תביעה שהגישה שרת התחבורה מרב מיכאלי נגד עיתונאי ערוץ 14 שמעון ריקלין היא תביעת סרק שנועדה להשתיקו, כך טוען ריקלין בכתב הגנה שהגיש לבית-המשפט. לפי ריקלין, זו "תביעה אשר כל מטרתה להפעלת מנוף לחץ על עיתונאי, להחריש דעותיו ועד הרתעת התקשורת מהצד הימני של המפה הפוליטית מלבצע תפקידה".

ב-22.3.22, על רקע פיגוע טרור שהתרחש בבאר-שבע שבו נרצחו ארבעה ישראלים, צייץ ריקלין בחשבון הטוויטר שלו את המילים הבאות: "מרב מיכאלי בתגובה לפיגוע: למה הרגו את המחבל? אובדן חיים מצער".

בעקבות הציוץ הגישה השרה מיכאלי, באמצעות עורכי-הדין דור ליאונד ורם פרייס-סיטון, תביעת דיבה בסך 300 אלף שקלים נגד ריקלין. השרה מיכאלי טענה כי "ניצול ציני של הירצחם של אזרחים ישראלים בפיגוע, על ידי הטעיית הציבור בכוונת מכוון, כדי להפוך את התובעת לבוגדת ואויבת העם, הוא מעשה נבלה, העולה כדי התרת דמה של התובעת".

צילום ציוץ של שמעון ריקלין, כפי שצורף לכתב התביעה של מרב מיכאלי

לדברי השרה מיכאלי, לאחר הפיגוע בבאר-שבע דווקא גינתה בחריפות את המעשה, ועוד טענה כי הנזק שנגרם לה בגין הציוץ של ריקלין "הוא עצום ומלוא היקפו טרם התברר".

ריקלין טוען להגנתו, באמצעות עו"ד אושרת לוי, כי הציוץ כולל "דברי ביקורת, בדרך של סאטירה פוליטית" וכי הדברים נכתבו "כחלק מסדרת ציוצי/פרסומי ביקורת על ממשלה מכהנת וזרועות האכיפה שבשליטת הממשלה". ריקלין מפנה בהקשר זה לסדרה של ציוצים מאותו היום שבו סנט במילים דומות בין היתר בעיתון "הארץ", במשטרה, במרצ, באיילת שקד, בנפתלי בנט וביאיר לפיד על תגובותיהם כביכול לפיגוע בבאר-שבע.

עוד טוען ריקלין להגנתו כי תוכן הציוץ הסאטירי שלו התבסס על דעותיה, מעשיה והצהרותיה של השרה מיכאלי. בין היתר הוא מפנה להתבטאויות שלה מן העבר כגון "יום העצמאות שלי השנה הוא בסימן הנכבה" וכן "אני חושבת שנשים לא צריכות לשלוח את הילדים לצבא".

"הדברים שנכתבו בסאטירה משקפים את דעותיה לשון המעטה, היא אכן מביעה דאגה לא פעם לאויבות ולאויבי ישראל – שמרבים הם מתושבי עזה והרשות הפלסטינית [כך במקור]", נטען בכתב ההגנה.

"התובעת אינה יכולה להאשים את הנתבע כמי שייצר כנגדה דה-לגיטימציה", טוען ריקלין, "היא יכולה להאשים אותו בהיותו עיתונאי שתפקידו לבקר את נבחרי הציבור והעומדים בראשה וכך עשה – גם באמצעות סאטירה פוליטית".

עוד מציין ריקלין כי מיד עם היוודע דבר התביעה, ועוד לפני שקיבל לידיו את כתב התביעה, הוא מחק את הציוץ מיוזמתו.

22001-05-22