שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן נחקר אתמול (24.11) מעל דוכן העדים במשך שעות ארוכות במסגרת דיון בקובלנה פלילית שהגיש נגד העיתונאי יואב יצחק. עיקר חקירתו הוקדשה להסברים מדוע לא הגיש קובלנות פליליות נגד גורמים אחרים שפרסמו על אודותיו ביקורת חריפה לא פחות, ואף יותר, מזו שפרסם יצחק. ליברמן, מצדו, יצא נגד סגנון כתיבתו של יצחק שלדבריו מוביל את הקוראים למסקנות שקריות.

לפני כשנה הגיש ליברמן, יחד עם מפלגת ישראל ביתנו, קובלנה פלילית בגין ידיעה שפרסם יצחק באתרו News1 תחת הכותרת "ליברמן נתקף בהיסטריה". בידיעה זו נכתב, בין היתר, כי "עלה חשד חמור, לפיו קצינה בכירה במשטרה הדליפה עבורו בשנים האחרונות מידע רגיש ונפיץ מחקירות. פרטיה של אותה קצינה שמורים במערכת". ליברמן טען, באמצעות היועץ המשפטי של ישראל ביתנו עו"ד איתן הברמן, כי מדובר בלשון הרע שקרית שנכתבה בלא שנתבקשה כלל תגובתו.

חודש לאחר מכן הגיש ליברמן קובלנה נוספת בעקבות ידיעה נוספת שפורסמה על ידי יצחק באתרו, הפעם תחת הכותרת "בניו של שר הביטחון ליברמן נפגשו בחשאי
במוסקבה עם היזם משה ישעיהו - כשנזקק לשחרור שטח אש להקמת ישוב נוה תמרים". בכתבה נטען, בין היתר, כי "מן האמור לעיל עלול לעלות חשד - במיוחד במוחו הקודח של הח"מ - לפיו קיים קשר מובנה בין הפגישה החשאית במוסקבה, שקיימו יעקב ועמוס ליברמן עם משה ישעיהו, מעין 'סיבה ומסובב', לבין החלטת משרד הביטחון לשחרר את המקרקעין לשם הקמת ישוב נוה תמרים מהגדרתו כשטח אש".

ליברמן טען, באמצעות עורכי-הדין ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון, כי שוב מדובר בדברי לשון הרע שקריים שפורסמו ללא בקשת תגובה. יצחק המשיך ופרסם עוד שתי כתבות נפרדות שעסקו או הזכירו את הטענות בדבר בניו של השר דאז ליברמן. שתיהן, טען ליברמן, נכתבו ללא בקשת תגובה וכללו לשון הרע. בהמשך אוחדו שתי הקובלנות להליך אחד.

גם אתמול, מעל דוכן העדים, הבהיר ליברמן כי אין כל קשר בין המציאות לבין התוכן בכתבות שבגינן הגיש את הקובלנה. את הטענה בדבר מעורבות שלו כשר ביטחון בהסרת התנגדות המשרד לבניית ישוב בנגב הגדיר ליברמן "דברי בלע שאין להם שום שחר". לגבי הטענה כי בניו נפגשו במוסקווה עם יזם בשם ישעיהו אמר ליברמן: "זה רק במוחו הקודח של הכותב [...] הכל המצאה, אין דבר שהוא מתקרב לאמת". אשר להדלפה לכאורה מקצינת משטרה, ששמה שמור במערכת News1, הכחיש ליברמן והוסיף "אני לא מבין למה לא מוסרים את אותו שם שמור במערכת, לפחות לבית המשפט". כמו כן הדגיש ליברמן בדבריו כמה פעמים כי הפרסומים נעשו על רקע מערכת בחירות, ובכוונת זדון לפגוע בו ובסיכויי מפלגתו.

כאמור, חלק נכבד מהחקירה של ליברמן, בידי בא-כוחו של יצחק עו"ד עמוס ון-אמדן, הוקדשה לתהייה מדוע לא הגיש קובלנות בעקבות פרסומים חמורים לא פחות, ואף יותר, שהיו בעניינו.

בין היתר תהה עו"ד ון-אמדן מדוע ליברמן לא כלל בקובלנה שלו פרטים שליליים אחרים מהכתבות של יצחק: בדבר מעורבות לכאורה בפרשות פליליות עם אנשי העסקים מרטין שלאף ואלכס וויז'ניצר (נבדק על ידי היועמ"ש וכל בתי המשפט, הסביר ליברמן, כולל העליון והסתיים בלא כלום); או בדבר קשר פלילי בינו לבין בניו שמוזכר כבר בפרסום הראשון ("כנראה זה מוחבא בשורה אחת בתוך הכתבה ולא בכותרת וכנראה לא שמתי לב"); בדבר הטענה כי הוא מתנהג באופן "מאפיוזי" ("הסיפורים הללו באמת פורסמו מאות פעמים. זה כבר לא מרגש אותי"); או הגדרתו כ"עבריין ומאפיונר" ("אני לא ארצה להתייחס למושגים ערטילאיים, כשיש עובדות קונקרטיות שמישהו מפרסם, זה מוחשי ופוגע יותר").

אביגדור ליברמן בעת פתיחת משפטו באשמת מרמה והפרת אמונים, שהסתיים בזיכוי (צילום: יוסי זמיר)

אביגדור ליברמן בעת פתיחת משפטו באשמת מרמה והפרת אמונים, שהסתיים בזיכוי (צילום: יוסי זמיר)

בנוסף תהה עו"ד ון-אמדן מדוע לא הגיש קובלנות כלפי עיתונאים ואישים אחרים שהטיחו בו האשמות קשות, כגון רביב דרוקר שטען כי הוא הפוליטיקאי המושחת ביותר (לא ראיתי, לא שמעתי, אמר ליברמן והוסיף: "דרוקר ידוע בכתבות נגדי עשרות שנים. עד היום הוא נכשל בכל המזימות שלו וייכשל גם הלאה"); נגד אביה אלף שפרסמה ספר שלם על "תיק ליברמן" ("קראת את הספר?" "חס וחלילה. [...] לבי עם המסכנה הזו, גברת אלף, שכנראה לא מצליחה לממש את עצמה בשום תחום"); נגד אלדד יניב שטען בסרטון תעמולה של מפלגת ארץ-חדשה שליברמן החליט להוריד את ראש אגף החקירות ניצב משה מזרחי, הצליח ליצור קשר עם חוקר משטרתי בשם סטניסלב יז'מסקי וקיבל ממנו חומר על מזרחי (מעולם לא ראיתי את הסרט ואפילו לא שמעתי על הטענות שכלולות בו, טען ליברמן, "אני מאחל ליניב בריאות טובה ואריכות ימים"); או נגד יניב כשפרסם את אותן טענות באינטרנט (לא ראיתי, לא שמעתי, חזר וטען, "אני משתמש רק בטלפון כשר, אני לא חי פייסבוק ורשתות").

הסיפורים של יניב, ציין עו"ד ון-אמדן, עומדים לכאורה בניגוד לטענתו של ליברמן בכתב הקובלנה וכן בעדות כי מעולם לא קיבל הדלפה כלשהי מאף חקירה משטרתית, לא במישרין ולא בעקיפין. גם כתב "הארץ" גידי וייץ תיאר בעבר כיצד ליברמן דיבר לידו בטלפון במהלך סיור בצפון המדינה בשנת 1999, ולאחר אחת השיחות אמר לו: "זה היה סגן ניצב מאגף החקירות, אני יודע כל מה שהולך שם". "אתה חושב שאני הייתי אומר דבר כזה לעיתונאי חוקר שהוא לא ידיד שלי ולא כלום?", תהה ליברמן ובהמשך הבהיר כי גם הסיפור הזה לא היה ולא נברא.

בספרה של אלף, אמר עו"ד ון-אמדן, מתואר ליברמן כמי שטווה רשת של מדליפים במשטרה ותמיד הקדים את השוטרים שחקרו אותו, וגם נגדה לא הגיש קובלנה פלילית. "אני בדרך כלל אדם שיש לו קצת חמלה", השיב ליברמן. "אחרי שהמשפט הזה נגמר, איך שנגמר אני לא צריך סיפוק נוסף".

במהלך הדיון ניצל ליברמן את ההזדמנות והתפרץ כמה פעמים לעבר יצחק. "הלקוח שלך חי מסחיטה באיומים", אמר לעו"ד ון-אמדן. "הוא מתפרנס מסחטנות. בתוך עמי אני חי, האיש שלך סחטן שחי מסחטנות. סוחט הרבה אנשי עסקים וזה עיקר הפרנסה שלו. הוא מקבל כסף מפרסומים שהוא לא מפרסם".

"אנחנו נראה מי סחטן", הגיב יצחק ממקום מושבו באולם.

נתניהו וליברמן, 2017 (צילום: יונתן זינדל)

נתניהו וליברמן, 2017 (צילום: יונתן זינדל)

בהמשך, כשליברמן התבקש להתייחס לטענות של יצחק כי הוא פועל כמאפיונר אמר השר לשעבר "בעיניי, מאפיונר זה מה שאתה ולקוח שלך עושים. אתה חלק מאותה סחיטה באיומים, אותו מערך שהאיש הקים. אני משתדל להיות הגון ומאופק, אם יש מאפיונר – זה האיש".

כשהתבקש להתייחס לפרסומים הנוספים של יצחק, בדבר קשריו של בניו עם יזם בשם ישעיהו ופעילותו כשר ביטחון לטובת אותו יזם, הודה ליברמן כי בניו נפגשו עמו אך הכחיש מכל וכל את הטענה כי פעל לטובתו בהיותו שר ביטחון וביקר בחריפות את סגנון הכתיבה של יצחק שנועד לדבריו "להכניס למוח הקורא עלילות, עם אישום ואשם". לדברי ליברמן, גם אם הכתבה רצופה סימני שאלה ותהיות, הקורא הסביר מסיק ממנה עובדות, שאינן נכונות, כיוון שהיא רצופה השתמעויות.

"מאז פרסום הכתבה, בתקשורת נשאלתי לפחות ארבע פעמים, על ידי ארבע עיתונאים שונים, מה קורה עם החקירה בנושא היישוב בנגב", העיד, וזאת על אף שכלל לא נפתחה חקירה בנושא. כל שכתב יצחק הוא שיש מקום לקיים חקירה בנושא. "כל אזרח ישראל מן היישוב כשהוא קורא את זה, מבין שיש חקירה משטרתית ומשהו פלילי", הוסיף ליברמן.

עו"ד ון-אמדן ביקש מליברמן להסביר מדוע טען, כפי שפרסמה כתבת חדשות 12 דנה ויס, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שעומד מאחורי התלונות שהגיש נגדו יואב יצחק. "לגמרי במקרה, נתניהו לוקח את ההשמצות של יואב יצחק ומגיש תלונה למשטרה, בכבודו ובעצמו", לגלג ליברמן. "[...] נתניהו בעצמו נותן הוראה לליכוד להגיש נגדי תלונות למשטרה, מילא נגדי, גם נגד בניי, על סמך הכתבות של יואב יצחק. זה הקשר הישיר".

התחקיר על דן גרטלר בשער מהדורת סוף השבוע של "דה-מרקר", 3.7.2020

התחקיר על דן גרטלר בשער מהדורת סוף השבוע של "דה-מרקר", 3.7.2020

לקראת סיום הדיון הפנה עו"ד ון-אמדן כמה שאלות לשר הביטחון לשעבר בדבר קשריו עם המיליארדר דן גרטלר, יהלומן שנחקר בחשד למתן שוחד לליברמן. שמו של גרטלר עלה לאחרונה בסדרת כתבות תחקיר שפורסמו ב"דה מרקר", שם הוזכר בין היתר גם אחד מעורכי-דינו של היהלומן, אבי לביא. בעקבות הכתבות ב"דה מרקר" הגיש ליברמן תלונה למועצת העיתונות בטענה כי כתבי העיתון "סוחטים באיומים איש עסקים שימסור מידע עלי".

"האם קיבלת מדן גרטלר כספים במזומן במעטפות על ידי בלדר שכרגע לא ננקוב בשמו?", שאל עו"ד ון-אמדן את ליברמן. "חס וחלילה", השיב חבר-הכנסת. "לא אבי לביא ולא בלדר אחר, הוא לא שילם לך במזומן מעטפות כסף?", המשיך לשאול עו"ד ון-אמדן. "לא אבי לביא, לא לביא אבי ולא פלוני אלמוני", השיב ליברמן.

בסיום הדיון הודיע עו"ד ון-אמדן כי אינו בטוח כלל שיזמן את יצחק להעיד בדיון הבא, שנקבע לדצמבר.

39181-10-19

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 965KB)