השר לשעבר אריה דרעי הגיש תביעת דיבה בסך 400 אלף שקלים נגד העיתונאי בן כספית. התביעה הוגשה נגד כספית בלבד ולא נגד עיתון "מעריב" שבו פורסמו הדברים שבגינם הוגשה התביעה.

לפני כעשרה ימים, בגיליון סוף השבוע של "מעריב", הופיעה בטורו של כספית חטיבה על דרעי, שבה תיאר אותו כ"עבריין מורשע שדמם של 45 נספי אסון מירון מרוח על ידיו". בגין משפט זה הגיש דרעי, באמצעות עו"ד אילן בומבך (התובע את "העין השביעית" בהליך נפרד), תביעת דיבה.

"לא רק שהנתבע הלבין את פניו של התובע", נטען בכתב התביעה, "אלא הוא גם 'שפט' אותו. שכן בחודשים האחרונים דנה בעניין ועדת חקירה ממלכתית ששומעת עדים מעדים שונים והיא אמורה להכריע בדבר אחריותו של אדם זה או אחר לאסון. במילותיו אלה, התערב הנתבע בגסות בהליך משפטי תלוי ועומד, מתוך כוונה ברורה להשפיע שלא כדין על ועדת החקירה". בנוסף מציין דרעי כי כספית לא ביקש את תגובתו טרם פרסם את הטור.

בתביעה קובל דרעי בין היתר על כך שכספית הגדיר אותו "עבריין מורשע" אף ש"ריצה את עונשו כבר לפני כמעט 20 שנים ושב מאז לחיים הפוליטיים בישראל". השימוש במונח זה, טוען דרעי, "מלמד על כוונה יתרה לפגוע" בו. כידוע, בימים האחרונים חתם השר דרעי על עסקת טיעון במסגרתה יודה בעבירות מס, ישלם קנס, יקבל מאסר על תנאי ויתפטר מהכנסת.

בעקבות פרסום הטור שיגר דרעי לכספית מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים. בתגובה הציע כספית, באמצעות עו"ד רז בן-דור, כי "הרבה לפני משורת הדין", הוא יפרסם הבהרה "בטור שישי הקרוב, כי הדברים שפורסמו משקפים את דעתו ופרשנותו האישית בלבד ואינם מתיימרים לחרוץ דין ובלבד שבכך יבוא הענין לסיומו". דרעי לא הסכים לכך.

כספית בכל זאת התייחס לפרשה בטורו מיום שישי האחרון וכתב: "אריה דרעי רתח ממשפט שפורסם כאן בשבוע שעבר, שלפיו, על פי דעתו של הכותב, דמם של הרוגי מירון מרוח על ידיו. משפט שבא לשקף את דעתי הפרטית ולא עובדה כלשהי. משפט שהתגבש בראשי בעקבות מעקב אחר העדויות הנשמעות בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון".

בהמשך הטור הוסיף כספית: "נדמה לי שהמסקנה שאליה הגעתי לגיטימית וחוסה בגבולות חופש הביטוי והדעה. ייתכן שהשפה הייתה ציורית מדי. הדם מרוח וגו'. בתכל'ס, הכוונה ברורה: על פי העדויות עד כה, אריה דרעי, לעניות דעתי שאינה קובעת, הוא אחד האשמים באסון מירון".

דרעי מציין בתביעתו כי בטור ההמשך שב וקבע כספית כי דרעי הוא שאחראי לאסון כשכתב שמהעדויות שנשמעו עד כה בפני הוועדה "עולה בוודאות שהדחיפה לקיומה של הילולת מירון במתכונת הרגילה שלה, ללא הגבלות כלשהן, הגיעה מדרעי". לדבריו, הטור השני "רק החמיר עוד יותר את הפגיעה הקשה" בו.

לטענת דרעי, לכספית לא עומדת הגנת "אמת דיברתי" שכן דרעי "לא התעסק כלל בנושאי הבטיחות, אלא עסק בעניין קיומה של ההילולה וההכנות המקדימות לה, מתוקף תפקידיו הנוספים כאחראי הטיפול בקורונה במגזר החרדי וכחבר בקבינט הקורונה". בנוסף טוען דרעי כי לכספית לא עומדת גם הגנת תום הלב, שכן לא ביקש את תגובת דרעי והשתמש "בלשון חריפה ומשתלחת". יצוין כי במסגרת ועדת החקירה אכן נשמעה עדות לפיה שר הפנים דרעי הכתיב את התנהלות המשרד לשירותי דת בקשר להילולה במירון.

לפי כתב התביעה של דרעי, "המשמעות היחידה של דברי הנתבע, הינה שהתובע אשם במוות המוני של יהודים תמימים. אין בחוק איסור לשון הרע כל סעיף המאפשר התבטאות כזו [...] במילים אלה שפרסם הנבתע, הוא התיר את דמו של התובע".

מלבד פיצוי בסך 400 אלף שקלים דורש דרעי מביהמ"ש לחייב את כספית לפרסם הודעת תיקון או הכחשה בעיתון "מעריב" ובחשבון הטוויטר האישי שלו אשר "תהלום את חומרת הפרסומים הדיבתיים ואת תפוצתם".

56450-12-21: