עיתון ואתר "דה מרקר" פרסמו ממצאי סקר שנערך בקרב יהודים בלבד, אף שהסוגיה שבחן רלוונטית ליהודים וערבים גם יחד, ודיווחו על הממצאים כאילו הם מייצגים את כלל האוכלוסייה.

תחת הכותרת "זכויות יוצרים? אתר סדרות צמח לסרטים – וחצי מהישראלים צופים בתוכן פיראטי" פורסמה השבוע (9.12) כתבתה של רפאלה גויכמן בעיתון ובאתר "דה מרקר". בכתבה נכללו ממצאי סקר שנערך עבור בחירת זכויות היוצרים זיר"ה באמצעות חברת פאנלס, על הרגלי הצפייה בתכנים פיראטיים. לפי הנכתב בגוף הכתבה הסקר התבסס על "מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית".

סקרי אפרטהייד, כלומר סקרים שמפלים קבוצת אוכלוסייה ללא הצדקה עניינית, אסורים לפי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות.

"דה-מרקר", 9.12.21

שתי ערכאות בבית-הדין לאתיקה של המועצה קבעו כי מדובר בנוהג פסול ובעל השלכות מסוכנות. "כללי האתיקה משמיעים בקול גדול שחופש העיתונות אינו החופש לפרסם דברים המדירים קבוצה מסוימת, ובפרט לא קהילה, עדה או מיעוט", פסק בית-הדין לאתיקה. "[...] כאשר הסקר רלבנטי לכלל הציבור, יש לערוך אותו בקרב כלל הציבור".

בית-הדין לאתיקה, על שתי ערכאותיו, הדגיש כי אין הבדל בין פרסום סקר מפלה שיזם העיתון לבין פרסום סקר מפלה שיזם גורם חיצוני. "העובדה שהסקר נערך על-ידי גורם אחר אינה פוטרת את העיתון מלהגיש לציבור שירות מקצועי, הוגן ואחראי, ולפעול בזהירות ראויה", קבע בית-הדין לאתיקה. "[...] פרסום חוזר ונשנה של סקרים שערכו צדדים שלישיים רק בקרב ציבור מסוים, עשוי לגרום להדרה של ציבורים אחרים. יש לדווח על סקרים שערכו צדדים שלישיים בקרב ציבור מסוים למרות שהיה עניין לערוך אותם בקרב כלל הציבור במקרים חריגים, שבהם יש עניין בפרסום, ותוך מסירת מלוא המידע לקוראים (ואף צירוף דברי ביקורת)".

גם ניסוח מטעה של הכותרת אסור על פי כללי האתיקה של מועצת העיתונות. "עובדת עריכת הסקר רק בקרב אוכלוסייה יהודית הינה עובדה מהותית אשר חייבת להיות מובאת לידיעת הקורא כבר בכותרת כדי למנוע הטעייה", קבע בעבר בית-הדין לאתיקה.

עורכת "דה מרקר" סיוון קלינגבייל מסרה בתגובה: "לצערי אתה צודק. מדובר בטעות שנעשתה בתום לב ובניגוד למדיניות מערכת 'דה-מרקר'".