המשרד לנושאים אסטרטגיים שילם למעלה מ-100 אלף שקל ל"ג'רוזלם פוסט" בתמורה לכתבות שקידמו מסרים מטעמו. הכתבות הקנויות נכללו במוסף מיוחד של היומון שבבעלות איל התקשורת אלי עזור, ובמקביל פורסמו ברשת. בתמורה לכסף הממשלתי, עיתונאים בכירים ב"ג'רוזלם פוסט" ריאיינו את אנשי המשרד ובעלי תפקידים בארגונים שפועלים בתיאום עמו בארץ ובחו"ל. בין המרואיינים בלטה דמותו של הסנאטור הרפובליקאי טד קרוז, שתואר כלוחם אמיץ למען ישראל.

העסקה בין ה"ג'רוזלם פוסט" למשרד לנושאים אסטרטגיים יצאה לפועל ביוני 2019, בתיווכה של לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ). קיומה נחשף רק כעת, בעקבות בקשת חופש מידע של "העין השביעית". המוסף הקנוי אמנם נראה כמו שילוב בין פרויקט מערכתי לפמפלט פרסומי, אך בשום מקום לא צוין בו במישרין שהמשרד שילם עבור התוכן. לעומת זאת, הכתבות והטורים שעלו לרשת מוצגים כתוכן מערכתי לכל דבר, בלי למסור לגולשים בשום צורה שמדובר למעשה בתעמולה ממשלתית.

על רוב התוכן חתומים כתבים ועורכים ב"ג'רוזלם פוסט". את הכתבה שבה כיכב טד קרוז, למשל, חיבר עורך המוסף סטיב לינדי, שהיה בעבר העורך הראשי של ה"ג'רוזלם פוסט" וכיום עומד בראש המגזין האח "ג'רוזלם ריפורט". לצד הסנאטור הרפובליקאי קרוז התראיין בכתבה הקנויה גם נציג מהמפלגה הדמוקרטית, טד דויטש, שמכהן בבית הנבחרים האמריקאי.

העורך הוותיק לינדי תיאר את הפוליטיקאים האמריקאיים כ"לוחמים עוצמתיים" נגד תנועת החרם על ישראל, והתגאה שהשניים העניקו לו ראיונות בלעדיים. למרות ההתפארות, התוכן עצמו דל וכולל בעיקר אמירות כלליות על עוצמתה של מדינת ישראל, הקשר החזק והבלתי ניתן להתרה בינה ובין ארצות-הברית וכיוצא באלה.

לצד אלו שובצו בכתבה גם דברי חנופה לנשיא האמריקאי דונלד טראמפ: קרוז, שבעבר התמודד נגדו בבחירות לנשיאות וספג ממנו שקרים והשמצות, מצא לנכון לשבח את טראמפ על המסר ה"עוצמתי" שהעביר לאויבי ישראל כשהחליט להעביר את שגרירות ארצות-הברית לירושלים, "הבירה הנצחית של העם היהודי במשך יותר מ-3,000 שנה".

הסנאטורים האמריקאים מרקו רוביו (מימין) וטד קרוז (צילומים: ג'ייג' סקידמור)

הסנאטורים האמריקאים מרקו רוביו (מימין) וטד קרוז (צילומים: גייג' סקידמור)

זו אינה הפעם הראשונה שבה כספי המשרד לנושאים אסטרטגיים שימשו לרכישת כתבות שהיללו פוליטיקאים אמריקאים. בנובמבר 2017 חולק למנויי "מקור ראשון" מוסף מיוחד שמומן על-ידי המשרד. כמו במקרה של ה"ג'רוזלם פוסט", גם מוסף זה קידם את בכירי המשרד וגופי הסברה שפועלים בשיתוף פעולה עמו.

בראיון הקנוי של "ג'רוזלם פוסט", הסנאטור טד קרוז מצא לנכון לשבח את טראמפ על המסר ה"עוצמתי" שהעביר לאויבי ישראל כשהחליט להעביר את שגרירות ארצות-הברית לירושלים, "הבירה הנצחית של העם היהודי"

אחת הכתבות הקנויות שנכללו במוסף של "מקור ראשון" היתה ראיון מחניף עם הסנאטור הרפובליקאי מרקו רוביו, שפורסם בחתימת הכתב המדיני אריאל כהנא, שעבר מאז ל"ישראל היום". הבעלים של "מקור ראשון" ו"ישראל היום", שלדון ומרים אדלסון, תמכו בעבר ברוביו במירוץ לנשיאות ארצות-הברית. בהמשך העבירו את תמיכתם לטראמפ, המועמד המנצח, יחד עם תרומות אישיות בסך עשרות מיליוני דולרים.

במשרד לנושאים אסטרטגיים סירבו בעבר למסור כמה שולם עבור קניית המוסף של "מקור ראשון", אך ממסמכים של לפ"מ שנמסרו לידי "העין השביעית" עולה שההתקשרות ההיא הסתכמה בכ-370 אלף שקל.

הסכום ששולם עבור המוסף של "ג'רוזלם פוסט" נמוך בהרבה, ומסתכם בכ-120 אלף שקל. יחד עם עוד שלוש עסקאות, שכללו מכירת כתבות ורכישת חסות על כנס ב-2019 וכנס מקוון שנערך ביוני 2020, המשרד שילם ל"ג'רוזלם פוסט" כ-375 אלף שקל. בעבר הוציא המשרד מאות אלפי שקלים עבור רכישת תוכן גם מחברת קשת, "ידיעות אחרונות" וכלי תקשורת נוספים.

כותרות הראיון עם מרקו רוביו שפורסם ב"מקור ראשון" ב-2017 (לחצו להגדלה)

כותרות הראיון הקנוי עם מרקו רוביו ב"מקור ראשון" (לחצו להגדלה)

השר שעמד בראש המשרד לנושאים אסטרטגיים בעת רכישת המוסף של ה"ג'רוזלם פוסט" הוא גלעד ארדן, כיום שגריר ישראל באו"ם והשגריר המיועד בוושינגטון. אף שארדן היה אז הדמות הבכירה והמוכרת ביותר במשרד, שמו מופיע במוסף רק פעמים אחדות, וללא הבלטה. הסיבה לכך היא כללים שמגבילים השתתפות של שרים במסעות פרסום שממומנים על-ידי משרדי ממשלה.

בעלי תפקידים אחרים במשרד הממשלתי דווקא כן כיכבו בפרסומים הקנויים: המנכ"לית לשעבר סימה וואקנין-גיל פרסמה מאמר שנדפס בפתח המוסף. ממלא המקום שלה, צחי גבריאלי, התראיין ארוכות בכתבה שפורסמה בחתימת הכתב בנג'מין ויינטל. הכתבת אילנית צ'רניק ריאיינה את עידו דניאל, מנהל האסטרטגיה הדיגיטלית של המשרד.

המוסף של ה"ג'רוזלם פוסט" כלל גם כתבת תדמית לארגון "קלע שלמה", שאמור היה לחלוש על תקציב עתק של למעלה מרבע מיליארד שקל. במוסף הקנוי הוצג הארגון כהצלחה מסחררת, אך מסמכים שנחשפו לאחרונה העידו שבפועל אנשי "קלע שלמה" נחלו כישלון חרוץ

העורכת הבכירה מעיין הופמן ריאיינה את ראש אגף המחקר במשרד, שי הר-צבי, לצד יוסי קופרווסר, לשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אטסטרטגיים ומייסד "קלע שלמה" – ארגון שהוקם כדי לשמש כחזית אזרחית של המשרד ולבצע מטעמו "פעולות תודעת המונים". עיתונאים בולטים אחרים שפרסמו כתבות במוסף הממומן הם העורכת הבכירה ליאת קולינס והפרשן הבכיר יונה ג'רמי בוב.

ארגון "קלע שלמה" זכה לכתבת תדמית נפרדת, שכללה ראיון עם יו"ר הארגון, מיכה לייקין-אבני. הארגון ואנשיו אמורים היו לחלוש על תקציב עתק של למעלה מרבע מיליארד שקל ולהזרים אותו לרשת של ארגוני הסברה אחרים ברחבי העולם. בכתבה הקנויה, הכתב אלן רוזנבאום הציג את "קלע שלמה" כהצלחה מסחררת. ואולם, מסמכים פנימיים שנחשפו כאן לאחרונה מעידים שכבר אז הארגון היה שרוי בקשיים: אנשיו נכשלו לא רק בגיוס הכסף, אלא גם בחלוקתו לארגונים אמריקאיים – שרבים מהם דחו את המימון מחשש שיידרשו להירשם כ"סוכנים זרים" מטעם מדינת ישראל.

המוסף של "ג'רוזלם פוסט" כלל גם כתבות ממומנות שקידמו ארגונים אחרים. כמה מהבולטים שבהם הם Christians United for Israel בראשות הכומר ג'ון הייגי, הקרן לידידות והפורום המשפטי הבינלאומי. לצד הכתבות שובץ במוסף גם מאמר מאת אדם מילשטיין, איש עסקים אמריקאי שמעורב בניהול ומימון כמה ארגונים שפועלים בתיאום עם המשרד לנושאים אסטרטגיים בארצות-הברית.

בתקופת ארדן מדובר היה בתופעה קבועה: ארגונים ואישים שפועלים בשיתוף המשרד לנושאים אסטרטגיים – גם כאלה שאינם מקבלים ממנו מימון ישיר – זוכים ליחסי-ציבור חיוביים על חשבון משלמי המסים בישראל. במקרה של ה"ג'רוזלם פוסט", העיתון ואנשיו של ארדן הסתירו מאזרחי ישראל את עצם השימוש שנעשה בכספי הציבור.

"ג'רוזלם פוסט": אין תגובה

במשרד לנושאים אסטרטגיים, שפועל כיום תחת השרה אורית פרקש-הכהן, מסרו בתגובה כי השתתפותם של עובדי המשרד במוסף התבצעה בהתאם לכללים החלים על עובדי מדינה. "המשרד לנושאים אסטרטגיים פועל ופעל בכל החלטה רק על-פי ההנחיות המשפטיות התקפות באותה העת ולפי הדין. השתתפות עובדי המשרד במוסף אושרה על-ידי היועצת המשפטית, והיא בהתאם להנחיות", נמסר מהמשרד הממשלתי.

"השר לשעבר גלעד ארדן, בהיותו נבחר ציבור, לא השתתף במוסף, לא התראיין בו ותמונתו לא פורסמה", הוסיפו במשרד. "השר ארדן הוזכר במוסף באופן אינפורמטיבי ועקיף מתוקף היותו השר הממונה על המשרד".

יעקב כץ, עורך ה"ג'רוזלם פוסט", בחר שלא למסור תגובה לדברים.

מסמכים ונתונים על עסקאות שבהן גופי שלטון רכשו כתבות מכלי תקשורת ניתן למצוא בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה

* * *

לעיון במוסף הממומן של ה"ג'רוזלם פוסט"

להורדת הקובץ (PDF, 3.68MB)

לעיון בפרוטוקול הדיון על רכישת המוסף בוועדת המכרזים של לפ"מ

להורדת הקובץ (PDF, 313KB)