היועמ"ש אביחי מנדלבליט הגיש כתב אישום נגד ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות", העורך האחראי ומי ששולט ביד רמה בקבוצת התקשורת החזקה בישראל מזה עשרות שנים. מוזס יואשם בכך שניסה לשחד את ראש הממשלה בנימין נתניהו. יחד עם מוזס יעמדו לדין גם נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה בבזק.

החלק בכתב האישום המתייחס למו"ל מוזס מוכתר בכותרת "פרשת '2000'" ומתייחס ל"שלוש סדרות של פגישות: בשנים 2008-2009; בשנת 2013 ובשנת 2014". "במהלך כל אחת מסדרת הפגישות האמורות", ממשיך כתב האישום, "הנאשמים נתניהו ומוזס קיימו שיח על קידום האינטרסים ההדדיים שלהם: שיפור אופן סיקורו של הנאשם נתניהו בכלי התקשורת מקבוצת 'ידיעות אחרונות' והטלת מגבלות על העיתון 'ישראל היום', דבר שהיה בעל משמעות כלכלית רבה עבור הנאשם מוזס ועבור קבוצת 'ידיעות אחרונות'.

"באחת הפגישות שהתקיימה ביום 4.12.2014, ולקראת מערכת הבחירות לכנסת העשרים, הנאשם מוזס הציע לנאשם נתניהו שוחד. זאת, בכך שיביא לשינוי ניכר לטובה בקו ובאופן הסיקור של הנאשם נתניהו ובני משפחתו בכלי התקשורת מקבוצת 'ידיעות אחרונות', ולשינוי לרעה באופן הסיקור של יריביו הפוליטיים, עד כדי 'רעידת אדמה' ו'סיבוב הספינה', כאמור בשיחתם. מוזס הציע כי יעשה כן באופן שיבטיח את המשך כהונתו של הנאשם נתניהו כראש ממשלה לאורך זמן, וזאת בתמורה לכך שהנאשם נתניהו ינצל את השפעתו כראש הממשלה לקדם חקיקה שתטיל מגבלות על 'ישראל היום' ותביא להטבות כלכליות משמעותיות לנאשם מוזס ולעסקיו.

"הנאשם נתניהו לא סירב להצעת השוחד ולא הפסיק בעטיה את השיחה עם הנאשם מוזס, והגם שלא התכוון לקדם את הצעת החוק, המשיך לנהל עם הנאשם מוזס שיחה ארוכה ומפורטת על מרכיבי ההצעה והציג בפניו מצג לפיו יש אפשרות של ממש שיעשה שימוש בכוחו השלטוני על מנת לקדם חקיקה המיטיבה עם הנאשם מוזס. הנאשם נתניהו פעל כאמור על מנת להמשיך את השיח ובכך לגרום לנאשם מוזס להשפיע לטובה על אופן סיקורו בכלי התקשורת מקבוצת 'ידיעות אחרונות' בתקופת הבחירות ולגרום לו לפעול למניעת פרסומים שליליים שיפגעו בו או במשפחתו, לפחות בתקופה זו וכל עוד השיחות ביניהם נמשכות.

מוזס: "תראה ביבי, אנחנו צריכים לעשות הכל מהר כי אני צריך להזיז את הספינה. אני אומר לרון (רון ירון – עורך 'ידיעות אחרונות') ביום ראשון" (צילום מסך מתוך תמלילי השיחות בין בנימין נתניהו ונוני מוזס, חדשות ערוץ 2)

"בהמשך לפגישה זו, ועל מנת לשמר אצל הנאשם מוזס את הרושם כי הוא בוחן את היתכנות קידום החקיקה האמורה, הנאשם נתניהו נפגש עם יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, ועם יו"ר ועדת הכנסת, יריב לוין, כאשר לנגד עיניו האפשרות שדבר קיומה של הפגישה ייוודע לנאשם מוזס. בפגישה זו הבהירו אלקין ולוין לנאשם נתניהו כי לא ניתן יהיה לקדם את החקיקה בתקופה זו. בהמשך לכך קיים הנאשם נתניהו, ביוזמתו, פגישה נוספת עם הנאשם מוזס, במהלכה הציג בפניו מצג לפיו יפעל לקדם את החקיקה לאחר הבחירות, וזאת במטרה להמשיך עמו את השיח על הצעת השוחד.

"במעשיו אלה הציע הנאשם מוזס לנאשם נתניהו הצעת שוחד. במעשיו אלה עשה הנאשם נתניהו מעשה הפרת אמונים הפוגע פגיעה מהותית באמון הציבור בעובדי הציבור ובנבחריו ובטוהר המידות של האחרונים. בכך שניצל את מעמדו ואת כוח
המשרה על מנת לקבל טובת הנאה אישית ובכך שבהיותו נבחר הציבור הבכיר ביותר העביר מסר לפיו הצעות שוחד הן כלי שניתן לעשות בו שימוש לשם קידום אינטרסים הדדיים של עובדי ציבור בכירים ואנשי עסקים וכי אין פסול בעסקאות שוחד".

בניגוד לתיאור "סיקור אוהד", בתוך כתב האישום מתוארת מתת השוחד שביקש נתניהו ושהציע מוזס באופן מדויק יותר: לא סיקור אוהד אלא הטיית והזניית הסיקור באופן כולל. "בכל הנוגע למתת המוצעת דנו הנאשמים נתניהו ומוזס בנושאים הבאים", מפרט כתב האישום, "א. האפשרות להביא לשינוי ניכר באופן הסיקור של הנאשם נתניהו ומשפחתו בכלי התקשורת מקבוצת 'ידיעות אחרונות'. הנאשמים נתניהו ומוזס התייחסו לשינוי זה כ'סיבוב הספינה' והנאשם מוזס אף הוסיף כי 'תהיה פה רעידת אדמה'. ב. האפשרות לשנות לרעה את קו הסיקור של 'ידיעות אחרונות' כנגד מי שנתפסו על-ידי הנאשם נתניהו כיריבים פוליטיים: משה כחלון, אשר כיהן באותה עת כיו"ר מפלגת 'כולנו', ונפתלי בנט, אשר כיהן באותה עת כיו"ר מפלגת 'הבית היהודי'".

מימין: ערן טיפנברון, עורך ynet בתקופת "תיק 2000" וכיום עורך ערוץ הכנסת; רון ירון, עורך "ידיעות אחרונות" בתקופת "תיק 2000" וכיום עורך בכיר בחדשות 12; ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" (צילומים: פלאש 90 ו"העין השביעית")

מימין: ערן טיפנברון, עורך ynet בתקופת "תיק 2000" וכיום עורך ערוץ הכנסת; רון ירון, עורך "ידיעות אחרונות" בתקופת "תיק 2000" וכיום עורך בכיר בחדשות 12; ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" (צילומים: פלאש 90 ו"העין השביעית")

כתב האישום ממשיך ומזכיר כי "בנוסף, הנאשם מוזס הציע לנאשם נתניהו לקיים קו ישיר בינו, או מי מטעמו, לבין עורך 'ידיעות אחרונות', רון ירון, ועורך ynet, ערן טיפנבורן, על מנת שהנאשם נתניהו יוכל להשפיע על תוכנן של ידיעות פרטניות. כן הציע הנאשם מוזס כי יעסיק ב'ידיעות אחרונות' כותבי מאמרים מטעם הנאשם נתניהו ולפי בחירתו".

כמו כן, בתוך כתב האישום מוזכרת התרחשות שטרם נחשפה עד כה בפרטיה: "במועד שאינו ידוע במדויק למאשימה, לאחר שלוש הפגישות הראשונות, ולקראת הפגישות הבאות עם הנאשם מוזס, הנאשם נתניהו נועץ בעורך הדין שמרון, אשר ייעץ לו מעת לעת בנושאים משפטיים ואישיים. במסגרת זו הנאשם נתניהו נפגש עם שמרון לקראת המשך המפגשים עם הנאשם מוזס וכוונתו להקליטם. במהלך ההיוועצות, שמרון הבהיר לנאשם נתניהו שבשיחותיו עם הנאשם מוזס יש להיזהר ממצב שבו תיווצר כריכה בין בקשותיו של הנאשם מוזס אליו כעובד ציבור לבין בקשותיו שלו מהנאשם מוזס כבעלים וכעורך האחראי של גוף תקשורת, בבחינת 'Quo Pro Quid' - 'דבר תמורת דבר'".

*  *  *

לקריאת כתב האישום המלא

להורדת הקובץ (PDF, 1.24MB)