החלטת הממשלה להפעיל אמצעי מעקב פולשניים במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, עוררה דיון ציבורי אליו השתרבב גם שמה של חברת הריגול הפרטי NSO. לפי פרסום ב"בלומברג", NSO אכן מציעה למכירה כלים טכנולוגיים בקשר למאבק בקורונה, אולם ככל הנראה אלו אינם מוצעים למכירה למדינת ישראל. ניתן לשער כי מדינת ישראל מחזיקה ממילא ביכולות כאלה ולא נזקקת לשם כך לחברה פרטית.

"חברת טכנולוגיה ישראלית, הידועה לשמצה בשל תוכנות הריגול שהיא מוכרת, פיתחה מוצר חדש שלטענתה יכול לעקוב אחרי התפשטות נגיף הקורונה", דיווחו אתמול ב"בלומברג" גוון אקרמן ויעקב בן-מלך. לפי הדיווח, המוצר מסוגל לעבד כמויות עצומות של מידע שנצבר מאיכונים טלפוניים, על מנת למפות באופן מדויק תנועות של בני אדם במרחב. כלי כזה יעזור באיתור של כל מי שבא במגע עם אדם שנמצא נושא את הנגיף, כשזה היה בתקופת הדגירה שלו.

לפי הדיווח, תריסר מדינות בוחנות את רכישת הטכנולוגיה. ב-NSO סירבו לומר מי הן המדינות, אך ככל הידוע ישראל אינה אחת מהן. הדיווח ב"בלומברג" מזכיר כי ל-NSO היסטוריה טעונה בכל הנוגע לפרטיות וזכויות אדם והשמירה עליהן. תוכנת הריגול "פגסוס", מוצר הדגל המפורסם של החברה, כיכבה בתחקירים עיתונאיים ותביעות משפטיות, המפורסמת בהן מצד חברות פייסבוק ו-ווטסאפ, בטענה כי נעשה בתוכנה שימוש כנגד עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר, שהמפורסם בהם הוא ג'מאל חשוקג'י. ב-NSO הכחישו בעבר כל מעורבות ברצח העיתונאי הסעודי.

לפי הפרסום, הכלי אותו מציעה NSO למכירה בקשר לקורונה אינו כלי מעקב אלא כלי ניתוח נתונים, והוא אינו נחשב נשק סייבר אלא תוכנה אזרחית, וככזה אינו זקוק לרישיון יצוא מיוחד מטעם משרד הביטחון. כאמור, דובר החברה סירב להתייחס לשאלה האם NSO מתכוונת לפעול גם בישראל. מהחברה נמסר רק כי "חברת אן אס או מכבדת את מדיניות לקוחותיה שכולן ממשלות וגופי ממשל מכל רחבי העולם ולכן לא יכולה להתייחס לשאלות הנוגעות אליהן. אן אס או פעלה תמיד ותמשיך לפעול בכל דרך על מנת שהטכנולוגיות שלה יסייעו להצלת חיי אדם כנגד כל איום החל מטרור, פשע חמור ומגפות".