פגישת ההיכרות בין ד"ר יפעת בן-חי-שגב, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין, לבין שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת שמינה ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, אינה מופיעה ביומן של בן-חי-שגב שנחשף לציבור בעקבות בקשת חופש מידע. את הבקשה הגישה עמותת "הצלחה" באמצעות עו"ד אלעד מן, לשעבר יו"ר עמותת "העין השביעית".

פילבר, מהאנשים המקורבים לנתניהו שהפך עד מדינה נגדו ב"תיק 4000", העיד כי נפגש עם בן-חי-שגב טרם כניסתו הרשמית לתפקיד, בקפה קפית שבפתח-תקווה, עיר מגוריו. תוכן הפגישה הוא חלק ממארג הראיות והעדויות בתיק השוחד, בו נאשמים נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' כי רקמו ביניהם עסקה עבריינית: האלוביצ'ים ירתמו את אתר "וואלה" שבבעלותם לאינטרסים של נתניהו ומשפחתו ואילו נתניהו יעניק הטבות רגולטוריות לחברת בזק שגם היא בבעלותם.

אחת מאותן הטבות נגעה לאישור עסקת בזק-yes, שהיתה שווה מאות מיליוני שקלים לאלוביץ'. אחד האישורים שנצרכו כדי להשלימה היה של מועצת הכבלים והלוויין בראשותה של בן-חי-שגב. פילבר העיד כי בפגישה, שנערכה ככל הנראה ב-31 במאי 2015, אמר לבן-חי-שגב כי נתניהו ביקש ממנו לקדם את עסקת בזק-yes. גם בן-חי-שגב אישרה בעדותה כי למיטב זיכרונה אמר לה פילבר באותה פגישה שנושא קידום עסקת בזק-yes נמצא "בעדיפות גבוהה" אצל נתניהו.

רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, ובעל השליטה לשעבר בבזק שאול אלוביץ' (צילומים: מארק ישראל סלם ופלאש 90)

רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, ובעל השליטה לשעבר בבזק שאול אלוביץ' (צילומים: מארק ישראל סלם ופלאש 90)

מדובר היה בהיפוך המדיניות שהנהיג שר התקשורת שקדם לנתניהו, גלעד ארדן. הלה עיכב את קידום עסקת בזק-yes במכוון, כדי לייצר מנוף לחץ על בזק, המפוקחת הגדולה והמרכזית של המשרד. הלחץ נועד לגרום לתאגיד התקשורת הענק להואיל בטובו למלא את חלקו במדיניות הדגל של המשרד באותה תקופה, רפורמת השוק הסיטונאי, שנועדה לפתוח לתחרות את שוק הטלפון הקווי בישראל ולהיטיב עם הציבור ששילם לבזק מדי שנה לפחות מיליארד שקל ברווח עודף.

ב-2015, אחרי שנתניהו נבחר שוב לראשות הממשלה ולקח לעצמו גם את תיק התקשורת, הוא פיטר בשיחת טלפון את המנכ"ל אבי ברגר, איש מקצוע בתחום של תשתיות תקשורת, ומינה במקומו את מנהל הקמפיין שלו, פילבר. זה האחרון שינה מקצה לקצה את המדיניות של ארדן: האיץ את אישור עסקת בזק-yes כך שתאושר במועד שרצה בו אלוביץ', ומאות מיליוני שקלים עברו מהחברה הציבורית בזק לחברה הפרטית של אלוביץ', יורוקום. בהמשך עיכב פילבר את רפורמת השוק הסיטונאי והביא לכך שאלוביץ' ימשיך ליהנות במשך שנים מרווחי עתק עודפים.

רמת תיעדוף גבוהה

אלוביץ' שאף לקבל את אישור העיסקה עד ה-23 ליוני אותה שנה, שכן לאחר מועד זה יכול היה דירקטוריון בזק לחזור בו מאישורו את העיסקה. ככל שהמועד התקרב, הואץ הליך האישור על-ידי מקורבו של נתניהו. יומנה של בן-חי-שגב משרטט את מעורבותה של יו"ר המועצה בקידום אישור ההליך.

העדות הראשונה לכך ביומן בן-חי-שגב מופיעה ב-19.3.15, שם רשומה פגישה בהשתתפות רון אילון, מנכ"ל yes, בנושא "העברת מניות יס מיורוקום לבזק". בפגישה השתתפו, לפי היומן, גם הרן לבאות, סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, דנה נויפלד, יועמ"ש משרד התקשורת ומנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר.

שבוע לאחר מכן, ב-25.3, יצא מלשכת השר נתניהו מכתב רשמי שבו ביקש מבן-חי-שגב להתניע את בדיקת המועצה לאישור עסקת בזק-yes. למחרת, ב-26.3, נקבעה לבן-חי-שגב פגישה נוספת עם אילון בקשר ל"בקשת יס למיזוג פיננסי", הפעם בהשתתפות אנשי משרדה עו"ד דודו קובסניאנו, היועץ המשפטי של המועצה ועו"ד טל איזנפלד-סביר, העוזרת הראשית ליועץ המשפטי.

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד מדינה במשפט המו"לים, מגיע ליום הראשון של חקירתו הנגדית בידי סניגורי נאשם מס' 1, בנימין נתניהו; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: אורן בן-חקון)

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד מדינה במשפט המו"לים, מגיע ליום הראשון של חקירתו הנגדית בידי סניגורי נאשם מס' 1, בנימין נתניהו; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: אורן בן-חקון)

ב-16.4 השיבה בן-חי-שגב במכתב משלה לשר התקשורת נתניהו ובו כתבה כי בהמשך למכתבו הנחתה את הגורמים המקצועיים במועצה לטפל בהקדם בבקשה וקבעה לכך רמת תיעדוף גבוהה. ב-21.4 נרשמה ביומן של בן-חי-שגב פגישה נוספת בנוגע ל"בקשת יס", כשהפעם לצד הצוות המשפטי של המועצה השתתפו בה גם רונן אברמסון, מנהל אגף פיקוח ובקרה במועצה וריקי ויסמן, מ"מ ממונה כלכלה במועצה.

ב-27.5, מיד לאחר טקס הפרידה ממנכ"ל משרד התקשורת היוצא אבי ברגר, נרשמה ביומן של בן-חי-שגב פגישה עם ערן הורן מחברת עדליא, החברה שנבחרה לספק בסופו של דבר את חוות הדעת הכלכלית שתומכת באישור המועצה את עסקת בזק-yes.

עד המדינה ניר חפץ בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 7.12.2021 (צילום: יונתן זינדל)

עד המדינה ניר חפץ (צילום: יונתן זינדל)

ב-31.5.2015, כשבוע לפני שנכנס רשמית לתפקידו, שלח פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת המיועד, לבן-חי-שגב מסרון ובו הוא מיידע אותה כי עדכן את איתן צפריר, ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, שבכוונתו להיפגש איתה בערבו של אותו היום. למחרת, ב-1.6.15, כתב פילבר לניר חפץ, אז דובר ראש הממשלה נתניהו וכיום עד מדינה נוסף בהליך הפלילי נגדו, כי נפגש עם בן-חי-שגב.

הפגישה בין השניים, שבה לפי עדותם אמר לה המנכ"ל המיועד כי ראש הממשלה נתניהו מעוניין בקידום אישור העסיקה, נערכה לפיכך ב-31.5. אולם, כאמור, ביומן של בן-חי-שגב אין לה כל זכר. הפגישה הראשונה ביומן עם פילבר נערכת ב-11.6, בלשכת מנכ"ל משרד התקשורת.

קובסניאנו, בחקירתו במשטרה, העיד כי הופעל עליו "לחץ גדול מאוד מצד יו"ר המועצה" לאשר את עסקת בזק-yes, וכי הופעל עליו "לחץ מאוד-מאוד כבד" כדי שניתן יהיה למנות יועץ כלכלי חיצוני שיטפל בבקשת המיזוג של בתי החברות ויאשר אותה במהירות, עד סוף יוני 2015, המועד הסופי שבו האלוביצ'ים נזקקו לאישור. בהמשך תיאר היועץ המשפטי של המועצה את התערבותה של היו"רית בהליך בחירת היועץ החיצוני.

ב-15.6, יום אחרי שהסתמן כי חברת עדליא היא זו שתזכה במכרז, ובאופן יוצא דופן תצטרך לכתוב בתוך ימים בודדים את חוות הדעת הכלכלית לאישור המועצה את העסקה, קיימה בן-חי-שגב שיחת ועידה טלפונית בנוגע לחוות הדעת הכלכלית הנדרשת בהשתתפות מימון שמילה, סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד התקשורת, עו"ד נויפלד ופילבר. כך לפי יומנה.

יפעת בן-חי-שגב, לשעבר יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, באחד מימי עדותה במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 13.12.22 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

יפעת בן-חי-שגב, לשעבר יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, באחד מימי עדותה במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 13.12.22 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

ב-17.6, יום אחרי שאושרה סופית הבחירה בחברת עדליא, בן-חי-שגב נפגשה שוב עם מנכ"ל החברה הורן. יומנה מלמד עוד כי ב-21.6 התקיימה ישיבה רבת משתתפים במשרד המועצה, בהשתתפות בין היתר מנכ"ל yes אילון, סמנכ"ל הרגולציה בחברה מיכל רפאלי-כדורי, עו"ד עופר ויסוקר, סמנכ"ל הייעוץ המשפטי של חברת yes, אנשי המועצה ומנכ"ל עדליא הורן.

למחרת, ב-22.6, התקיימה פגישה נוספת של בן-חי-שגב עם מנכ"ל עדליא וב-23.6, היום האחרון שבו ניתן היה לאשר את העסקה מבחינת דירקטוריון בזק, אישרה המועצה את עסקת בזק-yes. "הר הבית בידינו! אושר", כתבה בן-חי-שגב לפילבר. בו ביום מאשר גם השר נתניהו את העסקה, והקופה המדוללת של יורוקום, החברה הפרטית של אלוביץ', מתעשרת במאות מיליוני שקלים.

לעיון ביומן המלא

להורדת הקובץ (PDF, 9.1MB)