המהדורה המרכזית של ערוץ כאן 11 פרסמה ממצאי סקר שנערך בקרב יהודים בלבד, אף כי נועד לבדוק סוגיה הנוגעת לכלל אזרחי המדינה, יהודים ולא יהודים כאחד. בנוסף, הממצאים הוצגו באופן מטעה, כאילו הם מייצגים את עמדות כלל האוכלוסייה בישראל ולא רק את עמדות היהודים. בתאגיד השידור הביעו צער על הפרסום המפלה, טענו כי הוא נבע מטעות והבטיחו להפיק לקחים לעתיד.

"למרות הפגיעה הכלכלית, רוב הישראלים תומכים בהחמרת המגבלות", כך הציג השבוע (12.7) הפרשן הכלכלי שאול אמסטרדמסקי במהדורת "חדשות הערב" של כאן 11 ממצאי סקר שנערך עבור תאגיד השידור. הסקר, שבוצע באמצעות חברת קנטאר, כלל כמה וכמה שאלות על ההשפעה הכלכלית של מגיפת הקורונה, כגון: "האם להחמיר במגבלות או להקל בהן?"; "האם הרגשתם קושי לעמוד בתשלומים קבועים בשלושת החודשים האחרונים?"; "עד כמה אתה מרוצה מההתנהלות הכלכלית של הממשלה בעת הזאת?".

אמסטרדמסקי פירט את התשובות, לעיתים תוך הבדלה בין גברים ונשים, צעירים ומבוגרים, ובעלי הכנסות מתחת ומעל הממוצע. לא ניתן פירוט להבדל בין יהודים לערבים, כיוון שהסקר נערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. למרות זאת, אמסטרדמסקי שב וייחס את הממצאים ל"ישראלים". את ממצאי הסקר הציג באופן דומה עוד קודם למהדורה המרכזית, בתוכנית "משחקי הכיס".

סקרי אפרטהייד, כלומר סקרים שמפלים קבוצת אוכלוסייה ללא הצדקה עניינית, אסורים לפי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות. שתי ערכאות בבית-הדין לאתיקה של המועצה קבעו כי מדובר בנוהג פסול ובעל השלכות מסוכנות. "כללי האתיקה משמיעים בקול גדול שחופש העיתונות אינו החופש לפרסם דברים המדירים קבוצה מסוימת, ובפרט לא קהילה, עדה או מיעוט", פסק בית-הדין לאתיקה. "[...] כאשר הסקר רלבנטי לכלל הציבור, יש לערוך אותו בקרב כלל הציבור".

זאת ועוד, בית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות אסר במפורש גם הטעיות, שמהן ניתן להסיק כי ממצאי סקר שנערך בקרב יהודים בלבד מייצגים את עמדת כלל הציבור. לפי בית-הדין לאתיקה, שעסק במקרה דומה שפורסם בעיתון "בשבע", "הצגתה בכותרת של עמדת 'הישראלים', 'תושבי ישראל' או ה'ציבור', כאשר הלכה למעשה מדובר בעמדת מדגם ה'יהודים' – פשוט מטעה".

במקרה של כאן 11, ההטעייה היתה חמורה במיוחד כיוון שלא הופיעה רק בכותרת אלא לכל אורך האייטם. בשום מקום לא הוזכר, אפילו לא בגופן פצפון בתחתית המסך, כי הסקר נערך בפועל בקרב יהודים בלבד.

דובר חטיבת החדשות בתאגיד אילון ברוך מסר בתגובה: "כאן חדשות מקפידה לערוך סקרים המתבססים על מדגם מייצג של כלל החברה הישראלית לרבות האוכלוסייה הערבית. בסקר המדובר נפלה טעות ואנו מצטערים על פרסומו באופן זה. הפקנו את הלקחים הנדרשים מהפרסום".