"גם אחרים התבטאו כך", זה הטיעון שהציג נציב תלונות הציבור ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, דוד רגב, במכתב תשובה לתושב ירושלים שהתלונן על אמירותיו הבוטות של שדרן רדיו ירושלים אלעד עמדי.

במכתב צוינו שתי אמירות, הראשונה שבהן נאמרה ב-31 למאי השנה וכוונה נגד המרצים באוניברסיטה העברית: "אתה יודע שיש בעברית הרבה מאוד אנשי סגל שהם ימנים שהם מפחדים לדבר כי הסגל הבכיר שם הוא שמאל קיצוני ומסוכן? אבל גם בזה נצטרך לטפל כמדינה מתוקנת כי השתלטו לנו פה גם על הלימודים, על האקדמיה", אמר עמדי.

"בעקבות פנייתך האזנתי לדבריו של השדרן", כתב רגב במכתב התשובה, "דבריו נאמרו במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנים לו. הגם שדבריו עוררו בחלקם אי נוחות, הם חסו במסגרת חופש הביטוי והיצירה ולא מצאתי כי הם היו מבזים ומשפילים".

אך רגב לא הסתפק באמירה הכללית הזאת והוסיף שלל קישורים לאתרי חדשות ובהם דיווחים על התבטאויות קשות של "בכירים באוניברסיטה העברית" ש"נאמרו במסגרת חופש הביטוי והיצירה". יצוין כי "בכירים באוניברסיטה העברית" אינם פועלים מכוח רישיון שידורים ואינם כפופים לכללי הרשות השנייה, וכי רגב אינו אחראי על פיקוח של הביטוי מחוץ לגבולות הגופים הכפופים לרשות.

אמירה נוספת שמבחינת רגב חוסה תחת "חופש הביטוי והיצירה" נאמרה על ידי עמדי ב-2 למאי השנה, לאחר הרשעתה של שוטרת מג"ב במעשי אלימות כלפי פלסטינית: "לוחמת שנתנה את חייה למדינה מאשימים אותה, וערבייה שהייתה חוצפנית לכאורה שמדברת איך שבא לה, כמו שערבים מדברים לשוטרים. אתם שמים לב (מחקה מבטא ערבי) למה מי אתה יא זבל יא אפס, מדברים ככה לשוטרים והם לא יכולים לעשות כלום. איבדנו את זה, את כל כוח ההרתעה, אם לא יחליפו כאן את השופטים, בגלל זה צריך את הרפורמה".

דוד רגב, נציב קבילות הציבור של הרשות השנייה (צילום: משה שי)

דוד רגב, נציב קבילות הציבור של הרשות השנייה (צילום: משה שי)

"האזנתי לתוכן עליו הלנת ומצאתי כי השדרן הביע את עמדתו בנושא במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנים לו ואשר במסגרתם הוא תומך ברפורמה המשפטית", כתב רגב, "והגם שחלק מדבריו עוררו אי נוחות לא מצאתי כי הם היו מבזים ומשפילים". רגב ציין כי למרות זאת, העיר לתחנה על הדברים הללו של עמדי, אך גם הפעם לא התאפק והוסיף: "לעניין זה אבקש לציין כי מתנגדי הרפורמה המשפטית מביעים מדי יום את עמדתם הנחרצת נגד הרפורמה וזאת בין היתר באמצעות ראיונות, הפגנות ועוד. הבעת עמדתם חוסה במסגרת חופש הביטוי והיצירה והיא לגיטימית לחלוטין".

בתגובה לדיווח על מכתב התשובה ב"הארץ", מסר רגב לכתבת שירה קדרי-עובדיה כי "מדובר בפונה שפנה מספר רב של פעמים כנגד התוכנית של עמדי וקבל על התבטאויות שלו. הפניות שלו נבדקו אחת לאחת ומצאתי על פי שיקול דעתי כנציב כי דבריו של עמדי חוסים במסגרת חופש הביטוי. כשהפונה המשיך בטענותיו וסירב לקבל את עמדתי (וזו זכותו המלאה) הצגתי בפניו דוגמאות לאמירות הפוכות מאמירותיו של עמדי הנוגעות למרצים באוניברסיטה העברית אשר גם הן חוסות במסגרת חופש הביטוי. מטרת הדוגמאות שצרפתי למענה הייתה להציג צדדים שונים של חופש הביטוי העוסקים באותו נושא שעליו הלין הפונה".

לאחרונה, בעקבות עשרות תלונות מצד אזרחים, פנו במרכז לנפגעי גזענות של התנועה הרפורמית והתנועה לטוהר המידות לרשות, שהיא הגוף המפקח על הרדיו האזורי בישראל, בדרישה לפתוח נגד עמדי בהליך הפרה. לטענתם, עמדי מתבטא באופן המהווה "הסתה חמורה לגזענות". התלונות הוגשו לרשות בין היתר בגין אמירות גזעניות וסקסיסטיות; גידופים נגד בכירי צה"ל, "שמאלנים", להט"בים וערבים; איומים על אוהדי כדורגל ועל נשיאת בית המשפט העליון.

כך, בינואר האחרון, עמדי התבטא באלימות כלפי אוהדי הפועל ירושלים בכדורגל ואמר "חלאות אנרכיסטיות… אני אוכיח לכולם למה יהיה שווה לי לשבת בבית סוהר על מישהו כמוכם. זה לא איום, זאת הבטחה". בעקבות הדברים הללו הוגשה נגד הרדיו ועמדי תביעת דיבה מצד הפועל ירושלים. ברדיו השעו את התוכנית של עמדי ליומיים, אך לאחר מכן הוא שב לעסקים כרגיל.

כחודש לאחר מכן, אמר עמדי בשידור כי שר המשפטים יריב לוין צריך לשלוח הביתה את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות באמצעות נבוט: "יאללה יריב, אסתר חיות עם נבוט". התבטאות זו ספגה גינויים וזכתה לסיקור נרחב, אך רק לאחר שבוע שבו המשיך עמדי לשדר החליטו ברדיו להשעות אותו. הפעם, לחודש וחצי.

להורדת הקובץ (PDF, 229KB)