בית-המשפט החליט על עיכוב ההליכים בבקשה לאישור תביעה ייצוגית המבקשת לרדת לעומקה של השחיתות העיתונאית ב"ידיעות אחרונות", זאת עד לסיום עדויות התביעה הפלילית בפרשה המכונה "תיק 2000".

בהחלטתה קבעה השופטת איריס רבינוביץ-ברון מבית המשפט המחוזי מרכז, כי ניהול ההליך המשפטי בבקשה לאישור תביעה ייצוגית במקביל לניהול ההליך הפלילי שבו מואשם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו, עלולה לשבש את זה האחרון ולפגוע בתקינותו.

בינואר 2017, עם פרסום הפרטים הראשונים על הפרשה המכונה "תיק 2000", הוגשה לבית-המשפט המחוזי מרכז בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת ידיעות אחרונות בע"מ, בטענה כי העיתון מעל במשך שנים באמון קוראיו.

באמצעות עורכי-הדין אלירם בקל ועודד גזית טען האזרח נועם זיצמן כי מההקלטות שעומדות בבסיס תיק 2000 עולה כי מוזס הציע לנתניהו לשנות את סיקור העיתון בהתאם לצרכיו האישיים. על סמך התמלילים, כמו גם על סמך שלל עדויות אחרות על המתרחש ב"ידיעות אחרונות", דרש זיצמן פיצוי בסך 200 מיליון שקל לרוכשי העיתון בשנים האחרונות.

עד היום טרם השיבה "ידיעות אחרונות" לבקשה לאישור התביעה הייצוגית. תחילה הודיעו עורכי-הדין של העיתון, תמיר גליק ושירה בריק-חיימוביץ', כי הם מנועים מלשוחח עם מוזס על הפרשה כל עוד נמשכת חקירת המשטרה. בהמשך התייצב היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקש לעכב את ההליכים בתיק פעם אחר פעם, בנימוק של מניעת פגיעה בהליך הפלילי נגד מוזס, כשבבקשה האחרונה שלו דרש לעכב את ההליכים עד לסיום שלב העדויות במשפט מוזס.

בדיון שנערך בחודש מאי האחרון דנו הצדדים בבקשה האחרונה של היועמ"ש לעיכוב ההליכים. כעת החליטה השופטת איריס רבינוביץ-ברון לקבל את הבקשה, כמעט במלואה. "במקרה הנדון, אני סבורה כי על אף שבקשת האישור עוכבה זה מכבר במשך תקופה שאינה מבוטלת, החשש שקידום ההליך האזרחי עלול להביא לשיבוש ההליך הפלילי עודנו קיים וכי יש להעדיף במכלול הנסיבות את השמירה על תקינותו של ההליך הפלילי", כתבה השופטת בהחלטתה.

השופטת מציינת כי כפי שנקבע לגבי בקשות דחייה קודמות בהליך זה, אם ב"ידיעות אחרונות" יידרשו להשיב לטענות בבקשה לתביעה הייצוגית כעת, לא יוכלו לעשות זאת בלי שמוזס ימסור באופן ישיר את גרסתו, מה שיחשוף אותה טרם זמנה בפני עדים או גורמים אחרים המעורבים בהליך הפלילי.

עם זאת, בעוד היועמ"ש ביקש לדחות את ההליך האזרחי עד לסיום שלב העדויות כולו בהליך הפלילי, השופטת רבינוביץ-ברון קבעה כי בשלב זה ההליך יעוכב רק עד תום עדויות התביעה בהליך הפלילי. שלב העדויות במשפט המו"לים אמור להיפתח בעוד כחודשיים אך צפוי להידחות.

31297-01-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 303KB)