תחנת הרדיו החרדית רדיו קול-חי הפרה לכאורה את החוק האוסר על שידור תעמולה ביום הבחירות. אתמול (2.3), לאורך יום הבחירות, נתנה התחנה בימה ליו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, כדי שיפציר במאזינים לצאת ולהצביע למען מפלגתו. התחנה הפרה לכאורה את חוק הבחירות גם בספטמבר האחרון, כשנתנה בימה דומה לראש הממשלה בנימין נתניהו. בשל ההפרה הוגש נגד התחנה כתב אישום, אך הוא נמחק כדי שיומר בקובלנה פלילית, שטרם הוגשה.

חוק הבחירות הישראלי אוסר על תחנות הרדיו וערוצי הטלוויזיה לשדר תעמולה ביום הבחירות ובערב שלפניו. לפי גישה מחמירה, האיסור על תעמולה חל גם על ראיונות עם המועמדים השונים; יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לשעבר, השופט חנן מלצר, אף קבע זאת במפורש בבחירות הראשונות של 2019.

אתמול התייצב דרעי מחוץ לקלפי שבה הצביע בירושלים, ומסר הצהרה. הכתב הפוליטי של רדיו קול-חי, איתי גדסי, שידר אותה בתוכנית הבוקר של בצלאל קאהן: "בעזרת השם אני מקווה מאוד שהיום אנחנו נקבל, גוש הימין, 61 מנדטים בראשותו של נתניהו עם ש"ס חזקה. אם חלילה לא נקבל את ה-61, והגוש השני יקבל את ה-61 – אין לי ספק שתקום ממשלה בראשותו של גנץ, ביחד עם מרצ והעבודה ובתמיכה של הרשימה המשותפת וליברמן. זה ברור לי מעל לכל ספק".

בהמשך היום דרעי עלה שוב לשידור ברדיו קול-חי, הפעם בתוכנית "זמן אוויר" של מנחם טוקר. השדרן הפופולרי, שבאותו יום צילם את עצמו בווידיאו בקלפי מצביע לש"ס, הבהיר לדרעי ולמאזינים כבר בפתח הראיון שהוא מתכוון לשמור על "כללי האתיקה העיתונאית".

"אני אשמור על כל הכללים", הבטיח דרעי בפתח דבריו, ומיד אחר-כך פצח במונולוג שלא ניתן לתארו אלא כתעמולת בחירות: "אני רק רוצה לומר דבר אחד. לצערי הרב, יש נתון מאוד-מאוד מדאיג. אחוזי ההצבעה בכל הפריפריה, במקומות המסורתיים, הם נמוכים בצורה משמעותית לעומת מעוזים אחרים, של מרכז הארץ, תל-אביב, רמת-השרון, הרצליה, רעננה, כפר-סבא – כשאני משווה אחד מול השני, יש פער גדול.

"כל אחד יבין לבד מה המשמעות: האם אתם מוצאים היום בלילה בעזרת השם מדינה יהודית שממשיכה לשמור על המסורת ועל הצביון היהודי, או מדינה ככל העמים, מתירנית, שתתחרה בסן-פרנסיסקו ובאמסטרדם". בהמשך הדברים התריע דרעי מפני "סכנה גדולה", וגם הודיע למאזינים ש"במגזר הערבי מהבוקר נוהרים ונוהרים".

כיצד מסבירים ברדיו קול-חי את שידור דבריו של דרעי, לכאורה בניגוד לחוק? "זו לא תעמולה", אומר גורם בתחנה החרדית. "אף אחד מאיתנו לא עושה תעמולה. לקראת הבחירות עשינו בתחנה שיחות עם המרואיינים והסברנו באופן הכי ברור שאסור לנצל את השידור למטרות תעמולה. למנחים נאמר שאם מרואיין גולש לתעמולה, לעצור אותו מיד".

חרף ההוראה המפורשת שניתנה לצוות התחנה, לפחות במקרה של השדרן מנחם טוקר – דרעי לא התבקש להפסיק את דבריו. להפך. "תנסה להעיר אותם עוד. אתה מנהיג הפוליטיקה החרדית", אמר טוקר לדרעי במהלך הראיון. "מדובר באנשים שנהנו ממך, וצריכים פה להחזיר לך ולמפלגות החרדיות", הוסיף השדרן. דרעי עשה כעצתו, ודיקלם שוב בלי הפרעה את המונולוג על אחוזי ההצבעה שהשמיע בפתח הראיון.