האם עורך דין בשם רונן אבניאל הציג את עצמו באופן שקרי כנציג בישראל של ארגון המתות החסד השוויצרי דיגניטאס, גבה שכר טרחה מופרז של רבע מיליון שקל מחולים סופניים, שיקר ללקוחותיו בקשר לעלות האמיתית של השירות, דחק בהם להמית את עצמם על מנת שיוכל לגבות את שכר הטרחה, ושמר אצלו את הכסף גם כשהחולים נפטרו באופן טבעי לפני שהושלם ההליך? והאם אותו עורך דין גם מנצל נכים וחולים הפונים אליו על מנת להסדיר את זכויותיהם בביטוח הלאומי, ומחתים אותם על הסכמי שכר טרחה מנופחים ולא חוקיים?

שאלות אלה יתבררו בשנים הקרובות בבית המשפט, אם עו"ד אבניאל לא ימשוך תביעת מיליונים שהגיש או יתפשר - כפי שאכן קורה בחלק גדול מהתביעות - עם הנתבעות. הנתבעות, שעו"ד אבניאל שילם אגרה של 37.5 אלף שקל על מנת לתבוע מהן פיצוי גבוה במיוחד של שלושה מיליון שקלים, הן חדשות 12 ("חברת החדשות הישראלית"), חברת קשת (הבעלים של חברת החדשות) וכתבת חדשות 12 אדוה דדון, שהגישו היום (4.4) את כתב הגנתן.

שלושה פרסומים עומדים בבסיס התביעה. הכתבה ראשונה שודרה בחדשות 12, הפרסומים האחרים בתוכנית הבוקר של קשת, בהגשת ניב רסקין. הכתבה הראשונה שודרה כבר באוקטובר 2018, והציגה את עו"ד אבניאל כמי שמתפרנס מעושק חולים סופניים. שני הפרסומים הנוספים שודרו בתחילת ינואר השנה, ומיד לאחר שידורם הגיש אבניאל את התביעה.

מדוע תבע אבניאל רק כעת? בכתב התביעה טוען אבניאל כי בעקבות ראיון מקדים שערכה עימו דדון לקה ב"התקף לב חריף" שמנע ממנו הגשת תביעת דיבה ובגינו אף משך את הבקשה לצו מניעה נגד שידור התחקיר. אבניאל אף מצרף לכתב התביעה מסמך רפואי שיתמוך בכך, אולם שם נכתב רק כי הוא התלונן על כאבים בחזה הבדיקה מצאה דווקא "מצב כללי יציב".

כתב ההגנה מוסיף פרטים נוספים. לפי כתב ההגנה, חברת החדשות הציגה לביהמ"ש, ממנו התבקש צו המניעה, עובדות והוכחות מוצקות לאמיתות התחקיר, זאת בעוד אבניאל כלל לא התייצב לדיון, וגם בהמשך לא מסר ראיות כלשהן שיפריכו את טענות חברת החדשות.

כך או כך, נראה שהתחקיר של חדשות 12, למרות שכתב התביעה מפליג בהשפעתו על המוניטין של עו"ד אבניאל, לא קיפח לגמרי את עסקיו. כך, בינואר 2021, חזרה דדון לעסוק באבניאל, הפעם בתוכנית הבוקר, כשהיא מציגה טענות קשות של לקוחות של אבניאל. הפעם, לא חולים סופניים והמתות חסד יקרות באופן מופרז, אלא נכים וחולים המעוניינים בעזרה למיצוי זכויותיהם בביטוח הלאומי וטוענים כי העמלה שנגבתה מהם היתה גבוהה באופן לא חוקי.

עו"ד רונן אבניאל מתועד במצלמה נסתרת בתחקיר חדשות 12 (צילום מסך)

עו"ד רונן אבניאל מתועד במצלמה נסתרת בתחקיר חדשות 12 (צילום מסך)

כך מתאר אבניאל בכתב התביעה את הפרסומים בגינם נתבע: "הכתבה הוכתרה תחת הכותרת הדיבתית במיוחד - 'תחקיר מיוחד - עורך הדין שמנצל חולים סופניים. במסגרת כתבה זו, הוצג התובע כ'מעאכר' אשר גובה סכומי עתק מחולים סופניים, ופועל בשל בצע כסף. כך נטען בין, בין היתר, כי התובע 'מנצל חולים סופניים' ו'מפעיל לחץ לסגור את העסקה'".

גם בכתבות הנוספות, ובפרסומים באתר mako ובחשבונות המדיה החברתית של חברת החדשות, התפרסם כי עו"ד אבניאל "עושק חולים בשעתם הקשה", מנצל את בורותו ותמימותו של הציבור בעניינים אלה ו"מעודד חולים לסיים את חייהם". אבניאל גם טוען שלחברת החדשות ולקשת 12 יש אחריות לתגובות השליליות נגדו בשובלי הפרסומים ברשתות החברתיות (בין היתר טוען אבניאל בטעות כי ניתן "להסיר" תגובות בטוויטר).

אבניאל מכחיש אחת לאחת את כל הקביעות הללו לגביו, ואף מוסיף כי הוא אינו גובה מלקוחותיו עמלה מנופחת ומספק פירוט של עלות המתת חסד בשווייץ (השירות אותו הוא מתווך ללקוחותיו). לפי אבניאל, בעוד הכתבת דדון טענה כי העלות עומדת על 40 אלף שקל ולכן רבע מיליון השקלים שהוא גובה הם סכום מופרז ומנופח, הרי שבמציאות העלות עומדת על לפחות 125 אלף שקל ובפועל אף יותר מכך, וכי הרווח שנותר לו עומד על 35 אלף שקל.

חברת החדשות וקשת מציגים בכתב ההגנה חישוב אחר, ואף מצרפים עדויות מעדויות שונות לאמיתות טענותיהן. למשל, שיחה עם נציג דיגניטאס בשווייץ ועדות ממוסמכת של לקוחות של דיגניטאס בקשר לעלות השירות. "כתבת התחקיר נסמכה על תחקיר עיתונאי מקיף ביותר", נכתב בכתב ההגנה, המפרט את הפעולות השונות, כולל צילום במצלמה נסתרת של פגישה בין אבניאל לבין לקוחה וצילום הפגישה של דדון ואבניאל בה "התובע תועד כשהוא נקלע לסבך שקרים".

מבחינה משפטית, טוענות חברת החדשות וקשת בין היתר כי הפרסומים מוגנים על פי חוק לשון הרע, וזאת משום שמדובר בפרסומים על הליכים משפטיים, משום שהם נכונים ויש בהם עניין ציבורי רב, ומשום שהיתה זו חובתם העיתונאית לפרסמם.

"התביעה נעדרת כל בסיס משפטי ומטרתה אחת - להשתיק את הביקורת כלפי התובע", מסכמות הנתבעות את הגנתן.

את אבניאל מייצג עו"ד תום שנפ. את הנתבעות מייצגים עורכי הדין ישגב נקדימון, דקלה בירן ונוי הדר.

32561-01-21

* * *

לעיון בכתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 5.4MB)

לעיון בכתב ההגנה

להורדת הקובץ (PDF, 1.75MB)