הנהלת חדשות 13 הודיעה אמש (31.5) לבית-הדין לעבודה על החלפת משרד עורכי-הדין שייצג אותה במאבק המשפטי מול ועד עיתונאי חדשות 13 וארגון העיתונאים. בשבועות האחרונים ייצגו את הנהלת חדשות 13 עורכות-הדין מורן פרידמן והילה זקס ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות'. אתמול הודיעה החברה כי מעתה ייצג אותה משרד אריאל שמר ושות'.

עו"ד שמר ומשרדו מתמחים בייצוג כלי תקשורת בתחום דיני העבודה, וייצגו בשנים האחרונות בין היתר את קבוצת "ידיעות אחרונות". במסגרת זו ייצג משרד אריאל שמר גם את מנכ"ל רשת הנוכחי, אבי בן-טל, כשעוד עבד כמנכ"ל ynet.

נראה כי פניה של הנהלת חדשות 13 ורשת להסלמת המאבק, שכן משרד אריאל שמר ידוע בגישתו המיליטנטית, ואף ספג בגינה ביקורת מבית המשפט.

במסגרת המאבק של ynet נגד הקמת ועד, אחרי שבאתר פוטרו כמה מיוזמי ההתארגנות, נזף בית-הדין לעבודה בהנהלת ynet שיוצגה ע"י משרד שמר, וטען כי זו לא פעלה בתום לב. בית-הדין הארצי אישר את פסק הדין של האזורי וטען כי הנהלת ynet, שיוצגה ע"י משרד שמר, שיתפה פעולה באופן פסול עם אגודת העיתונאים בת"א בניסיון להדוף את ההתארגנות האותנטית של עיתונאיה. שמר עצמו תבע לאחרונה באופן אישי עובד לשעבר בקבוצת "ידיעות אחרונות" בעקבות ציוץ שפרסם בו ביקורת על התנהלותו.

מימין: מנכ"ל אגודת העיתונאים תל-אביב יוסי בר-מוחא, המשנה לממנכ"ל "ידיעות אחרונות" יעקב כפיר ומנכ"ל ynet אבי בן-טל, 29.9.13 (צילום: "העין השביעית")

מנכ"ל רשת אבי בן-טל (משמאל), בזמן שהיה מנכ"ל ynet, יחד עם מנכ"ל אגודת העיתונאים יוסי בר-מוחא והמשנה למנכ"ל "ידיעות אחרונות", בבית הדין לעבודה בעת המאבק נגד עובדי הקבוצה ב-2013 (צילום: "העין השביעית")

הסכסוך בין העובדים להנהלה החל על רקע משבר הקורונה, אולם שורשיו נעוצים עוד קודם לכן: אחרי המיזוג בין רשת לערוץ 10 נקטה הנהלת החברה הממוזגת, רשת 13, מספר צעדים שעוררו מחאה בחברת החדשות, בין השאר החלפת המנכ"ל גולן יוכפז. אחרי שהחל משבר הקורונה החלה הנהלת רשת בצעדי קיצוץ - עד שלבסוף הודיעה על תוכנית לקיצוץ מסיבי של 35% והפקעת ההפקות מחברת החדשות מחוץ למהדורה המרכזית.

סלע המחלוקת בין הצדדים הוא העילה האמיתית לצעדי הקיצוץ: בעוד ברשת מנמקים זאת בסיבות תקציביות גרידא ובכך שהם נתונים במשבר כלכלי עמוק, עובדי חברת החדשות טוענים שמדובר בניסיון לחסל את עצמאותה העיתונאית של החברה. לטענת העיתונאים, כפי שהובאה בין היתר בדו"ח של פרופ' ירון זליכה שבחן את נתוניה הכספיים של רשת, אין אמת בהצהרותיה של הנהלת הערוץ.

הסכסוך בין הצדדים הולך ומסלים: הנהלת הערוץ לא נסוגה מכוונות הקיצוץ שלה וממשיכה בצעדים אופרטיביים להוצאתם לפועל, ואילו העובדים מנגד הודיעו כי הם מחרימים את החברה האם רשת, לא מתראיינים או מעבירים חומרים לתוכניות הערוץ. כאמור, שכירתו של משרד שמר ע"י מנכ"ל רשת בן-טל מסמן כי פניה של ההנהלה להמשך ההסלמה.

המנהלים של בלווטניק

משרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות' ייצג לאורך השנים את הנהלת ערוץ 10 והנהלת חדשות ערוץ 10, עוד לפני שהערוץ מוזג עם רשת. המשרד קשור בעקיפין לזרוע האחרת של עסקיו של האוליגרך בלווטניק בישראל: את המשרד ייסד יששכר פישר, אביו של אבי פישר, מנכ"ל כלל תעשיות (כת"ש).

לן בלווטניק (צילום מסך)

לן בלווטניק (צילום מסך)

כת"ש היא השקעתו העסקית המשמעותית של בלווטניק בישראל. הנכס העיקרי שלה כיום היא חברת המלט נשר, שהניבה רווחי עתק בזכות שליטתה המונופוליסטית, עד שקמה חברה מתחרה שהחלה לייבא מלט מחו"ל. נשר נמצאת כעת במאבק מול הממשלה בניסיון לסגור מחדש את שוק המלט לתחרות ולהטיל מסים גבוהים על מלט מיובא.

מאבק זה מאיר באור בעייתי מאוד את ההתנכלות העקבית לחברת החדשות מצידה של הנהלת רשת, ומעורר חשש להשפעה פסולה מהזרוע האחת של עסקיו של בלווטניק, במונופול המלט, על הזרוע האחרת, התקשורתית. יו"ר רשת נדב טופולסקי נחשב מקורב מאוד לבלווטניק והוא מי שמוביל את הקו האגרסיבי נגד חברת החדשות מאז המיזוג של ערוץ 10 ורשת.

ההחלטה להחליף את משרדו של פישר יכולה היתה להצביע על קרע בקרב אנשיו של בלווטניק בישראל: טופולסקי ופישר. אלא שברשת הודיעו כי מדובר בהחלפה נקודתית, וכי משרד פישר-בכר ימשיך לייצג את החברה בעניינים שמחוץ למאבק העובדים, מה גם שהקשר בין המשרד לכלל הוא בעיקר היסטורי: פישר עזב את המשרד לפני שנים, וגם את נשר עצמה מייצגת פירמה אחרת.

מוציאים לחופשה - ושוכרים עובדים חלופיים

במקביל הוגשה אתמול בקשה מטעם חמישה עיתונאים בחדשות 13 שהוצאו לחופשה ללא תשלום מתמשכת בניגוד לרצונם. יחד עם ועד העיתונאים בחדשות 13 וארגון העיתונאים ביקשו חמשת העיתונאים מבית-הדין לחייב את חדשות 13 על החזרתם לעבודה. העיתונאים הם עמית זיסמן, מנהלת לשכת המנכ"ל זה 15 שנים; רע ברטפלד, גרפיקאי בחברה מאז 2008; נועה לוי, מפיקת פוסט בחברה מאז 2004; נאור גינזבורג, תחקירן בחברה בחצי השנה האחרונה; ויפעת קלמר, תחקירנית בחברה בשנתיים האחרונות.

העיתונאים, הוועד והארגון טוענים, באמצעות עורכי-הדין מורן סבוראי ואמיר בשה, כי החוק אוסר על הוצאה כפויה לחופשה ללא תשלום, כיוון שבפועל מדובר בפיטורים ללא הליך שימוע ובניגוד להסכם הקיבוצי שנחתם עם ועד העיתונאים בחברה.

עוד נטען כי בחדשות 13 משתמשים בחל"ת כתירוץ ומתכוונים למעשה להחליף את העובדים. כך, זמן קצר לאחר שהוציאו את מנהלת לשכת המנכ"ל לחופשה כפויה ללא תשלום, שכרו עובדת חדשה שהחליפה אותה, ואף פורסמו מודעות דרושים בחיפוש אחר עובדים שיחליפו שני עיתונאים נוספים שהוצאו לחופשה כפויה ללא תשלום.

15101-05-20