כשפרופ' יורם לס אמר בשידור חי שאלן דרשוביץ "אנס ילדות" ואף הודה בכך, הוא בסך הכל הביע את דעתו ולא קבע זאת כעובדה – כך טוענים לס ותחנת הרדיו 103FM במענה לתביעת דיבה בסך 4 מיליון שקל שהגיש נגדם פרקליט הצמרת האמריקאי. בתחנה אמנם מחקו את התוכנית מהרשת, ופרופ' לס התנצל בשידור, אך דרשוביץ לא משך את התביעה. באופן אבסורדי, אף שאיש לא טוען שפרופ' לס דיבר אמת – בכתב הגנה שהוגש מטעמו ומטעם התחנה נטען שהתביעה של דרשוביץ היא "תביעת השתקה".

דרשוביץ תבע את תחנת הרדיו הישראלית בחודש ספטמבר כחלק ממהלך בינלאומי לניקוי תדמיתו, שנפגעה קשות לאחר מעצרו של ג'פרי אפשטיין, המיליארדר ועבריין המין האמריקאי שהתאבד בתא המעצר. אחת המתלוננות בפרשת אפשטיין, וירג'יניה ג'ופרה, טענה שאולצה לקיים יחסי מין עם כמה ממקורביו של אפשטיין – וביניהם דרשוביץ, שייצג את אפשטיין בתיק קודם של עבירות מין.

דרשוביץ תבע את ג'ופרה, ובחודשים האחרונים הוא מאיים לתבוע גם את ענקית השידורים המקוונים נטפליקס, שנתנה במה לגרסת המתלוננת בסדרה התיעודית "עושר מחריד". "מעולם לא עשיתי משהו שאינו כשורה. מעולם לא חיבקתי אשה באופן לא הולם, מעולם לא נגעתי באשה באופן לא הולם. היה לי קשר מיני אך ורק עם אשה אחת ב-34 השנים האחרונות, וזאת אשתי", טען לאחרונה דרשוביץ בראיון ל"ישראל היום".

בכתב הגנה שהוגש החודש לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, נציגי תחנת הרדיו של אלי עזור מתלוננים על כך שבראיון ל"ישראל היום" התבטא דרשוביץ באופן "פוגעני ומעליב", בין היתר בגלל אמירה שלפיה "לס הוא בור טיפש וחסר אחריות, שלא צריך לשבת עוד מול מיקרופון".

דמותו של ג'פרי אפשטיין על כרזת הסדרה התיעודית של נטפליקס

דמותו של ג'פרי אפשטיין על כרזת הסדרה התיעודית של נטפליקס

בתחנה טוענים שדרשוביץ הוא הגורם האחראי להפצת ההתבטאות של פרופ' לס ברבים – באמצעות מטה של עורכי-דין ואנשי יחסי-ציבור שהקים בישראל כדי לטפל במשבר התדמיתי שאליו נקלע. כהמחשה צורפה לכתב ההגנה הודעה לעיתונות שהופצה על-ידי איילת פריש, "מנהלת האסטרטגיה והתקשורת" של דרשוביץ בישראל, שבה נמסר על הגשת התביעה – כולל ציטוט של הכזבים שלס אמר בשידור.

עורכי-הדין שמייצגים את תחנת הרדיו, יורם מושקט ואוריין אשכולי-יהלום, מכנים את ההתבטאויות של לס "ביקורת על פעולה שעשה [דרשוביץ] בפומבי" ו"הבעת דעה על אופיו, עברו, מעשיו או דעותיו". לטענתם, פרופ' לס אינו משפטן ו"לא התיימר לקבוע חבות משפטית" של דרשוביץ, אלא בסך הכל "דיבר ב'שפת העם' לגבי דברים שאותם הבין מצפייה" בסדרה של נטפליקס. התוכנית שהוא מגיש, הוסיפו, "אינה תוכנית תחקירים" ומבוססת על שיחות עם מאזינים ש"בהן מושמעות דעות, לעתים קיצוניות לכאן או לכאן".

אף שפרופ' לס, כאמור, הציג את דבריו על דרשוביץ כעובדה, עורכי-הדין מעריכים כי רוב המאזינים לא הבינו זאת כך. "האדם הסביר, אם בכלל שמע את דברי פרופ' לס, לא חשב שמדובר בקביעה משפטית אשר מתארת חיוב של התובע". בהמשך לכך, עורכי-הדין טוענים שמאזין טיפוסי של פרופ' לס אינו "'האדם הסביר' הרצוי ברחובותיה של עיר, כי אם קהל ייחודי של מי שבמשך זמן האזנתו לתוכנית מתקיים ב'סביבה' ייחודית". מושקט ואשכולי-יהלום אינם מפרטים למה כוונתם בדברים הללו.

ב-103FM טוענים שבכל מקרה רק מאזינים מעטים האזינו לתוכניתו של לס, ושדבריו על דרשוביץ לא קיבלו ביטוי טקסטואלי באתר התחנה – כך שכדי להיחשף אליהם היה צריך להאזין לקטע האודיו. על רקע זה, בין היתר, טוענים בתחנה שדרשוביץ מבקש פיצויים מוגזמים – ושבמקום 4 מיליון שקל ראוי היה להעמיד את התביעה על 50 אלף שקל בלבד. אגב כך מציינים בתחנה ששכרו של לס עומד על 750 שקל לתוכנית, ושהסכום נתרם לבקשתו לעמותה שפועלת למען ילדים כבדי שמיעה.

לצד פרופ' לס ותחנת הרדיו תבע דרשוביץ גם את מנכ"ל התחנה אור צלקובניק; את סער פלסנר, העורך והמפיק הראשי של תוכניתו של לס; ואת מיכל קדוש, עורכת הגרסה המקוונת של התוכנית. שני נתבעים אחרים, אסף עמיר ודביר ברקת, הוגדרו בכתב התביעה כ"אחראים על שידור התוכנית" – אך נמחקו מהתביעה בהסכמה לאחר שהובהר ששניהם מועסקים כטכנאים בתחנה האחות של 103FM, רדיו צפון, ושאין להם אחריות כלשהי לתוכן השידור.

42329-09-20

* * *

לעיון בכתב ההגנה

להורדת הקובץ (PDF, 5.31MB)