לידיו של העיתונאי ניר גונטז' הגיע סרטון וידיאו שתיעד חלק קצר מהדיון שנערך אתמול במשפט השוחד של בנימין נתניהו, ארנון (נוני) מוזס ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ'. בקטע מתועד נתניהו משיב כי הבין את הנאמר בכתב האישום נגדו. גונטז' קיבל את הסרטון בעקבות פוסט שבו התרעם על כך שנתניהו עצמו הפיץ תצלום מתוך אולם בית המשפט, בניגוד לחוק. כעת מבקש העיתונאי מבית-המשפט לאשר לו לשדר את הסרטון לציבור.

הצילום באולמות בית המשפט אסור על פי חוק. במציאות נוהגים לאפשר לעיתונאים לצלם את האולם עד לכניסת השופטים, אך לכל העיתונאים שהגיעו אתמול לסקר את משפט נתניהו, מוזס ואלוביץ' נאמר כבר בכניסה לבית-המשפט כי חל איסור מוחלט לצלם - לא רק באולם בו נערך הדיון אלא בכלל האולמות, וזאת לפני הדיון, במהלכו ולאחריו.

אחרי שכמה עיתונאים צילמו את האולם הריק ופרסמו בטוויטר, חזרו נציגי דוברות בתי המשפט פעם אחר פעם על הבקשה והבהירו כי מי שלא ימלא אחר הוראותיהם - יסולק. למרות כל זאת, ראש הממשלה נתניהו תיעד את עצמו בתוך אולם דיונים, לצד בכירי מפלגתו, ואף הפיץ את התצלום בחשבון הטוויטר שלו (יצוין כי נתניהו אינו חובש על פניו מסיכה בצילום אלא אוחז אותה בידיו, בניגוד להנחיות שקבעה ממשלתו). צילום נוסף של נתניהו וחבריו למפלגה הגיע גם הוא לכלי התקשורת ופורסם בהרחבה.

"ניכר היה היום, שהנהלת בתי המשפט עשו יד אחת (בתמימות משהו מצדם) עם השירות החשאי ויועציו של הנאשם מספר אחת, כדי לאפשר לנתניהו לקרקס את היכל בית המשפט", כתב אתמול גונטז' בפייסבוק. "מאזרחים 'רגילים' נמנעה כל גישה לדיון היום (מי אמר פומביות הדיון?), את נתניהו ופמליתו (שרים, ח"כים וגם סתם אזרחים) העלו בחשאי לקומה השלישית, כשבמקביל מנעו בתוקף עליה של עיתונאים אל הקומה הזו (למה בעצם?). אותנו העיתונאים השאירו בקומה השניה, ואפשרו לנו לצפות בדיון בטלוויזיה במעגל סגור. דרשו מאתנו לא לצלם ולא להקליט את הדיון.

בנימין נתניהו מפרסם תמונה שלו עם נאמניו מתוך אולם בית המשפט, בניגוד לחוק

"עד כאן, קרקס - אבל במסגרת הדין שאוסר על צילום בתוך אולם שיפוטי גם אם אין בו שופטים. ואז אני מגיע הביתה ורואה את הצילומים המבזים הללו (שודרו בערוץ 12, וטוב ששודרו) ששום שופט לא היה מאשר אותם מראש; באחד, ראש הממשלה מוקף באנשיו - כששר המשטרה והשר שטען שהיועמש" עבריין, מצטלמים כשהם עומדים על ספסלי הדיונים(!) - ובשני, ראש הממשלה, רגליו על השולחן, עושה עצמו נרדם על דלפק השופטים.

"מאחר והנהלת בתי המשפט מעלימה כאן עין מהפרת האיסור המפורש לצלם באולמות, מצד פמליית הנאשם (אתם יכולים לדמיין נאשם אחר שמצטלם ככה באולם בית המשפט?) ומתייחסת לכך בקלות ראש, אני קורא לכל מי שיש בידו עוד צילומים ממהלך היום הזה - עורכי דין, מאבטחים, עובדי ניקיון, יחצנים, שרים ועיתונאים - מכל מקום בבית המשפט, כל עוד הם צולמו כשאין שופטים באולם - להעביר אלי תיעוד כזה, ואני מבטיח לעשות ככל הניתן במסגרת החוק כדי להביא את הדברים לפרסום. לא יכול להיות שהכללים והתקנות חלים על כולם, ורק על הנאשם מספר אחת - לא".

בעקבות הקריאה קיבל לידיו גונטז' סרטון המתעד חלק מהדיון עצמו, כך לפי בקשה שהגיש הבוקר לבית-המשפט. "אל החתום מטה הגיעה הקלטה בת 23 שניות, ככל הנראה, מתוך אחד מאולמות ההקרנה", נכתב בבקשה. "מדובר בשניות במהלכן פנתה כבוד ראש ההרכב המכובד אל סניגורו של הנאשם מספר אחת, ואל הנאשם עצמו בשאלות הנוגעות לקריאת והבנת כתב האישום".

ציוץ של אורן פרסיקו: איסור לצלם באולמות בית המשפט בזמן פתיחת משפטו של נתניהו

גונטז' פונה לשופטים ומבקש מהם, הן בהתאם לרצונו של נתניהו כי המשפט כולו ישודר אל הציבור הרחב והן בשל העניין הציבורי והערך העיתונאי בסרטון, להתיר לו לשדר את הקטע שקיבל לידיו.

"החתום מטה עיתונאי ותיק ומרשה לעצמו להניח כי קטע וידיאו זה, אשר עותק ממנו הגיע לידיו - אם לא יפורסם על ידי עיתונאי בעל מוניטין, ובכלי תקשורת בעל מוניטין, אשר יקדים לשידורו דברי הסבר - עשוי ממילא למצוא את דרכו אל הרשתות החברתיות ולהתפרסם בחוסר אחריות, ללא דברי הסבר, וללא הדגשת האיסור על צילום בהיכלי בתי המשפט השונים", מציין גונטז'.

67104-01-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 260KB)