה בבניין בראשון-לציון.

ביום ראשון הקרוב יקיימו בוועד אסיפת חירום משותפת לכל עובדי המערכות העיתונאיות בקבוצה. "בכוונתנו להיאבק במשותף על מנת להבטיח תנאים וביטחון תעסוקתי לכל עיתונאי קבוצת ידיעות", מסר הוועד.

תחזיות לפיטורים המוניים נשמעו כבר במרץ, עם מינויו של אבי משולם לתפקיד חדש: עורך משותף של "ידיעות אחרונות" ו-ynet. הן התגברו בהמשך עם עזיבתו של עורך "ידיעות אחרונות" נטע ליבנה, ביוני השנה, והחלפתו בעורכת אנונימית למדי: סיגל רגב-בוכריס. רגב-בוכריס ערכה קודם לכן את רשת המקומונים הגוועת של הקבוצה, שעברה גלי פיטורים עד לסף של סגירה מוחלטת.

בארגון העיתונאים והעיתונאיות אמרו כי "פיטוריהם של רבע מעיתונאי 'ידיעות אחרונות' ו-ynet - קו אדום ואין מצב שנסכים לכך. מצפים מהנהלת ידיעות לקיים מו"מ אמיתי על פרטי התוכנית, לרבות צמצום משמעותי של היקף הפיטורים, אחרת כל הכלים נמצאים על השולחן, לרבות פניה לערכאות וצעדים ארגוניים משמעותיים".