שנים ארוכות של עימותים חיצוניים ומלחמת אזרחים הובילו את דרום-סודאן, המדינה הצעירה בעולם, למשבר קיומי מתמשך. בתקשורת הישראלית ממעטים לעסוק בנעשה ביבשת אפריקה, אולם לאחרונה נמצאה עיתונאית שגילתה עניין בנעשה בדרום-סודאן, או כך לפחות חשבה ליאת בירון, שנמצאת שם בימים אלה כדי להעניק סיוע הומניטרי לתושביה.

לפני ימים אחדים פרסמה בירון תצלום שלה ושל עמיתה שלה מדרום-סודאן, מסייעות לתושבים המקומיים. תחקירנית שהציגה את עצמה כעובדת בתוכנית שמגישים גלית גוטמן ויואב לימור בקשת 12 פנתה אליה ואמרה לה שהנושא נראה לה מעניין ושהיא תשמח לתאם איתה ראיון לתוכנית. בשיחה עם התחקירנית התבקשה בירון לשלוח תצלומים, כדי שיכלו ללוות את דבריה במשדר.

"שלחתי לה כמה תמונות שהיו לי", מספרת בירון בשיחה עם "העין השביעית". "של כפר שעבר הצפות מאוד קשות כתוצאה ממשבר האקלים".

לדברי בירון, ההצפות השנה בכפר שבו ביקרה היו קשות הרבה יותר מאשר בכל השנים האחרונות. הכפר כולו הוצף, בתים נהרסו, השדות התמלאו מים והתושבים לא יכלו לקצור את מעט היבול שגם בשנים רגילות מתקשה לקיים אותם.

"'זה לא מה שאנחנו מחפשים', היא אמרה לי. 'אנחנו רוצים שתדברי עלייך, אני חייבת שתשלחי לי תמונות, מצדי תשלחי לי תמונה שהיא לא מאפריקה ואנחנו נגיד שזה מאפריקה'"

"שלחתי לה את התמונות מהכפר ואמרתי לה שתוכל לשים אותן ברקע ואני אספר על מה שקרה ועל מה שאני עושה כאן. היא אמרה: 'זה לא מה שאנחנו מחפשים. אני רוצה שתשלחי לי תמונות שלך'. אני לא מרבה לצלם את עצמי, אני לא בטיול ספארי כאן. אני פה כדי לסייע, עם אוכלוסיות שחוו משבר כמו סכסוך מקומי, אסון הומניטרי, רעב ובצורת, ולא חסרים פה מקרים קשים. ניסיתי להסביר לה שיש לי כמה תמונות שלי אבל רציתי שיהיו תמונות שימחישו את מה שקורה. לא תמונות של ילדים אפריקאים רעבים, לא משהו סנסציוני, אלא תמונות שמראות את המציאות שבה אנשים חיים כאן. 

"'זה לא מה שאנחנו מחפשים', היא אמרה לי. 'אנחנו רוצים שתדברי עלייך, אני חייבת שתשלחי לי תמונות, מצדי תשלחי לי תמונה שהיא לא מאפריקה ואנחנו נגיד שזה מאפריקה'".

בשלב זה, מספרת בירון, הוכתה בהלם. אמנם היה לה ניסיון מפוקפק עם כלי תקשורת ישראלים שמדווחים על אפריקה, אבל לא חשבה שתיתקל בניסיון הטעיה כה בוטה. בירון נפרדה מהתחקירנית לשלום, ופרסמה בפייסבוק פוסט (פרטי) שבו גוללה את המקרה. 

"גיליתי שאני לא היחידה שחוותה יחס כזה מעיתונאים ישראלים", היא אומרת. "אפריקניסיטים ואפריקניסטיות כתבו לי שגם הם נתקלים בדיון יחסית שטחי כשזה מגיע לאפריקה. גם לי היו מקרים בעבר. למרות שהמומחיות שלי זה דרום-סודאן התקשרו אלי פעם ורצו שאתראיין על מדינה אחרת. כנראה שמבחינתם אפריקה זו מדינה, לא יבשת. בהזדמנות אחרת, כשהייתי פה ב-2016, פנו אלי כמה עיתונאים וכולם רק רצו שאדבר על החווייה שלי בלי להתעניין באמת במה שקורה לאנשים פה ולנשים כאן. אני מנסה לעזור לנשים מקומיות, לילדים, למוחלשים, אבל זה לא עניין אותם. הם רצו את הזווית הישראלית. נהיינו עם שחי בתוך עצמו".

אולי העיתונאים מנחשים שזה מה שהקהל שלהם רוצה?

"אבל הם גם מייצרים את המציאות הזו. לתקשורת יש הכוח לייצר ולשנות את המציאות, אם הם רק מראים את הזווית הישראלית אז זה מה שאנשים בישראל יראו. הם לא ילמדו בחיים על מה שבאמת קורה בדרום-סודאן. הם רק יראו את הזווית הישראלית או את הסיפור ההירואי-קולוניאלי, של אשה לבנה שהולכת להציל 'מסכנים באפריקה'. זה מבט מאוד פשטני, מבט שלא מכיר במורכבויות.

"אני משתפת פעולה פה עם הקהילה המקומית ויש פה נשים מדהימות ומספיק סיפורי גבורה שהם לא הסיפור שלי. הם עוברות פה הרבה יותר ממני. המציאות היומיומית של נשים בדרום-סודאן היא מציאות קשה והן מתמודדות עם זה יום-יום, אני לא רוצה להיות במרכז. הפעם זה הגיע לרמה שהייתי חייבת להגיד שזה לא יעבוד כי הם לא התעניינו בשום צורה במה שקורה כאן, פשוט לא דיבר אליהם ולא עניין אותם לסקר".

בתים הרוסים ושטחים חקלאיים מוצפים בעיירה בור, במדינת ג׳ונגליי בדרום סודן (צילום: ליאת בירון)

בתים הרוסים ושטחים חקלאיים מוצפים בעיירה בור, במדינת ג׳ונגליי בדרום סודן (צילום: ליאת בירון)

מדוברות קשת 12 נמסר בשם הפקת התוכנית: "במסגרת רצועת הצהריים של גלית ויואב אנחנו מעלים מדי יום ישראלי שגר בחו"ל כדי שיספר על שגרת הקורונה שלו במדינה. רצינו להעלות את ליאת כדי שבין היתר תספר על המיזם החשוב שלה. לאור חוסר הרצון שלה לשתף פעולה בהעברת תמונות אישיות החלטנו לוותר על האייטם והוא לא שודר".