התגייסות מהדהדת בארה"ב נגד חברת הריגול הישראלית NSO. שורה של ענקיות טכנולוגיה וארגוני זכויות אדם גדולים ביקשו להצטרף לתביעה של חברת פייסבוק נגד חברת הריגול הישראלית NSO. פייסבוק ו-ווטסאפ (שבבעלות פייסבוק) הגישה תביעה יוצאת דופן נגד NSO באוקטובר 2019, בטענה שתוכנות פריצה של NSO חדרו ל-1,400 חשבונות ווטסאפ של משתמשים ברחבי העולם, בהם למעלה ממאה עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומבקרי שלטון. NSO מכחישה את הדברים וטוענת כי היא מוכרת את נשק הריגול שלה לממשלות בלבד, ומגבילה את השימוש בו נגד פושעים וטרוריסטים בלבד.

שורה של תאגידי ענק מבקשים להצטרף לתביעה: חברות מיקרוסופט (ואיתה לינקדאין וגיטהאב), סיסקו ו-VMware. הארגונים המבקשים להצטרף לתביעה של פייסבוק הם אמנסטי אינטרנשיונל (שאנשי הסניף הישראלי שלו הגישו תביעה משלהם נגד NSO), הוועד להגנת עיתונאים (CPJ), המוסד לחופש האינטרנט, יוזמת פרדיגמה, פרטיות בינלאומית, עיתונאים ללא גבולות (RSF) וארגון זכויות האדם המקסיקאי R3D. "לחברת ווטסאפ יש דרכים מגוונות לפעול מול NSO, אבל עבור קורבנות רבים של תוכנת הריגול של NSO תביעה זו היא המשעול היחיד לעשיית הצדק. גם אם היא אינה יכולה לפצות אותם באופן מלא על הסבל והנזקים הכלכליים שחוו", כתבו הארגונים לבית המשפט.

ההליך הספציפי אליו מבקשים הארגונים והחברות להצטרף כידידי בית המשפט הוא ערעור של NSO על פסיקת בית המשפט כי ניתן לתבוע אותה בארה"ב, למרות שלקוחותיה הן ממשלות זרות. "ההחלטה כי NSO צריכה לתת את הדין בבית משפט אמריקאי בשל הפרתה את החוק האמריקאי, תרתיע מביצוע של ניסיונות ריגול דומים אחרים ותגן על תעשיית הטכנולוגיה האמריקאית ועל ארגונים אזרחיים", נכתב בעתירה, שהוגשה בסוף דצמבר.

חברת NSO חשופה לביקורת ציבורית הולכת וגוברת בגין השימוש שנעשה בשירותיה וכליה בשירות ממשלים דכאניים ברחבי העולם – רדיפה אחר עיתונאים, פעילי זכויות אדם, אנשי אופוזיציה ועוד (ההאשמה במעורבות ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשקוג'י היא כנראה המפורסמת מביניהן). כאמור, בחברת NSO מקפידים לשדר שאנשיה אחראים רק על ייצור ומכירת מערכאות הריגול – אך כפי שחשף עודד ירון ב"הארץ", אנשי החברה גם מעניקים תמיכה שוטפת ללקוחותיהם, כלומר לוקחים חלק פעיל בהפעלת נשק הסייבר.

בשנה שעברה התנערה ממשלת מקסיקו מתוכנת הריגול "פגסוס" של NSO. הודעה רשמית של המשרד לבטחון הפנים במקסיקו מסרה כי תוקף רישיון השימוש של ממשלת מקסיקו ב"פגסוס", תוכנית הריגול של NSO, פקע ב-2017 ולא חודש מאז. ההודעה לא מפרטת מדוע היא מתפרסמת רק כעת, אך התאריך 2017 אינו מקרי: זו השנה בה התפרסמו לראשונה טענות חמורות על שימוש לרעה בתוכנת "פגסוס" של NSO, לרדיפה אחרי פעילי זכויות אדם, עיתונאים ופעילי אופוזיציה.

ביוני אותה שנה התפרסם ב"ניו יורק טיימס" תחקיר נרחב, ביוזמת מכון המחקר הקנדי Citizenlab, שתיאר כיצד ממשלת מקסיקו רכשה מ-NSO את תוכנת "פגסוס" והשתמשה בה כדי לרגל אחרי דמויות בולטות במערכה נגד השחיתות השלטונית הקשה במדינה.

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 321KB)

להורדת הקובץ (PDF, 226KB)

להורדת הקובץ (PDF, 542KB)