לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

זינוק של ממש נרשם בהיקף סיקור הרשימה-המשותפת, נציגיה ופוליטיקאים ערבים נוספים בסיבוב השלישי של הבחירות לכנסת, לעומת שני הסבבים הקודמים, כך עולה מבדיקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור "נוכחים נפקדים", מיזם של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי.

לפי הבדיקה, שיעור הסיקור של הרשימה-המשותפת ופוליטיקאים ערבים מתוך כלל סיקור הבחירות עלה בסיבוב הנוכחי כמעט פי 3 לעומת שני סבבי הבחירות של 2019. עלייה חדה בהרבה, פי 10, נרשמה בשיעור האייטמים שלא הסתפקו רק באזכור הרשימה-המשותפת והנציגים הפוליטיים של החברה הערבית אלא התמקדו בנושאים אלו. עם זאת, חלק הארי של האייטמים הללו נבע מהקמפיין השלילי של הליכוד, שהזהיר מפני הסתמכות ממשלת ישראל על קולותיהם של חברי-הכנסת מהרשימה-המשותפת.

פילוח לפי כלי תקשורת מעלה כי רשת כאן ב' מובילה בשיעור האייטמים על הבחירות שהזכירו את החברה הערבית ונציגיה, כשאחריה אתר "ישראל היום", עיתון "מעריב" ואתר mako. ואולם, כשבודקים רק את האייטמים שעסקו במצב החברה הערבית מתברר כי אתר "הארץ" הוא המוביל, אחריו כאן ב' ואילו היתר נשרכים מאחור.

הרשימה-המשותפת והחברה הערבית כולה תופסים בסבב הבחירות הנוכחי נתח נכבד ביותר מהשיח התקשורתי. עם זאת, לפי ניתוח העומק של חוקרי יפעת מחקרי מדיה, לא מדובר בהתעניינות פתע של התקשורת הישראלית בנעשה בחברה הערבית

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, במשך שבועיים (2-15.2) הופיעו בתקשורת המרכזית (דפוס, אינטרנט ומשודרת) 3,134 אייטמים על הבחירות. ב-949 מהם (30%) אוזכרה החברה הערבית או נציגיה המועמדים לכנסת. ב-586 אייטמים (19%) היו החברה הערבית או נציגיה הסוגיה המרכזית שבה עסק האייטם, או שהיו בולטים במיוחד באייטם. מדובר בנתונים גבוהים בהרבה מאלו שנרשמו בשני סבבי הבחירות של 2019.

לשם השוואה, בשבועות שלפני בחירות ספטמבר 2019 אוזכרו החברה הערבית או נציגיה ב-12% בלבד מהאייטמים על הבחירות ובשבועות שלפני בחירות אפריל 2019 הנתון היה דומה ועמד על 13%. זאת ועוד, בבחירות אפריל 2019 רק כ-2% מהאייטמים שעסקו בבחירות התמקדו בחברה הערבית או נציגיה לכנסת. כך, בחודש שלפני בחירות אפריל 2019 פורסמו כ-14.5 אלף אייטמים על הבחירות, מתוכם רק 285 התמקדו ברשימה-המשותפת ונציגיה לכנסת. בשבועיים שנבדקו במערכת הבחירות הנוכחית, שהסתיימה למעלה משבועיים לפני פתיחת הקלפיות, כבר נמצא מספר גדול בהרבה של ידיעות כאלה (586).

הרשימה-המשותפת והחברה הערבית כולה, אם כן, תופסים בסבב הבחירות הנוכחי נתח נכבד ביותר מהשיח התקשורתי. עם זאת, לפי ניתוח העומק של חוקרי יפעת מחקרי מדיה, לא מדובר בהתעניינות פתע של התקשורת הישראלית בנעשה בחברה הערבית, בבעיות המאפיינות אותה ובתוכניות של מפלגות שונות לפתור אותן.

פילוח של האייטמים שהתמקדו בחברה הערבית ונציגיה במשך ימי הבדיקה, אותם 586 אייטמים מתוך 3,134, העלה כי שליש מהם (33%) עוסקים באפשרות שהרשימה-המשותפת תתמוך בממשלה בראשות יו"ר כחול-לבן בני גנץ. נושא זה הוא מסר העל של קמפיין הליכוד עד עתה, והוא מועלה על ידי נציגיו כמעט בכל הזדמנות תקשורתית שנקרית בפניהם.

כשליש נוסף מהאייטמים שהתמקדו בחברה הערבית ונציגיה (32%) הוקדשו לניסיון הפסילה של ח"כ היבא יזבק מבל"ד. 12% מהאייטמים עסקו בעסקת המאה ורק כ-3% מהאייטמים עסקו במצבה של החברה הערבית בישראל.

פילוח לפי כלי תקשורת מעלה כי רשת כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי מובילה, הן בשיעור האייטמים שהזכירו את החברה הערבית ונציגיה (40%) והן בשיעור האייטמים שהתמקדו בחברה הערבית ונציגה (33%). אחריה אתר "ישראל היום", עיתון "מעריב" ואתר mako עם שיעור אזכור בהיקף 38% כל אחד. אגב, כשבודקים את שיעור האייטמים המתמקדים בחברה הערבית ונציגיה, כאן ב' עדיין במקום הראשון אך אחריה גלי-צה"ל וערוץ רשת.

ואולם, אם בודקים רק את האייטמים שעסקו במצב החברה הערבית (אייטמים על יחס מפלה, בעיות דיור, כלכלה, אלימות, זהות ישראלית\פלסטינית והחרמת הבחירות), זהות כלי התקשורת משתנה. רשת כאן ב' יורדת למקום השני, ואילו אתר "הארץ" עולה למקום הראשון. "ישראל היום" ו"מעריב" הקדישו רק אייטם אחד למצב החברה הערבית ואילו באתר mako לא הופיע אפילו אייטם אחד על הבחירות שהתייחס לנושא זה.

חלוקת שיעור האייטמים שהזכירו את החברה הערבית ונציגיה לפי מדיה מעלה כי בזירת הטלוויזיה קשת (37%) מובילה על כאן 11 (35%) ורשת (32%). בזירת הרדיו כאן ב' (40%) מובילה על גלי-צה"ל (38%).

בזירת האינטרנט אתר "ישראל היום" ואתר mako (שניהם עם 38%), מובילים על אתר "הארץ" (31%), אתר "וואלה" (29%) ואתר ynet (עם 25% בלבד). אחריהם, כמו בסבבי בחירות קודמים, שלושת האתרים הכלכליים: "דה מרקר" (16%), "גלובס" (15%) ו"כלכליסט" (11%).

בזירת הדפוס "מעריב" (38%) מוביל על "הארץ" (36%), "ישראל היום" (34%) ו"ידיעות אחרונות" (עם 25% בלבד). גם כאן הכלכלונים משתרכים מאחור: "כלכליסט" (18%), "דה מרקר" (14%) ובמקום האחרון "גלובס" (7%), זאת על אף שהתחייב באופן מוצהר להקדיש יותר תשומת לב למי שבדרך כלל נעדר מהתקשורת המרכזית.

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה​