ממשלת בנט-לפיד אישרה להקצות 100 מיליון שקל לארגון שהקימה ממשלת נתניהו כדי לבצע בשמה "פעילויות תודעת המונים" תוך טשטוש העובדה שמדובר בזרוע הסברתית של מדינת ישראל. הארגון, שנקרא עם הקמתו "קלע שלמה" ובהמשך שינה את שמו ל"קונצרט", אמור היה לשמש כמעין מוח שיזרים משימות וכסף ממשלתי לארגונים אזרחיים בחו"ל, בעיקר בארצות-הברית, ולהילחם כך ב"דה-לגיטימציה" של ישראל. סדרת כתבות של "העין השביעית" חשפה את הכישלון המתמשך של הארגון והגוף הממשלתי שאמור היה להפעיל אותו ולפקח עליו, המשרד לנושאים אסטרטגיים.

על-פי התוכנית המקורית של ממשלת נתניהו, "קלע שלמה" אמור היה לחלוש על סכום עצום של למעלה מרבע מיליארד שקל – 128 מיליון שקל מתקציב המדינה, שהובטחו לארגון בתנאי שיגייס סכום זהה ממקורות חיצוניים. ואולם, על-פי נתונים עדכניים של משרד החוץ גיוס הכספים נכשל והניב פחות מ-20% מהסכום המצופה. אחת הסיבות לכך היא שארגונים אמריקאים שאמורים היו להשתתף במימון חששו לקבל כסף ממשלתי ישראלי משום שהדבר היה כרוך בהכרזה עליהם כ"סוכנים זרים", מעמד חוקי שהיה מגביל את פעילותם ומחייב אותם לפעול בשקיפות מוגברת.

"קלע שלמה" לא הוקם כגוף ממשלתי, אלא כחברה לתועלת הציבור שרוב בעלי המניות שלה הם בכירים לשעבר בגופים ממשלתיים ובמערכת הביטחון. מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים לשעבר, רונן מנליס, אמר ב-2020 כי השימוש ב"קלע שלמה" כמתווך נועד לרכך את החשש של הארגונים הזרים שאמורים היו לבצע פעולות בשם ממשלת ישראל. "ההבנה היתה שיהיה להם יותר קל לבוא מול חל"צ אזרחי מאשר מול פעולה שממשלת ישראל עומדת מאחוריה", הסביר המנכ"ל לשעבר בדיון בכנסת. "בסוף אתה רואה העברה בנקאית מחל"צ, ולא העברה בנקאית מממשלת ישראל. זה הרעיון".

אחרי שלוש שנות פעילות, במשרד לנושאים אסטרטגיים הגדירו את "קלע שלמה" כ"מיזם שלכל הפחות לא מימש את חזונו". כעת יקבלו אנשיו הזדמנות שנייה תחת השר לפיד וסגנו עידן רול

בפועל, כאמור, המעקף נכשל. בקיץ 2021 נסגר המשרד לנושאים אסטרטגיים, וסמכויותיו הועברו למשרד החוץ בראשות השר יאיר לפיד. בזירה הדיפלומטית העריכו אז שלנוכח הכישלון של "קלע שלמה" גם אפיק הפעילות הזה ייסגר. ואולם, לפיד האריך את תוקף ההתקשרות עם הארגון עד סוף השנה שעברה, ולאחר מכן עד מרץ 2022. אתמול (23.1) בישיבת הממשלה הצביעו השרים בעד הארכת הפרויקט עד סוף 2025.

ראש הממשלה נפתלי בנט, בהודעה שהופצה לאחר תום הישיבה, מסר ש"האנטישמיות בימינו לובשת ופושטת צורות. האנרגיה הזאת כיום, של שנאה ליהודים, מופנית פעמים רבות למדינת היהודים. חובתנו כמדינת ישראל לחשוף אותה גם כשהיא בתחפושת ולהילחם בה".

על-פי התכנון, הגורם הממשלתי שיופקד על המשימה הוא עידן רול, סגן שר החוץ וחבר מפלגת יש-עתיד. הסכום שהוקצב לכך, 100 מיליון שקל לארבע שנים, לא יועבר אוטומטית. בדומה להסדר הקודם, גם כעת על כל סכום שיועבר בפועל ל"קלע שלמה" יידרשו אנשי הארגון לגייס סכום זהה ממקורות חיצוניים. כישלון בגיוס הכספים יוביל לסגירת הברז הממשלתי.

זהותם של רוב הגורמים הספציפיים שתרמו מכספם למיזם עדיין אינה ידועה. אנשי "קלע שלמה" והשר לנושאים אסטרטגיים לשעבר, גלעד ארדן, סירבו בעבר למסור את זהות הגורמים שתרמו לפרויקט, ובדיווחים שמסר הארגון לרשם החברות מופיע מידע חלקי בלבד.

עידן רול, סגן שר החוץ. אוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל)

עידן רול, סגן שר החוץ (צילום: יונתן זינדל)

חלק ניכר מהכספים שגויסו הועברו באמצעות קרנות כלליות, באופן שמונע את זיהוי התורמים הספציפיים של "קלע שלמה". הגוף העיקרי שדרכו הועברו התרומות הוא "הקרן המרכזית לישראל" (The Central Fund of Israel), קרן אמריקאית שמזוהה עם מימון גופי ימין ישראליים ומעורבת בין היתר במימון ארגונים דוגמת "אם תרצו", "נשים בירוק" ו"חננו", עמותה שמעניקה סיוע כלכלי ומשפטי למחבלים יהודיים וחשודים בביצוע פשעי שנאה נגד ערבים. מאז 2017 ועד סוף 2020 העבירה הקרן המרכזית ל"קלע שלמה" קרוב ל-18 מיליון שקל. נתוני 2021 טרם נמסרו.

גופים אחרים שהשתתפו במימון הפעילות הם הארגון האמריקאי Christians United for Israel של הכומר האוונגליסטי ג'ון הייגי, ממעריציו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שהשיק עם "קלע שלמה" פרויקט להטסת משלחות לישראל. ארגון נוצרי אחר שמופיע כתורם במסמכי "קלע שלמה" הוא Israel Christian Nexus, שמונהג בידי איש דת בשם רוברט סטרנס.

גוף נוסף ששיתף פעולה עם "קלע שלמה" הוא קרן בראשית, שהוקמה על-ידי קבוצה של בעלי הון יהודים ממוצא רוסי. ב-2020 העניקה קרן בראשית פרסים כספיים לשורה של ארגונים שנכללים ברשת ההשפעה שהקים המשרד לנושאים אסטרטגיים, במה שנראה כמעין קיצור דרך להעברת תקציבים ממשלתיים. המשרד הממשלתי נטל חלק במימון הפרסים, שהסתכמו בכ-5.7 מיליון שקל.

על-פי הצהרת הכוונות המקורית של המשרד לנושאים אסטרטגיים, הכסף שגויס למען "קלע שלמה" נועד לשמש לניהול מערכה מקוונת שתשנה את השיח הפוליטי על ישראל ברחבי העולם. במשרד הסבירו בתחילת הדרך שכדי להצליח במשימה דרוש שיח "חוץ ממשלתי" ו"מיצוי [של] חוכמת ההמון", לצד פיתוח "כלים חדשים למאבק בדה-לגיטימציה לישראל". הכישלון בגיוס הכספים מנע את מימוש התוכנית במלואה, ואחרי שלוש שנות פעילות במשרד הגדירו את "קלע שלמה" כ"מיזם שלכל הפחות לא מימש את חזונו". כעת יקבלו אנשיו הזדמנות שנייה תחת השר לפיד וסגנו עידן רול.